Är mina guppys gravida?!
Hejsan! I lördags skaffade jag 3 guppys , 2 honor och 1 hane.. Har ingen erfarenhet av fiskar sen innan.. När jag läst på lite igår såg jag och läste jag att dom blir gravida väldigt lätt.. Min fråga till er är om ni kan se om mina 2 guppys är gravida eller inte.. * Hur ser man det ? * Hur länge är dom det ? Och behöver lite fakta hur jag ska göra när ynglen kommer om dem nu är gravida MVH Josefin!!
Det finns en enkel regel, och den går lite såhär.
Alla friska och könsmogna guppyhonor är alltid, alltid, alltid dräktiga. Det handlar helt enkelt om hur långt gångna de är :) (förutsatt att de vid ett tillfälle gått med en könsmogen hane).
De är dräktiga i ca en månad. Honan på bilden är säkert dräktig. 15-20 dagar kvar till födsel tror jag. Men det är individuellt hur de olika honorna ser ut genom dräktigheten-
Oj ! När jag tittat på hanen är han på dom och biter vid '' analet'' vad betyder detta?
Behöver jag införskaffa något speciellt till ynglen för att dem ska överleva ??
Jag tror itne att han biter. Utan han vill para sig, men inte dem. Då jagar han dem "till världens ände" tills de ger upp. De brukar då simma väldigt nära och nafsas och vara allmänt irriterade.
Det är vanligt och ofarligt:)
Ja. Det kan vara en bra idé att plantera akvariet riktigt mycket med buskiga växter. Hornsärv, cabomba, vattenpest och liknande "yviga" växter är bra yngelskydd.
Annars kan en yngelkasse i nät vara en bra start på livet för småttingarna. Men växter behövs såklart ändå tills när de ska släppas ut.
jaha okej ;) För läst lite att vissa sätter i som nått slags plast skål i akvariet som mamma är i när hon föder så hon inte käkar upp dom..
Hur länge låter man dom isf vara i en sådan ?
haha gud va mycket frågor jag har !! :)
tror du båda min guppys är gravida ?
#6 Båda är dräktiga :) om du tittar på fiskens mage presis framför anal fenan så har hon en stor svart prick det visar att hon har bebbar i magen :)
Medarbetare på Chinesecrested ifokus. What is it that love does to a woman? Without she only sleeps: with it alone, she lives .
GUD va roligt!! :D kommer dom föda ungefär samtidigt ? För isåfall behöver jag väl köpa två stycken yngelkar till dom ?
Och hur kan dom bli gravida så fort ? jag menar jag köpte dem i lördags och släppte i dem samtidigt som hanen , de är ju bara 3 dar typ ..?
Då var de nog redan dräktiga när du fick dem :) Det går inte att se. Det man kan göra är att räkna bakåt 4 veckor från födseln, och på så sätt veta när honan blev parad.
Du kan köpa två yngelkassar ja. Men köp bara de i NÄT. Inte de i plast :) De är nämligen så stora i gallren att bebisarna kan simma rakt ut och bli uppätna.
spännande! vad ska ja ge för mat till ynglen ? :)
Behöver vattnet va någon speciell tempratur ? Mitt vatten står på 19 grader helatiden vägrar att gå upp mer… går ner 1 grad under natten.. är det för kallt ? och vad kan jag köpa ifall de behövs mer värme ? :)
en till fråga … har ni någon erfarenhet av hur det ser ut när ''Silver Molly'' är gravida ?
Du kan ge samma mat som till de vuxna. Bara smula det till mindre bitar. :)
Rekommenderar att man inte ger flingfoder bara. Det är ibland ganska värdelöst.
Fryst artemia och frysta svarta mygglarver är nyttigt och trevligt tycker fiskarna. Så fråga om det i djuraffären nästa gång du går dit :) En karta räcker länge till så få fiskar. (Köp INTE röda mygglarver bara. De kan vara farliga).
okej! då ska ja kolla upp det imorgon , ska nämligen till djuraffären och kolla efter yngelkassar du rekomendera :)
Men ska jag låta mamman vara i yngelkassen när hon ska föda ?
Jättebra :)
Ja. :) Honan kan du sätta i kassen när du tror att det är dax. Är du osäker och inte kan avgöra själv så kan du ta bilder på dem och lägga upp här.
Det ska jag göra ! :) lägger nog upp en bild om 2 veckor ungefär så får vi se hur tjocka dom blivit :)
Tack för all hjälp så länge! :)
Var ute och köpte ett yngelkar förut så nu är jag förbered ! :)
har en fråga!
När jag tänder mitt akvarium på morgonen och när guppysarna börjar vakna till är deras ''svarta gravidfläck'' vid magen typ beige/rosa.. efter ett tag så börjar det komma svarta prickar mer och mer och sedan blir den helt svart.. varför är det så ?
Alla fiskar bleknar när det är mörkt :) Neontetror kan tillexempel vara helt genomskinliga med lite rött/blått bara när man tänder akvariet. Det är normalt.
Exakt varför vet jag inte. Det finns säkert en fiffig vetenskaplig förklaring.
okej så bra då ! tänkte om de va något med ynglena.. vill så gärna att dom får yngel ! :)
Har du mycket växter i karet behöver du inte ha yngelkasse. Jag har inte det till mina och de allra flesta yngel klarar sig. Vissa Guppy honor äter sina yngel. Men de allra flesta gör det inte.
Däremot håller jag med de andra. Ska du ha yngelkasse så ha den i nät. Mycket bättre.
jag odlar själv Guppy och har inga problem med plast yngelboxarna men det e ju själv vad man tycker… och det med att dom är ljusare på natten tror jag själv kan ha och göra med att om en fisk skulle vara färgglad på natten skulle den synas lätt i mörkret och på dagen när solen kommer blir ju alla växter med mera mer färgklada p.g.a ljuset och då blir dom färgglada för att inte synas då heller ;)
alltså, det går inte att säga precis. ynglen kommer när dom kommer.
Inte ens på ett ungefär? Typ 1 vecka eller 3 veckor?
10 dagar. Plus, minus 3 dagar. :)
Men alla honor är individuella. Så man får helt enkelt titta på henne och avgöra själv. Jag plockar mina honor på kvällen, och den kommande kvällen har de alltid fött. För jag känner dem och kan se när det är dax på minuten.
Gör det samma, studera fiskarna :)
Studerar dom hela dagarna typ.. ändå svårt att veta när dom ska komma när jag aldrig haft fiskar förr…
nej men det är så man lär sig. att uppleva. dina guppys kommer få tusen yngel till om det skulle gå dåligt med de här, och fram tills dess har du lärt dig..
svara gärna tack !
gött då lägger ja i henne där nu så får hon väl lida då
Vad jag förstår så kläcks ungarna i magen först innan de kommer ut så du kan se på honan om det rör sig i magen så att säga.