Frakta vattenlevande arter
Känner att det kommer upp mer och mer prat om detta att skicka vattenlevande arter via Post (Posten, DHL, etc).
På trådar som egentligen inte ha något med detta ämne att göra.
Så, skapar denna tråd i hopp om att ni som vill diskutera ämnet, gör det i denna tråd. Istället för att göra OT i andras trådar.
Så diskutera på. Dock som TS, önskar jag dock att dessa regler följes:
1. Respektera andras åsikter, ni får såklart diskutera om era och andras åsikter.
Men ni ska respektera att alla har sina egna åsikter och inget ska skrivas för att håna någon åsikt.
2. Inget skriverie som hånar en annan person eller liknade.
3. Inget prat om att någon är djurplågare. (Man kan mycket väl föra en sån här diskussion utan att kalla någon en djurplågare).
Jonathan Lundin
Driver: www.bettasverige.n.nu
Enklast är ju att kolla upp med jordbruksverket hur olika djurarter ska fraktas,när man gjort det kan man ju höra sig för med företagen man har tänkt frakta sitt gods med.
Om man har djur oavsett om det är akvariefiskar,fåglar eller hund eller häst så finns det ju regler att följa när alla dessa djur ska fraktas från punkt A till punkt B.Vet att det finns många åsikter & jag har mina egna & det att följa det som är bäst för djuren.
Eftersom jag har både fiskar,fåglar,hund & häst så vet jag ju givetvis hur jag ska frakta dessa djur…tror nog att jordbruksverket struntar i min personliga åsikt om jag har invändningar mot deras regler.
Det undrar jag också med. Hur går det tillvägas? Jag har mailat en affär idag så hoppas dom svarar… Bara nyfiken…Finns det såna affärer här för privatpersoner? Alltså kunna "e-handla" sina fiskar m.m
Butiker får sina fiskar levererade i speciella bilar. Det finns reggade bilar för detta ändamål.
Skickar man via post gör man det på egen risk. Jag anser mig kunna avgöra vilka arter och individer som klarar av det, och hur man skickar korrekt.
Det finns arter som inte tar skada, och det finns arter jag aldrig skulle tänka tanken att skicka.
Men självklart är det bäst att bara inte skicka alls, för alla involverade.
#2 Vad jag vet så är det bara speciellt godkända fordon som får frakta och man behöver ett tillstånd. Har aldrig hört talas om en butik som fraktar levande i Sverige.
Jag har funderat på det med…hur paketerar man en fisk eller räka som skickas med posten?? Har själv jobbat på ett utlämningsställe för paket och sett hur vissa ser ut när de kommer fram =( Skulle inte vilja ha en fisk i ett sånt paket. Kan nån förklara hur det fungerar när man skickar??

jag jobbar på ett av TS nämnda fraktföretag, och jag skulle aldrig skicka någonting som inte har möjlighet att hålla sig fast på resan (räkor med mossa eller filtervadd i förpackningen) eller snäckor väl packeterat utan vatten med inrikes. nu jobbar jag inte med bilsidan, utan med globala transporter, men jag använder biltrafiken för att få ut mina saker till kunder, eller få ner det till terminaler. godet går i ouppvärmda bilar, lastas om flera gånger på terminaler. om jag inte var 100% säker på vad jag gjorde, och tyckte det var värt risken att skicka.
tycker det skrivs väldigt mycket om att skicka fisk. jag skulle undvika det om jag inte var väldigt säker på vad jag gjorde. en fisk har ingen möjlighet att klamra sig fast, utan kastas runt i påsen vid minsta ovarsamma hantering.
Man skickar med postens "skicka lätt". Nu går jag inneifrån och ut när jag förklarar.´
Fisken/räkan ligger i en breathingbag. Detta är en påse som inte innehåller någon luft alls. Inga bubblor och inget skvalp, alltså. Påsen släpper genom syre till djuren. Pga. detta kan man inte skicka labyrintfiskar (kampfiskar) på detta vis.
Runt denna har man tidningspapper, "frigolitchips" eller liknande material för att stötta upp påsen.
Här virar man nu in ett heatpack i tidningspapper om det är minusgrader ute och lägger ner på andra sidan stoppningen (för att inte överstiga önskad temperatur).
Nu placeras detta i en frigolitlåda. Ofta 2-4 cm tjock.
Nu placeras lådan i en kartong och tejpas runt om.
Och sedan på med adress och eventuella aktas-lappar.
Jag påstår inte att det är trevligt och snällt att skicka djur via posten. Men jag har gjort det :) med mycket goda resultat. Jag har däremot också fått hemskickat fisk coh räkor som varit DOA (dead on arrival) och då blivit vansinnig och fått enorma skuldkänslor. Men oftast ilska då skickaren inte tagit sitt ansvar och skickat på ett humanare sätt.
#7 Ok då fattar jag hur det funkar 
Problemet med lappar med "AKTAS" är att det inte tas någon hänsyn til just det utan det fraktas precis som alla andra grejer och sorteras på exakt samma sätt….ja ni har väl allla sett karl-bertil jonsson.
Men packar man riktigt som #7 Beskriver så minskar ju chanserna betydligt att dom dör på vägen. Eftersom hon gjort det med gott resultat så har hon ju ett bra sätt att packa på om man nu ska skicka.
Packar nästan som #7 Skär ut frigolit själv Så det passar precis i kartongen och har ingen färdig frigolitlåda.. Räkorna i breathingbags, i kartongen somnär frigolitklädd på insidan så kör jag sågsppn sedan tidningspapper runt påsen och fyller upp helt med spån.. sedan på med ett frigolock med lite hål i och ovanpå det heatpack och sen tejpa ihop kartongen :)
//GuUuLd,
-IE Photography-
Instagram: idaephoto, crumbleshamstery, salmonriver_shelties
#10 - Smart med sågspån! Det håller väl även tempen rätt bra skulle jag tro?
//CaptainBunchie (fd. BlossaTossa) _
http://bunchiesphoto.weebly.com/
_
#11 Ja sågspån isolerar bra :)
//GuUuLd,
-IE Photography-
Instagram: idaephoto, crumbleshamstery, salmonriver_shelties
Hur kan denna sajt bidra till att man skickar levande ?
Hemskt !!
Vi är inte sajten. Vi är, precis som du, medlemmar.
Precis som att vi respekterar dig så var god och gör det tillbaka. Alla får höras. Så skriv gärna en väl formulerad förklaring till varför det är fel att skicka djur någonsin, så kan folk själv bilda sin egen uppfattning.
Som jag uppfattar det så är det väldigt få som tycker att posten är ett godkänt transportmedel. Jag tvivlar starkt på att folk sitter och skickar fiskar hemifrån för skojs skull.
Att man inte skall skicka levande med posten behöver ingen närmare förklaring förstår man inte det så är det synd !
Antagligen har alla dina fiskar (om du nu har det vill säga), skickas med post/flyg. Oftast från Asien t ex till djuraffärer/grossister. Vad är mest humant: Skicka genom Sverige som tar 1-2 dagar högst eller skicka genom halva jordklotet med karatän o likande som tar veckor?
Vet själv hur såna förpackningar ser ut när dom är skickade från Asien t ex. Och kan säga att förpackningar är 100 gånger bättre (Då menar jag självklart dom som gör det rätt och bra) i Sverige än dom som skickas från Asien.
Jonathan Lundin
Driver: www.bettasverige.n.nu
#16 En grossist i sverige skickar INTE sina fiskar med "post" finns inte en chans!
Alla som läser denna tråd kan fråga sin lokala "fiskhandlare" hur deras fisk kommer till affären….jag lovar att dessa fiskar inte kommer med en postbil!
Ingen påstod att de skickar via posten om du läser igenom hans inlägg igen.
Utan han syftar på frakten mellan Asien och Sverige. Väl i Sverige skickas de med anpassade bilar, som du säger.
Kampfiskar, exempelvis, skickas till Sverige såhär. Jag har själv varit på plats vid leverans till två Svenska zooaffärer och packat upp dem.
http://farm4.staticflickr.com/3170/2576424941_ca914e321e_z.jpg?zz=1
#18 Jo men jag ville påpeka att transport från företag/grossist till den lokala zoo-handlaren aldrig går med post.
För jävligt små påsar får jag säga….överlever dom ens transporten stackarna?
Absolut :) Nej, arterna som skickas är i mitt tycke helt omöjliga att frakta per post. Att ens tänka tanken är lika absurd för mig som att "skicka småfisk" för er.
Det är i alla fall något vi alla är överens om.
Nja. 20-30% ungefär överlevde inte. 1% DOA är acceptabelt för mig. Inte mer.
usch ja kan tänka mig att dödsfallen är många på ett sådant dåligt fraktsätt….knappt en DL vatten…man kan ju undra hur dom tänker