Rädda malawisar!!??
Hejsan!
Jag skulle vilja höra om det är fler än jag som har stött på desssa problem med sina malawisar.
Jag har ett akvarium på 375 liter, trevligt inrett med kalksten, skiffersten & så lite microsorum.
Först köpte jag 12 golden & 12 röd zebra & då var allt frid & fröjd, dom simmade som galningar hit & dit & överallt som dom ska göra. Några dagar senare köpte jag 14 bright blue & allt fortsatte vara frid & fröjd, tills dagen efter. Då var alla skräckslagna, minsta lilla rörelse framför akvariet, så drog alla & gömde sig direkt & nu kommer dom knappt fram.
VARFÖR detta beteende helt plötsligt?! Kan det vara att det ändå är för få fiskar? Hur många kan man ha i ett sånt stort akvarium utan att det blir trångt?
Tacksam för svar!
Har du kollat vattnet? Du har satt in väldigt många fiskar på väldigt kort tid. Om det blir mycket nitrit i vattnet så blir fiskarna väldigt stressade.

# 1 Japp, vattnet är kollat… :)

#1 Akvariet är inte nystartat, haft sällkapsfiskar i akvariet förut, men eftersom vi har malawivatten, så trivs inte sällskapsfiskarna, då vattnet är för hårt. Därför har jag gjort mig av med alla dom & köpt malawisar i stället.
Dethär med malawisar är en mycket hårfin linje. Själv tycker jag inte alls om att de får lov att hållas i så himla stora grupper i förhållande till storleken på akvariet..
Jag tror helt enkelt att de nya arterna du släppte i har skrämt livet ur de gamla fiskarna, och rubbade deras fridsamma miljö.
(sånt kan du självklart aldrig förutse, så ta inte det som kritik mot dig!).
Jag vet inte riktigt vad jag ska ge för tips, annat än att flytta de nya fiskarna och se om lugnet återställs. Men det är ju en stor flytt och onödig stress om jag har fel!
Och jag kan ju inte känna till alla variabler, så du behöver inte ta mitt svar här på blodigt allvar :) Utan kanske fundera på om det skulle kunna vara så bara, och agera utifrån vad du känner själv :)
Lycka till!
de kan bli för mkt dominans i karet därav att fiskarna gömmer sig. De kan bli bättre med mer gömställen kanske?! :) hoppas de löser sig så du får harmoni i karet! :)
Kram /Tess
Det kan ju hända att de nya fiskarna är rädda för rörelser utanför akvariet, och att de stressar de andra fiskarna genom att gömma sig. Det är ju ett vanligt "flockbeteende", eller stimbeteende som det nu är. Börjar ett djur vädra fara och varna de andra genom att skicka ut signaler och sedan springa/simma iväg så blir ju alla de andra i flocken/stimmet uppjagade och gömmer sig de också.
Jag tror nog att det känns som lite för många fiskar i det karet? Fast jag kan inte se ett 375 liters kar framför mig med 38 fiskar, så jag kan ju såklart inte säga att det är så, men det låter lite mycket.
Får hoppas det löser sig!

Jag kan nog också tycka att det låter som ganska många invånare även för ett så stort kar.
Nu behöver det inte vara så men med mitt "bondförnuft" tänker jag mig att om det fungerade fint med den mängd och de 2 arter du hade innan truppen bright blue kom in i bilden, så har vi väl pekat ut problemet där själv?
Hade en liknande situation då jag fick för mig att hålla tre frontosor med mina malawis. Det var lugnt ett tag sen upplevde jag att fiskarna blev väldigt skygga, jag tyckte att frontosorna dessutom var lite väl stora efter ett tag och sålde dem. Efter att ah tagit bort frontosorna och möblerat om fick akvariumet nytt liv! Fiskarna var framme och hälsade (läs: trodde att de skulle få mat) så fort man visade sig i rummet. Helt otroligt vilken skillnad det blev.

Nu har jag inga rädda malawisar längre. :) Killen som har malawiaffären där jag köpt mina fiskar har hållt på i många år med malawisar & enligt honom så är det en vanlig reaktion som man får om man har för FÅ fiskar. Så nu har jag röd-zebra, bright blue, demasoni, acei & golden + 4 gökmalar & harmonin har innfunnit sig i akvariet. En av golden honorna har dessutom yngel i munnen. Jätte roligt!!
Så det är alltså ett hett tips av mig, har ni rädda fiskar, köp fler!! :)
Du har inte lust att lägga in en bild på ditt kar?
Vi funderar nämlige på att göra om vårt kar och skaffa malawisar och letar efter all inspiration som kan fås :)
Ska säga att tråden är nästan ett år gammal ;) Men man vet aldrig om du får ett svar ;)
Jo jag såg det men tog en chansning :)

Fint! Va är de för stenar? Och vilken sorts sand? :)

kalksten, skiffer och vit malawisand. funderade på blästersand, men tycker den skiftar i grönt eller ser ut som våt sandlådesand, och jag ville att akvariet skulle vara vitt och svart. skifferkross emellan (från plantagen)