Akvarium iFokus

Akvarium

Etikettsjukdomar
Läst 5548 ggr
SuperLimm
0

Sjuk svärdbärare..

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Såg precis att en av mina hanar har blivit väldigt hängig, kommer inte ens fram och äter. Han gömde sig bakom några växter men när han flyttade sig lite såg jag att hans ryggfena ser helt konstig ut. Kan det vara svamp eller tror ni det är något annat? Ni kan se allra längst bak på ryggfenan, längst ut så är den ljust gul. Ser nästan ut som om den gått av eller nått.. Jag har tagit ur han ur karet o lagt han i en skål med vatten, har tyvär ingen annanstans o ha honom. Vad tycker ni jag ska göra?

Mvh Linn

SuperLimm
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

En bild till, svårt o ta nån bra..

Mvh Linn

SuperLimm
0

Ingen som kan ge nått tips lite snabbt? Får väl ta bort han direkt annars..

Mvh Linn

SuperLimm
0

Nu när jag kan kolla närmare så ser det luddigt ut, har för mig att svamp brukar se ut så.. Är det bäst att ta bort han?

Mvh Linn

m4rkus93
0

är det vit och luddigt bör det vara svamp men kan inte lova jag skulle behandlat med ectozonsalt om jag va du men avskilt han från dom andra så det inte sprider sig till dom

SuperLimm
0

Jag har han i en hink i köket nu, tror mest på svamp. Har hällt i lite salt också och en sten så han kan gömma sig bakom nått iaf. Får se om han överlever. Har haft han i 3-4 år så det är lite tråkigt tycker jag.

Mvh Linn

m4rkus93
0

glöm inte syre för guds skull bara….

SuperLimm
0

Jag hade tänkt att bara byta vatten lite då o då, men de kanske inte fungar.. La i två flytväxter men dom kanske inte gör någon nytta.. Jag har en luftpump, står på den att det är för 19L. Ka jag använda den på nått sätt?

Mvh Linn

m4rkus93
0

an använd luftpumpen… växterna använder syre om du inte har en lampa till dom… då ger dom syre istället byta vatten när han redan är sjuk ser jag som en riskabel sak kör på syre pump

grottLisa
1

Jag hittade sånt ludd igår på en av mina pansarmalar som var ovanligt trött och låg väldigt stilla. Åkte och köpte "Medicia Lifeguard" och stoppade i en tablett, idag är han lite mindre luddig och simmar runt i alla fall.

Hon i butiken trodde dock det kunde vara så att han blev lite biten av våra zebrafiskar…

Men eftersom han verkar må bättre nu så "hoppas" jag det var någon sjuka…

SuperLimm
0

okej, jag har inga pengar men får lön imorgon. Kan kolla med djurmagazinet här i stan om dom har något sånt men det är inte så troligt att dom skulle ha det.

Jag har tänt lampan över spisen, hinken står på spisen, tänkte att det kanske kan vara tillräckligt med ljus tills solen gick upp iaf.

När jag byter vattnet tar jag vatten från akvariet, någon liter bara, och häller i nytt vatten där istället så får den sjuka fisken akvarievatten den är van vid. Får se sen när jag kommer hem från jobbet hur han mår.

Tack för hjälpen :)

Mvh Linn

m4rkus93
0

låter bättre med lampa ;) och klokt det med akvarie vattnet oxå det låter som du tänkt på det mesta

SuperLimm
0

Ja jag är inte helt ny, dock är jag inte så van vid sjuka fiskar ;)  Läste akvaristik när jag gick på gymnasiet men det är säkert 5 år sen så det mesta har man ju glömt..

Mvh Linn

m4rkus93
0

haha okej gick ur skolan för snart 1 år sedan och har alla zoosert oxå men som sagt man glömmer en del man försöker hålla allt vid liv… ;)

SuperLimm
0

haha jo visst är det så! :)

Mvh Linn

SuperLimm
0

Jag funderade lite på om man inte borde ha något som man kan använda som "sjukstuga" eller vad man ska kalla det, om detta händer igen. Kan man köpa sån där plast låda till terrarie djur och ha ståendes som man kan använda om man behöver?

Mvh Linn

m4rkus93
0

det brukar va väldigt bra ;) kör på det själv men ett 19 liter

SuperLimm
0

okej vad bra! :) Bottenmaterial bör man inte ha i antar jag?

Mvh Linn

m4rkus93
0

lagen säger att under omständigheter då man behöver lätt skött kan man skippa grus… och under kortare tider tycker jag själv man kan lägga till men nej det behövs inte…

SuperLimm
0

okej vad bra! :)

Jag har satt dit luftpumpen i hinken nu, men jag har ingen syresten. Tänkte gå o köpa en imorn men jag vet inte vilken storlek man ska ha, ska jag ha den minsta eftersom luftpumpen jag har är den minsta storleken? Eller är det bättre med en större sten?

Mvh Linn

m4rkus93
0

ta vilken som spelar ingen roll… det e bara hur man vill fördela det då man använder det som en dekoration i akvarium oxå :D

SuperLimm
1

Nu lider han inte mer! Vet inte vad han hade, såg inte alls ut som svamp idag.. Stjärtfenan började också bli dålig, va rädd att det skulle vara fenröta. Han såg hemsk ut idag på kvällen och simmade inte alls, låg bara hel stilla åt olika håll så jag tog bort han.

Mvh Linn

[Jens]
0

Tråkigt att höra trots dina försök!

m4rkus93
0

låter ändå bra att du tog bort han jag gillar personer som kan inse att djuren inte mår bra och kan befria dom från det… sedan är det ju självklart aldrig kul att avliva nått djur

SuperLimm
1

Nej precis, även att det "bara är en fisk" som många säger så fäster man sig vid dom om man haft dom en tid. Jag försökte och jag tyckte han såg piggare ut imorse men han såg helt hemsk ut sen innan jag tog bort han.

Mvh Linn

m4rkus93
0

ja jo man gör ju det gud va jag va ledsen när en av mina snyggaste Kampfisk hanar jag haft hittades död… har letat och letat men aldrig funnit nån som änns e lite lik han :( så sånt e tråkigt men "bara" en fisk ska ju oxå få leva utan att plågas till döds tror du gjorde rätt väl ;)

SuperLimm
0

ja det tror jag med. Jag vet inte hur gamla svärdbärare blir men jag har ju ändå haft han i några år :)

Mvh Linn