Akvarium iFokus

Akvarium

Etikettförlossning-bb-barnkammare
Läst 22261 ggr
Starfall
5

Guppy-yngel! =)

Hej!!

Nu har min ena guppyhona börjat föda sina bebisar, än så länge har det kommit 7 yngel, varav ett åt honan upp och ett annat verkar dött… Jag måste vakta hela tiden eftersom hon försöker ta dem annars. Jag tar varje yngel och lägger de i eget yngelkar, där de ska få vara tills jag ser att alla lever och kan simma utan problem. Också att de kan äta innan jag lägger de i akvariet ynglena ska vara i. Är det för stort med ett 66 liters akvarium till yngel?

Kramar/Carro

KerstinL
0

Guppyyngel är ju frisimmande så fort dom kommer ut så är det nån som inte kan simma så är det bara att ta bort den.. : (   Du kan ha dom i ett 66 l men ha inte för stark pump i bara för då gör dom av med mer energi än dom får i sig via maten.. finsmulat flingfoder duger utmärkt till ynglen ; )

Kolla gärna in våran hemsida http://www.diamantens.cybersite.nu

Cool

Starfall
1

#1 Okej, jag har ett bottenfilter, men ett plaströr på med ett filter på den. Svårt att förklara… det blir ingen stark ström av det, det är ju anpassat till guldfiskskål.

Okej, det är vad jag brukar ge guppyyngel som jag haft tidigare. Men nu när jag är medlem här vill jag passa på att få reda på annan nyttigt för dem:) Äggula har jag läst tips om i tex tråden om de nykläckta små söta cikliderna. Kan man ge det till guppyyngel? :)

Trissan
0

#2 hihi, var det min tråd du syftar på? ;) jag har nyckläckta zebraciklider :)

jo, det passar aldeles utmärkt till Guppy yngel! lycka till med de små liven :)

KerstinL
0

Äggula är jättebra eftersom det innehåller mycket proteiner och även kolhydrater som ger energi. ; )

Cool

Trissan
0

kan inte mer än instämma

Starfall
0

#3 Jo, det var det:) Tack så mycket, önskar lycka till med dina också:)

#4 Okej, då vet jag det då ska jag ge dem det:) Kan man ge det varje dag? hur många gånger om dagen är den optimala att man matar dem?

#5 :)

KerstinL
0

Guppy behöver bara ha mat en gång/dag.. Har man andra yngel som är svårare att föda upp t ex tetror så behöver man mata ca 3 ggr/dag.. ; )

Cool

Trissan
0

#6 vi vill gärna se bilder (a)

Starfall
0

#7 Okej, då matar jag nog mina vuxna guppies för mycket… Men nu vet jag iaf att en gång om dagen ska de ha mat:)

#8 Hehe, det blir nog lite svårt. Har inte lyckats fota de vuxna guppiesarna ens… men ska försöka:)

KerstinL
0

Man ska mata så mycket som dom äter på en minut, en gång /dag.. ; )

Cool

[Katteeen]
0

Hehe, då övermatar jag också! ^^ Jag brukar mata dem 2-3 gånger per dygn… Får komma ihåg att 1 gång räcker. :P

KerstinL
0

Om man övermatar så kan det få flera koncekvenser.. Alger, förgiftning, fiskarna får stopp i tarmarna mm mm  Det är bra att låta bli att mata ett par dagar då och då..

Cool

[Katteeen]
0

#12: Japp, ska sluta övermata nu (fast jag visste inte att jag gjorde det, folk säger så olika om hur mycket man ska mata). Tack Kerstin! =)

LenoreH
0

Oj!? Har vildguppies och får ca en kull/månad. Aldrig sett dem födas och de får mat varannan dag precis som de andra. Inga som verkar ha dött heller. Börjar likna en fisksoppa så jag måste ordna ett till akvarie Flört

Starfall
1

Måste bara berätta,,

Det blev inga fler yngel i den kullen, men 7 yngel är 7 alldeles underbara yngel:)

Ett par veckor senare fick en annan hona 9 yngel. Alla yngel lever och mår bra:)

Nu är ett av ynglena i första kullen så stort att det istället är en ungguppy. Jag har försökt att föta men han vill inte vara still;) Det är en hane alltså.. Stjärten är blå-grön-svart skimmrande. På var sida har han ett oranget parti, med grön-blå skimmer i. Sedan har han också en svart fläck på var sida om kroppen. Han är verkligen vacker:)

Ett annat yngel är också en hane. Han är inte lika färgglad än, men det kommer mer för varje dag:) Hans stjärt är grå med svarta fläckar. På kroppen har han en svart rand. Han tycks bli glänsande.

2 andra yngel är neonaktiga på stjärt och ryggfena. De ser ut som honor

Ett yngel har ännu mer neon, och liknar en hane i kroppsformen. Den har ännu inget gonopodium, men det kommer väl om det är en hane:)

En svartstjärtad hona har jag, och den största hanen försöker para sig med henne…

De andra ynglena är mindre, men alla är grå-svart aktiga med lite variation

Ska försöka fota igen:)

Kramar

Faxlin
0

Vad roligt att höra om de olika färgerna du fått.
Här hemma är mina guppysar fortfarande små och färglösa. Eller okej, lite små svarta prickar har jag sett på ett par av dem.

Cave quid dicis, quando, et cui
Audiatur et altera pars

Starfall
0

#16 Okej, hur gamla är dina? En dag ska du se att det kommit en färg helt plötsligt, det gjorde det på min hane:) Det är så spännande! :)

[Katteeen]
0

Ja det är kul när färgerna börjar komma :) Mitt (för tillfället) enda guppyyngel blev gul på stjärtfenan först, sen blev han lite mer orangefärgad. Nu är han knallröd med jättefina svarta mönster och färgskiftningar överallt, hela kroppen blänker på honom :) Det hade jag faktiskt inte trott! =) Jag är helt säker på att det är en hane, nu simmar han med sina föräldrar och har gjort det ett bra tag, det går bara bra. ;)

Hoppas att de kommande ynglen också blir lika fina som honom, har en fet hona nu som förhoppningsvis föder inom kort. Sedan har jag ju alla platyyngel! De simmar också med sina föräldrar nu, det går också jättebra. =) Nästan alla är gula, men en del är mera orange (som sin mamma), alla har börjat få sin mussepigg-teckning, de är inte långt från färdigutvecklade (mussepigg-markeringarna alltså) =)

Faxlin
0

#17: Ohh, jag kommer inte ihåg. Men de är väl en månad eller så :-)

Audiatur et altera pars

Starfall
0

#18 Å vad kul!! =D Det är så spännande när färgerna börjar komma ^^

#19 Okej, mina är ca 2 månader. Det var bara ett par veckor sedan den största hanen verkligen blev en hane och fick sitt gonopodium. Strax därefter kom färgen, blir mer och mer för varje dag. Han ser nästan fullväxt ut nu:) Det går så fort när de väl börjar få sina fina färger!

Hane nummer 2, har än så länge gråa fläckar på stjärten. Jag ser även nu att den blir gulaktig, och på kroppen blir han orange liksom sin bror. Fy vad spännande detta är alltså:)

Faxlin
0

#20: Hur stora är de nu då?

Audiatur et altera pars

Elinormaggan
0

Mina två Guppy yngels hanar har också flyttat till stora akvariumet snart de andra också då slipper man ha tre st akvarium^^

//Elinor http://skimmelochskack.blogg.se/

Starfall
0

#21 Det är väldigt stor storleksskillnad på alla yngel. Den största ser nästan fullvuxen ut, och den minsta har knappt växt något sedan det föddes. Men det äter och är piggt som det ska:) Hane nummer 2 är mindre en hane nummer 1, men han växer mer och mer för varje dag :)

Ett av ynglena föddes med krokig rygg. Han hade problem att simma, men hade en sån livskraft att jag bara inte klarade av att ta bort honom. Eller henne vad det nu är.. Den har iaf växt mycket den med, och nu har ryggen helt rätats ut :) Jag är så glad, och sötnosen är så pigg!

#22 Vad roligt :) Jag vet hur det är, jag har 2 egna akvarier (Och ett gemensamt med familjen utöver). Tror jag ska starta upp ett tredje, då jag vill börja trixa lite med olika färger och köpa in en liten stam som ska vara isolerade först sedan ska de blandas med mina egenuppfödda. Ska bli så kul att se vilka färger det kan bli då:) Var inne på djurkompaniet i stan för ett tag sen, de hade en guppysort som jag har för mig hette något med "black". Superfna hanar!! Nästan helt svarta :) *kääär*

Elinormaggan
0

#23 sona hanar skulle jag vilja ha!! men jag var inne på djurmagazinet så såg jag några guppyhanar rosa och deras fena var delad på mitten….(tycker inteom rosa igenkligen men de var fina):)

//Elinor http://skimmelochskack.blogg.se/

Starfall
0

#24 Oj, det har inte jag sett såna:) Men det vore kul att få se såna:) Japp, dessa hanar är enormt vackra, bara stod och dregglade vid akvariet. ;)

Starfall
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Nu har jag fotat ynglena, och idag så syns det iallafall att det är fiskar på bilderna… Bilderna är jättedåliga, men ja, som sagt syns det att det är fiskar:)

Första bilden, "gruppfoto", fast 4 blev inte med på bild

Starfall
0

Hanen, den största:) 2½ månader gammal, och nästan fullvuxen

Som nummer 2 från vänster syns hane nummer 2, den näst största alltså.

Starfall
0

Samma hane igen, med ett kullsyskon. Det är denna jag skrivit om tidigare som föddes med kraftigt böjd rygg och jag funderade många gånger på att avliva det. Jag kunde aldrig eftersom det var så piggt och fullt av livsvilja. Det ångrar jag inte, eftersom ryggen nu rätat ut sig helt :)

[Katteeen]
0

Vad fina de är! Och hanen har ju verkligen växt till sig =) Vaackra färger har han fått :)

Starfall
0

#29 Ja, det har han:) Och färgerna blir starkare och starkare för varje dag:)

Nu ska jag ge mig ut på jakt efter mygglarver;)

[Katteeen]
0

De ser så stora ut.. Hur stora är de? =)

Starfall
0

Den största hanen är 2,5-3 cm lång. Största honan är lika stor hon, men honor blir ju större så hon kommer ju växa en del till. Hane nr 2 är kanske 2 cm stor, men växer så det knakar. De andra ynglena är runt 1-2 cm, det allra minsta er nästan nyfött ut fast lite tjockare;) Det är väldigt stor skillnad på dom:)

[Katteeen]
0

#32: De måste ha växt väldigt snabbt på 2 månader! För mina tog det jättelång tid för att utveckla enda uns av färg, men det är ju olika :)

Starfall
0

#33 Ja absolut, det är väldigt olika:) Jag har gett mina torkad tubifex, och det älskar dom. Prova det till dina nån gång:)

Faxlin
0

Stiliga bebisar du har där. Mina är små fjuttar fortfarande

Audiatur et altera pars

[Katteeen]
0

#33: Inatt fick jag 11 nya guppybebisar :) Var får man tag på tubifex? Hur ser förpackningen ut? Vad kostar det? =P

Starfall
0

Min tubifexburk köpte jag på riilo Zoopermarket i Jönköping för 49.50 . Den räcker väääldigt länge, då varje tubifextärning innehåller väldigt mycket tubifexmaskar. Burken är gul, märket är Sera. Ska försöka fota burken lite senare så du kan få se, men just nu hinner jag inte;)
Kramar//Carro

Olofsson
0

#0 Kul med yngel Glad

Jag vill oxå ha Guppy yngel men jag måste göra något fel för det blir aldrig några.Generad

"Alla" som jag pratat med säger att om man vill ha yngel ska man ha Guppy, så jag skaffade 15 st, har inte sätt någon hona som blivit rund om magen än så länge i alla fall.

Faxlin
0

#38: Dum fråga kanske men hur många hanar har du? Och hur många honor? Låter konstigt att de inte ynglar av sig.

Audiatur et altera pars

Olofsson
0

I 375 lit har jag 3 hanar och 7 honor, i 68 lit har jag 5 damer och två herrar.

I det stora har jag andra fiskar oxå men i det lilla akvariet har jag bara guppys, och fyra små Platy yngel, som jag fått av en kompis.

Olofsson
0

Eller Platy ynglen är stora, eller hmm ja dom är i alla fall så pass stora så Guppy inte kan äta dem. Shit vad rörigt detta blev Oskyldig

lolomaten3000
0

hej!

jag har en fråga som jag gärna vill ha svar på!Glad

jag har nyligen tjöpt en hanne och tre honor (jag funderar om jag ska skaffa mer)

problemet är jag har två honor som är gravida. jag har en hög gravid och en som är ganska gravid

hen jag är redd för att sandra (min högravida guppy) kan få yngel närsom helst!

jag har ett yngel kar men jag vill endå veta hur ska jag göra?????Förvånad

hälsnigar lolomaten3000

lolomaten3000
0

då menar jag hur gör man när man odlar guppys? bör jag skaffa något spesielt? ska jag holla koll på min haon som är hög gravid?

en annan sak okså min hane upvaktar alla mina honor men mest den högravida + att han som nafsar till på deras undersida! är det normalt?

och kan det finnas en förklaring varför han upvaktar just henne så mkt?

Gladlolomaten3000Glad

KerstinL
0

Guppy brukar sköta det där bra själva.. misstänker man att det snart är dags så tar man ur honan till ett yngelkar (eller liknande). Direkt när ynglen kommit så tar man ur honan annars äter hon upp dom. Det är bra att ha mycket växter i yngelkaret. Ynglen kan äta flingfoder ända från början, bara att smula det mellan fingrarna.

Hanen som uppvaktar honan är smart.. Honan väljer själv sin partner och hon är som mest mottaglig direkt när hon släppt sina yngel. Är inte hanen tillräckligt snabb så hinner honan befrukta sig själv med tidigare hanars mjölke som hon sparat. Så för att vara säker på att få sina gener vidareförda så jagar han  honan tills hon "föder" och sedan är det fritt fram.. ; )

Hoppas du förstod vad jag menade, lite svårt att förklara i skrift.

Cool

Nikka
0

Jag har läst lite av inläggen här, bl.a. det där om yngel och äggula. Som jag skrev i ett annat inlägg så har jag bara lyckats rädda ett yngel (tyvärr) och undrar om det är onödigt att ge äggula till en enda yngel. Om inte så hur ger man det, släpper man bara ner en droppe i karet?

lolomaten3000
0

#44 tack så mkt för svaren!!

jag skriver sofort jag fått mina yngelFlört

jag är riktigt spend min kompis har åkså guppys men hon har en hane och 2 honor men jag ska tipsa henne om den här sidan!

Gladlolomaten3000Glad

KerstinL
0

Gör det!! Kul att kunna hjälpa till!

Cool

Danelius
0

Jag kan lätt skilja på fiskar om det är hanar eller honor iallafall på platys, molly, och Guppy. Man ser lätt skillnaden så här:

Hanens underfena är liksom en spet och är mer smalare.

Honan har en mer rund fena som en cirkel ungefär.

Man får tänka på att honan måste fälla ut sin under fena annars ser det ut som en hane.

KerstinL
0

Hanens parningsorgan (som ser ut som en spetsig fena) heter gonopodium.. *lite onödigt vetande..* Skrattande

Cool

Danelius
0

jaha… trodde det var en fenaSkäms

Starfall
0

Hej!!

Ville bara säga att av 14 yngel är det nu "bara" 9 som lever. 1 hade en utväxt på magen sedan födseln och dog för ett tag sen… Flera av dess syskon var siamesiska tvillingar så denna var missbildad också… En neonblå hane hade precis börjat få sitt gonopodium och stjärten började växa. Han bara stannade upp i simningen och dog. Det tog bara en sekund från att vara helt kry till att dö… Jag såg på, det var hemst :'( Tittade som vanligt på mina bebisar… 2 andra bara försvann…
Nu till lite roligare. 3 hanar är det än så länge, och tror resten är honor.
**En hona har fått sin första kull yngel :) 4 småttingar blev det, varav den ena börjar redan få svart svans. Det bästa av allt är att dom inte blir uppätna av de andra i akvariet:):)
**Tyvärr kanske med sin kullbror, men som sagt är de flesta inavel som man köper i affär också… Nu är hanarna skilda från honorna, för i veckan ska jag köpa 2 honor var till mina pojkar:) De är så vackra alla 3, jag ska hitta fina honor till dom :)

denaye99
0

Hej jag har läst det här och det verkar jätte intressant.Mina Guppy fiskar köpte jag igår och jag vill få yngel men jag vet inte om det händer.Jag har en hane och 3 honor och min hane(lewis) följer efter min hona (cleo).Och lewis följer efter min andra hona (emma) också men inte den sista (rikki).Jag vet inte om han vill para sig eller vad han håller på med.

denaye99
0

Hej jag har läst det här och det verkar jätte intressant.Mina Guppy fiskar köpte jag igår och jag vill få yngel men jag vet inte om det händer.Jag har en hane och 3 honor och min hane(lewis) följer efter min hona (cleo).Och lewis följer efter min andra hona (emma) också men inte den sista (rikki).Jag vet inte om han vill para sig eller vad han håller på med.

Amoz
0

(Läste bara till det att de börjar få färg ^^') men kan man inte se det ganska tidigt? Hade guppys ett tag som fick yngel och kommer ihåg ett (bara för att jag kunde peka ut och säga vem som var mamma eftersom vi inte sett det X'D) hon var blå redan från att hon var en litet yngel och första gången jag såg henne (tror i allafall det var en hon. Tyvärr var jag ganska liten då och visste inte det här med att de blir uppätna)

denaye99
0

hur stort är ett Guppy yngel??

Starfall
0

#55 Du menar när dom föds? När de föds är dom mycket små, vet ej exakt hur små då jag aldrig mätt dom. Men några mm kanske? :)

HeidiH
0

Hur gör ni alla mer alla era yngel? Man kan ju inte behålla allihopa? och inte statra ett nytt akvarie för varje generation? Viss mått av inavel är  väl okej, men det får ju inte gå för långt?

Funderar ju lite på att skaffa Guppys. Ni har bara köpt i vanlig djuraffär? Är det klokt att köpa tex från två olika djuraffärer, så man förhoppningsvis inte får så många som är besläktade med varanda från början? Eller köpa med några månaders mellanrum?

Kommer ju inte bedriva nån seriös avel på nåt sätt, men det känns ändå relevant att veta! Vill sköta det hela bra så att säga! Hur stora blir fullvuxna Guppys? Länge sen jag var i en fiskaffär, vet de är rätt små!

Ni som bor runt Jönköping, finns nån privatpersom säljer fiskar som ni vänder er till, eller köper ni i vanlig djuraffär?

akvariet
0

#57 jag ska snart ha yngel och om jag får fler än 10 ( vilket jag troligtvis kommer få ) så ska jag sälja till djuraffären som jag har köppt allting av.

jag har bara köpt i en vanlig djuraffär ja. hmm värkar klokt att köpa från olika ställen men då kan du nog inte sälja lika lätt när du får många yngel.

guppys kan bli från 3cm till upp emot 6cm men det är offtast honorna som når 6 cm.

jag bor tyvärr inte i jönköping så jag vet inte!

Starfall
0

#57 Jag brukar göra så här att jag tar alla yngel och lägger dom i ett eget yngelakvarium där de får växa till sig. Om det sedan blir så att akvarierna blir överbefolkade bryr jag mig inte om att rädda ynglena till ett eget akvarium utan då får de gå till levande foder. Vissa klarar ju sig och de får bli vuxna. På så sätt brukar det funka för mig:) Jag bor ca 10 mil från Jönköping och är där med jämna mellanrum. Tyvärr känner jag inte till någon fiskodlare i det området (inte i nåt annat område heller). När jag är i Jönköping brukar jag köpa på vanlig djuraffär där.

Elindoris
0

jag har Guppy en hona är gravid och är proppfull jag testade att lägga henne i yngelkassen men det gillade hon inte tacksam för svar ;)

[Jens]
0

Elindoris. Du är medveten om att denna tråd är 3 år gammal ? ;)