kopparbarb odling ??
Hejsan alla undrar lite om tips och sånt om att odla kopparbarb ?
Hur litet kan dem odlas i ? vad behöver dem ? och sånt man behöver veta !!! Tack för svar :)
http://www.youtube.com/watch?v=O1e7czMZB34
Här har du en liten filmsnutt som just beskriver lite grann.
Fungerar på dom flesta barber kan jag tilägga.
Lycka till
ok tack nån mer som vill ge tips !!! :)
Med mina tigerbarber så sätter jag en hane+hona i ett lekkar på kvällen,med lite garn precis som på filmen.Sätter doppvärmaren på 26grader & nästa morgon leker dom alltid för fullt & får göra hela förmiddagen.
Sedan flyttar jag dessa två tillbaka till det vanliga karet.Sedan är det bara att vänta….brukar för mig ta knappt 12 timmar så simmar det små yngel eller så sitter dom på lekkarets rutor.
ok tack för svar !!! :)
Jag har på botten spelkulor av glas så rommen kan åka ner imellan & en del fastnar ju i garnet.
tack för svar hade torv i botten och såg efter kryssningen att honan har minskat med rom i magen ocg då antar jag att dem har lekt :) jätte kul men hur lång tid kläcks dem ? vad ska jag mata dem med ? måste veta i för väg i fall det börjar dyka upp några snart meddelar sen hur det blev men antar dem lekt !!!! :)
ser du ingen rom så har dom säkert ätit upp rommen för det syns tydligt…rommen alltså.
ok vet faktiskt inte lite svårt att se med all torv i botten och javamossa och vattenpesten….. men kan du lägga upp en bild på hur dems rom ser ut så kan jag kolla? :) :D :P
jag har tyvärr ingen bild..men små små bollar…
Hur länge hade du dom i lek-karet?
2 dagar
vilken färg på bollarna ?
Plus jag tog en sak och rörde om i torven lite försiktigt och kolla men jag vet ej såg ej nåt men nånstans finns dem små rackarna !!! :)
Tigerbarbernas rom är först helt genomskinliga små bollar men blir väldigt fort lite lätt brunaktiga…går väldigt fort från rom till yngel för tigerbarb…knappa 12 timmar har det tagit för mina.
2 dar är för mycket….bäst är om man sätter i dom på kvällen typ idag…19-20 tiden….nästa morgon är leken igång…då låte rman dom leka 4-6 timmar..då ser man rommen & när man känner sig nöjd tar man bort dom vuxna…annars äter dom upp rommen.
Du har garanterat inte många romkorn kvar.
oj ok men om dem blir bruna så blir det nog lite svårt och se dom i torven för den e ju också brun !!! eller ?
Plus jag skulle kunna sätta i ett par i dag för att jag har en hona som är jätte jätte tjock ca 3 cm tjock i magen tycker du jag ska prova sätta i den idag eller ?
eller vad tycker du kallepudas ?
Sätter du i dom idag så ser du om dom leker imorgon men tar ur dom efter några timmars lek.
Bättre med spelkulor i glas i ett lek-kar så syns allt bättre.
ja måste fråga dig varför har du torv i karet?
för då åker romen ner
i framtiden är det bättre du använder dig av spelkulor för torv ändrar ph-värdet & så är det jobbigare för dig att se rommen. Spelkulor & vitt garn underlättar det hela kan jag lova dig.
ok tack
spelkulor går oxå att använda om & om igen
tack för svar
är rädd att romen blir upp ätna !!!