Ska man skicka iväg ett mail?
Jag sitter alltid och är fundersam. Ska man upplysa ägaren om att det är djurplågeri och olagligt? Tänk nu om den kommande köparen inte har en aning om att det är fel..
(Får man inte länka blocketannonser får frivillig admin/mod lov att ta bort tråd och/eller länk).
http://www.blocket.se/horby/Skodpaddor_39977084.htm?ca=23_9&w=1
Hemskt!
Såg den annonsen tidigare idag faktiskt, Stackars djur :/
-Rasmus 🌈
25 lietr!!?? Vi hade 700 till en och det tyckte jag var lite.
Känns alltid som att ägarna vill försvara sig när man skickar sådanna mail (har själv försökt). Men det är ju alltid värt ett försök tycker jag! Sen kan man ju bara hoppas att den som tar emot mailet kan och vill göra någonting åt det..
Men det är hemskt att det ens kan bli så fel :/
Om det är djurplågeri och olagligt så borde du absolut maila (fast det är rätt logiskt att 25 liter är på tok för litet för sköldpaddor) jag hade själv gjort det om jag hade haft förmågan att formulera mig på rätt sätt :P
På rätt sätt menar jag på ett trevligt, upplysnade men allvarligt sätt. Det har du så go for it!
Jag skulle ringa istället, jag har gjort det tidigare till en som sålde hamstrar.
Åh, snutte
Ser ut att kunna vara en reeves kärrsköldpadda, med de där åsarna på ryggen. En av de mindre sköldpaddorna. Men 25 liter är inte okej på långa vägar! Och frågan är ju om de har UV-ljus ens. Tyvär kan det ju handla om okunnighet, du kan ju maila och förklara så kanske ägaren kan informera köparen om att ett större akvarium behövs.
L80 (pdf) utrymmen för sköldpaddor står på s. 45. De har egentligen inte massor av utrymme enligt lagen, och vet inte vad det är för mått på ett 25 liters, men jag skulle inte kunna leva upp till kraven med mitt 30 liters.. de ska ju ha en landdel också.
Synd att det är så långt bort, svider i hjärtat..
Jag har skickat iväg ett mail nu som förklarar snällt att sköldpaddorna behöver mycket mer utrymme och speciell skötsel. Jag länkade pdf-en som du länkade till :)
Jag skrev att hon inte behöver oroa sig nu, utan istället ändra i annonsen att akvariumet som medföljer inte ska användas, utan att de behöver i alla fall 200+ liter med en landdel :)
Oavsett om jag får svar eller inte vet hon. Så det känns bra.
Bra gjort! Hör gärna av dig om hon svarar.
Ja jag säger det samma bra gjort! :)
Kan ju ha skrivit fel ang storleken?
Men bra att du mailade, har gjort det ett x antal ggr till folk och en del gånger har de faktiskt lyssnat och tagit till sig. :)
Sajtvärd på reptiler ifokus.
Medarbetare på leopardgecko ifokus
Bra gjort!
Läser inte folk på längre innan dom skaffar djur??
på min tid ska ni veta då var man tvungen att läsa på så man storknade! (skämt åsido är bara 13 :P)
Bra att du mailade! :)
-Rasmus 🌈
Bra gjort att du mailade! Och tack för PDFen! Ska läsa igenom den nu, de kan alltid vara bra till i framtiden. :)
Angelica
Inte de enda som lever helt galet, hittade en annons där det gällde ett 54l akv med en sköldpadda som hade en 10-15cm pleco (gissar jag på) till kompis + 2 pansarmalar och någon annan mal.
Man blir skogs tokig, vilket vettig människa som helst ser ju att det inte är spec passande att ha varken sköldpadda eller en pleco i ett 54l akv :@
Kred till dig Dynamitella som verklig ställer upp för djurens rätt. Tummen upp till dig.
Sjukt är det.. Alla kan såklart göra fel, ha en fisk som kommer bli för stor för akvariet, missuppfattat eller något.
Men här ser man ju VERKLIGEN att man inte kan ha det så..
Är ju som att ha en kanin i en hamsterbur, borde vara självklart att det inte funkar när det syns så tydligt..
tänk på att sköldpaddorna bara är 1 år gamla och inte så stora så att de kräver 200 liter, visst ett akvarium på 50-60 liter hade varit mycket bättre för dem
jag har själv 4 st reeves kärrsköldpaddor (2st 11 åriga hanar och 2 st honor på ca 7 år) i ett 325 liters akvarium och det tycker jag verkar lagomt (de har större än vad lagen kräver)
Att ha två sköldpaddor som är 10-15 cm stora över skalet i 50 liter är för mig opassande.
Minst 150 liter, och minst 30 cm djupt vatten.
Det är som slöjstjärtar tycker jag. De skitar ner något enormt, och måste få lov att simma ordentligt.
#18 mina sköldpaddor som är 11 år gamla är bara 14,5 cm en 1 årig sköldpadda är inte så stor, man ska gå efter måttet som sköldpaddan är för tillfället inte när de är färdigvuxna, det frågade jag länsstyrelsen om
2st 1 åriga sköldpaddor kan max vara runt 5-6cm över skalet
Där ser man. På bilden trodde jag mig se en decimeter lång sköldpadda.
Jag kan mycket väl ha fel. Jag har själv bara haft rödörade och en hybrid (som var 20 och 30 cm stora) och riktigt aktiva.
Oavsett vilket ska ägaren till dessa inte gå ouppmärksammad om att 25 liter är för litet :)
fick du svar eller? :)
Gilla min facebook sida för att se bilder vi lägger upp från våran uppfödning av:
Dvärgvädur, Magagaskar, mantelt & Vit blåögd.
Guldhamstrar i olika färger. Hemsidan: Makke & mandys superfina djur
Vi hade en sköldpadda i 150 l och han kunde ta två simtag sen hade han kört hela långsidan och han var väl ca 10 cm. När vi bytte till 700 l blev han jätteglad! Nu hade vi en vattensköldpadda som inte krävde landdel utan hade en flytande stock att ligga och sola sig på.
Nope, inget svar :(
Så upplever jag med de flesta arterna. Jag tycker att man ska inreda akvariet så natur-likt som möjligt, och därmed också låta dem simma sig trötta :)
Jag var i kontakt med ägaren och den ena sköldpaddan är 10-15cm och den andra är 5-10cm.
Så ett kar på MINST 100l skulle vara mer passande, har även läst lite om just den sköldpaddesorten(reeves kärrsköldpadda) annonsen gäller att de måste ha en land del där de kan gräva ner sig. De är både sump och vattenlevande.
#20 jopp 25liter är för lite det håller jag med om
#24 de behöver ingen grävbar landdel även om det är att föredra, jag har ingen sådan landdel , enligt länsstyrelsen så räknas de som vattensköldpaddor inte som sumpsköldpaddor
#12 Tyvärr verkar det inte vara många som läser på, innan dom skaffar djur. Av dom som läser på, verkar flertalet bara minnas det som är roligt och fina bilder, medans jobbet och ansvaret att ta hand om djuren glöms bort.
För att inte tala om föräldrar som köper djur åt sina barn, för att barnet 'vill ha' och sedan lämpar över ansvaret på barnet.
Vänlighet och omtanke, gör livet roligare 
#26 jaa, jo jag har märkt det. :( o de är ju väldigt sorgligt för de stackars djuren!
Men jag kan inte helt hålla med om det där med föräldrar som köper djur till sina barn o sen har barnen ansvaret, för att om man vet att barnet kommer ta hand om djuret så ser jag inget fel med det, dels för att jag själv har en ödla o två akvarium som jag ser till att tvätta, mata o sköta om. Men jag är väldigt mogen för min ålder får jag väl ändå påstå, Jag har tagit hand om mig själv och varit ensam hemma sen tidig ålder. Men om jag missköter något av mina djur så ryker dom. Jag betalar även ALLT för mina djur oxå dvs Mat, lampa, UV till ödlan, bottensubstrat o massa andra saker vilket ja själv har valt eftersom jag vill ha husdjur! Men jag tycker det är en annan sak att t.ex köpa en hamster/hund/whatever till sitt barn som är väldigt ung eller omogen o inte kan sköta om sitt husdjur o litar på att husdjuret kommer klara sig utan att man lägger ner tid eller pengar på det.
#27 Vet man att barnet kan och klarar av att ta hand om djuret, så är det inget fel. Bara man som förälder tar sitt ansvar och står för ev. extra oförutsedda kostnader.
När det gäller fiskar är ju inte veterinärvård aktuellt, men föräldrar köper alla möjliga djur till sina barn, bara för att barnet vill ha.
Vänlighet och omtanke, gör livet roligare 
#28 jaa, de tycker jag är väldigt fel! Och det är oftast båda (mest djuret) parterna som får lida för det :/
Har ett 130 liters akvarium (fyllt med vatten) och en kub på 100 L (fylld med sand).
Har 2 reeves kärrsköldpaddor, ena på ca 10 cm och andra på ca 15.
Det är väl acceptabelt? Har koll på sköldpaddorna osv, läst på. Men inte hittat några bra riktlinjer gällande storlek på akvarium, har dock vett nog att inte sätta dem i miniakvarium -_-
Bör tillägga att jag låter de springa på golvet emellanåt, under övervakning. De är handtama och vill gärna vara med så..
Tänker köpa större när plånboken tillåter, ingen som vill bli av med ett akvarium (200L +)? :)
#30 I inlägg #6 har jag länkat till L80 samt skrivit vilken sida man hittar utrymmeskraven på. 130L vattendel och 100L landdel låter helt ok i mina öron, men det bror ju såklart på hur måtten är (har inte i huvudet vad standardmåtten för de storlekarna är).
I L80 hittar du, förutom bilagan om utrymmen, även allmänna råd för hållande av sköldpaddor.
Jag har fått lära mig att det inte är bra att ha dem springandes på golvet då vårt inomhusklimat är olämpligt; torrt, svalt och ofta dragigt (även om det är sådant som vi kaske inte alltid lägger märke till själva).
Det finns ett annat forum här på iFokus, http://reptiler.ifokus.se/, där det kanske finns större kunskap om just sköldpaddor om du undrar över något.
# 32
Läste den men fattar inte riktigt hur man räknar det, trög jag vet :)
130L är över en meter och kuben är 45x45x50.
Hade ett 300L förut, men det gick sönder och har inte haft råd att skaffa nytt ^.^
Jag fick höra av en som haft sköldpaddor halva livet att det var lugnt, lägger ut en handduk som jag har haft lite varmt vatten på :) är inte ute mer än 20 minuter och ser till att hålla de borta från dörrar och fönster :) men de föredrar att klättra på mig när de e ute av ngn anledning :s 
#33 Har ett stort akvarium du kan få köpa :) för 400:- ska kontrollera literna men tror de ligger på över 300
Gilla min facebook sida för att se bilder vi lägger upp från våran uppfödning av:
Dvärgvädur, Magagaskar, mantelt & Vit blåögd.
Guldhamstrar i olika färger. Hemsidan: Makke & mandys superfina djur
#34 Har skickat ett mail på denna sida :D
Det är olämpligt att ta ut sina sköldpaddor ut akvariumet/terrariumet. Om du har fixat en utomhusdamm till dem så är det toppen men att låta dem gå omkring hemma är ingenting dom har något behov av. Tvärt om kan det vara skadligt och bör därför undvikas. Dessutom är det inte sociala djur så dom har heller inget behov av att umgås med människor. Så dom mår bäst att få vara kvar i sitt akvarium. :)
Det är ett vanligt nybörjarmisstag att låta sina reptiler sträva fritt hemma.
#36 de strövar inte fritt. har en yta de går på som jag förklarat. går jag till akvariet simmar de fram (även om de förväntar sig mat) och tittar. sätter man ner handen klättrar de upp själva. de låter inte vem som helst hålla i dem elr klappa på dem. tar jag inte ut de på för lång tid försöker de klättra ur själva och simma vid rutan samtidigt som de drar klorna i den när man går förbi :-) jag har haft båda sen de var små pluttar och hitills har de varit friska. de repade akvariet en gång när de inte fått gå ut så nu får d eva framme då och då xD har iaf inga fler repor så håller mig på säkra sidan. har du träffat mina paddor hade du inte sagt att de inte är sociala
bryr mig inte om jag låter knäpp :p
Jag brukar maila, när det gäller råttor då. Antingen som blir dom sura eller glada. Men då har jag iaf fått tala om att dom gör fel och är det extremt kan det bli en anmälning.
_All animals deserve a home, a family that cares, and a life to live.
_
Såg en annons på blocket idag att någon säljer en skål som "passar perfekt till Guldfiskar".. Ni får gärna mejla där med…
innan man börjar ge sig på blocket-annonser med mera bör man städa på egen bakgård först….det vill säga på detta forum!
som sagt man behöver inte leta länge på iFokus se här vad man hittade direkt:
Så det är okej för "alla andra" att behandla djur fel, för att "någon annan gör det"?
Tycker du också att jag inte får tycka synd om grisar som slaktas inhumant bara för att jag äger skinnskor?
Verkar ju tydligen vara okej att göra det här inne men inte på blocket….ska man mejla den ene så ska väl den andre inte slippa undan heller?
#44 Man kan inte mejla alla som gör fel det är omöjligt.
Medarbetare på Chinesecrested ifokus. What is it that love does to a woman? Without she only sleeps: with it alone, she lives .
#45 Men varför börja med blocket?
Djurplågeriet & olagliga händer ju här & det länkade jag till i inlägg #42.
Ska man börja nånstans så borde vi alla börja här & städa upp först.
kallepudas - håller helt med dig! Råder en hel del dubbelmoral ihop med bestämda "pekpinnar" här har jag märkt…
Nån som har en länk till vart man kan läsa reglera om man ska säga till någon?
Hälsningar Wille, medarbetare på akvarieräkor och fjäderfä.
Men jisses, det är väll ingen här som vet om man har PMat folk på iFokus? Hade jag sett dåliga annonser där folk gör fel på iFokus hade jag inte tvekat en sekund heller. Men hur vet ni att man har sett dessa annonser?!?
Hur kan ni säga att folk har dubbelmoral när ni inte vet ett skvatt om vad folk har sagt till om och inte eller har sett eller inte sett?
Dåligt gjort av er måste jag bara säga.
_
Han menar att folk i forumet skickar djur via posten. Jag har vid flera tillfällen fått så grymt mycket skit för detta. Trots att det sker på ett mycket fint och ordentlig sätt så duger det inte.
De får leka polis, men inte någon annan.
#50 jaha jag trodde att det var att ingen hade sagt till dom, hurvida man får skicka fisk/räka/snäcka på posten det lägger jag mig inte i för det kan jag inte ett dyft om. Men tja jag förstår inte riktigt vad dom vill få ut av att slänga sånna onödiga kommentarer här i en tråd som handlar om sköldpadda som har låg levnadsstandard.
_
Vänta ett par minuter, så får du säkert också hela predikan vi alla hört så många gånger.
Varför han säger det här vet jag däremot inte heller. Jag skickar inte djur via posten och har inte gjort på väldigt länge.
Därför att det är djurplågeri….det var väl det tråden handlade om?
Länken i inlägg #42 Är lika mycket djurplågeri som samma länk som var i första inlägget som tråden handlar om…vad är skillnaden?
#52 Tråden handlade ju om djurplågeri & då finns det många man kan maila här….vilket du var pigg på! Om nu nån leker polis så gör du det så bra tydligen eftersom du även leker polis på blocket!
Tråden gjorde jag i april förra året. Det är inte längre relevant då jag inte bryr mig om vad andra håller på med.
Alla vet nog vid detta laget vad du tycker. Och vad jag tycker. Så gör hellre din egen tråd om hur hemska alla är som har dubbelmoral och plågar djur.
För jag är ganska trött på dessa diskussioner (som alltid hamnar hos mig).
#54 Nu var det ju någon som väckte upp tråden igen…mitt fel eller?
Nu fanns det ju en tråd som handlade om Djurplågeri & olagligt…..varför då göra en ny tråd?
Om nu inte trådskaparen tål vad som skrivs sakligt i tråden så kanske TS bör överväga att inte skapa någon tråd då.
Tråden handlade inte om hurvida det är rätt eller fel att skicka djur med posten. Det är det enda du tjatar om.
Jag blir bra sugen på att skicka iväg ett mejl till den här säljaren också när jag ser den här tragiska annonsen….
Utifrån vad jag tror så är denna "silverhaj" som säljaren kallar den i själva verket en Paroonhaj som kan bli 275 cm lång men det kan likagärna va en hajmal också, Hajmal som blir 130 cm.
Oavsett vad det är så är ingen utav dem där fiskarna lämpliga för ett 90 liters akvarium! Tycker att det är sorgligt :(
Speciellt om det skulle höra av sig nån oseriös person som tyckte att det var jättehäftigt att köpa den där "silverhajen" och forsätta ha den i 90 liters avkariumet…
http://www.blocket.se/vastmanland/Fin_Silverhaj__dammsugarfisk_och_90_L__Akv_44621964.htm?ca=9&w=1
Tragiskt att Paroonhajar en gång i tiden sålts i vanliga djuraffärer. Att djuraffären inte vetat bättre än att det är en fisk som växer en halvmeter på ett år och blir upp emot 2,5 meter i avkarium…
En fisk som till och med Monsterfiskfantaster skyr som pesten…
Tack och lov så säljs Paroonhajen inte längre i seriösa butiker och jag tror till och med att det är importförbud på dem numera!
(Säger som TS, om man inte får länka blocket annonser såhär så ber jag om ursäkt… men tråden verkar ju inte tagits bort än)
/Elin
Sajtvärd på Ragdoll ifokus
#55 skiter fullständigt i vad folk gör….dom får skicka sin gamla mormor i ett paket om dom vill.
Jag för en saklig debatt precis som du gör sen att du plötsligt reagerar på nått konstigt sätt & skriver inlägg om att jag snart kommer & "predikar"…….det mina inlägg är riktat mot var att det var inte bara den stackars trångbodda sköldpaddan som råkar illa ut.
Jag vill inte föra en debatt då det inte är relevant till min tråd.
Detta är min tråd. Skapa din egen.
Håller med. Det är sorgligt att se.
Jag påstår inte att ägaren är djurplågare. Men i alla fall att någon vid någon tidpunkt brustit sin plikt att informera :(
#59 så sköldpaddan var inte relevant då? Kan i så fall upplysa dig om att sköldpaddor är reptiler & denna tråden borde då inte ens varit på akvariefisk!
Så lägg trådarna där dom hör hemma & kan du inte ta att folk kommenterar så bör du jobba med dig själv!
#61 men alltså, nu får du väll ändå ta och tagga ner…
_
Den ligger under "Andra djur i akvariet".
Chillax.
#60 nej jag vill inte heller påstå att den här säljaren är djurplågare. Det bygger säkert på okunnighet, förmodligen har personen köpt denna "silverhaj" när den var liten och djuraffären var förmodligen dåliga på att nämna att denna fisk blir sådär stor och att den är olämplig för ett 90 liters. Skulle personen istället fått hört att den här fisken växer till en halvmeter på ett år och blir ca 2, 5 m i akvarium så skulle han/hon inte köpt den förmodligen även fast jag tycker att den här personen i nuläget borde se själv att fisken är på tok för stor för det befintliga akvariet. Man kan bara hoppas att nästa ägare inser de iallafall… Tror att det kan va bra om man på ett självklart snällt sätt mejla och skriva sin åsikt i sånna här pass tydliga fall utan att det blir et påhopp. Sen är det väl inte meningen att man ska ha åsikter om minsta lilla i en annons men jag tror du förstår vad jag menar med tydliga fall :) Vet att det var en annons ute om en kanin som såldes med en bur som enligt måttregler inte var laglig för den kaninen. Ägaren var inte medveten om de och ändrade annonsen( efter att hon fått veta de) att en ny bur behövdes köpas om man köpte kaninen. Buren sålde hon istället som en marsvinsbur eftersom den var godkänd för de.
/Elin
Jag mejlade personen med denna annons härom dagen faktiskt. Jag informerade vänligt om hur det låg till. Att det faktiskt var en paroonhaj (tror jag iaf) och att dom behöver stort. Rådde personen i fråga att sälja/skänka hajen till någon med ett akvarium på minst 720L, eller helst till ett "almänt akvarium".
Till svar fick jag:
Jaha tack för informationen, jo hajen börjar bli lite för stor och därför försöker jag sälja den, eventuellt ge bort den till någon med stor akvarium.
Så tveka inte att mejla om ni ser att det är något fel, som redan sagt så handlar det ofta om okunskap och är det då ingen som berättar hur det bör vara så kommer ju personen aldrig få någon kunskap.
#65 va skönt att höra att den personen antagligen verkade ha insett att den blivit för stor och ditt agerande visar att personen bakom en annons faktiskt inte behöver ta de som ett påhopp utan att den verkade tacksam för infon :)
/Elin
Oj då, här på forumet ska man visst ha "rätt" åsikt och alltid hålla med den som skapat trådar för att bli accepterad och för att det ska vara lugn och ro. Är det så här det ska vara säger jag: Nej tack. Ett forum som inte tillåter skilda ståndpunkter utan styrs som en diktatur är inget för mig…
Det finns gott om svängrum för åsikter.
I era egna trådar.
Jag uppskattar inte att det går ot i tråden när det inte leder någon vart. Jag tog det tvärt om som en förolämpning då jag själv skickat fisk tidigare och inte ser det som djurplågeri.
#67 Så typiskt att alltid ta det så " Ååååh nu får man inte ha en egen åsikt och ska hålla med alla". Det är ju inte rikitgt det det handlar om, vill du nu så gärna klämma ur dina åsikter skapa en ny tråd, tex - "Jag anser att folk har dubbelmoral" ;) För det är dumt att köra med dryga och onödiga. Som en diktatur, hej på dig överdramatisering!
Sorry för OT men jag blir så trött på Dramaqueens/paragrafryttare/Moraltanter/Håller man inte med oss är man elak.
_
Bara en fråga.. Borde inte fisken åka runt rätt rejält när den ligger i vatten och skickas på posten? Dessutom så har jag hört (när jag frågade på det här forumet) att fiskar inte klarar sig ett dygn i påse utan pump, hur sjutton klarar sig fisken på posten sig då? Eller har jag fått fel info?
Jo, det är skumpigt.
Men om man är seriös (och det är bara dessa jag förespråkar) och skickar i en breathingbag, med isolering runtom för att minska stötarna, och sen heatpack och en dubbel kartong med frigolit, så går det bra.
En breathingbag tillåter syre att cirkulera genom plasten. Därför har man inte någon luft alls i påsen (och därför skvalpar det inte).
Fiskarna är inte blekare eller mår sämre än en resa hem från affären.
Däremot klarar inte äldre, större eller känsliga arter detta. Därför skickas mest unga levandefödare och räkor. Ciklider, malar och diverse andra djur kan synligt må dåligt eller tillockmed dö. (och ska absolut inte skickas så).
Hoppas det förklarar lite i alla fall :) En snabb titt på redbee.se förklarar också hur oehört vanligt det är att skicka räkor med posten. Det är nog gott och väl 80% av alla säljare som gör det med goda resultat. Många av dem där skickar också fisk flera gånger varje vecka utan dödsfall.
(men hurvida det är BRA för fisken att skickas med posten eller inte vill jag inte ta på mig ansvaret för. Helst ska inget skickas alls, såklart).
Då förstår jag :) jo räkor vet jag att man skickar, men tänkte att fiskar är lite större. Men skvalpar det inte så borde det ju vara lugnt :)
#68 Framför mina åsikter precis lika mycket som du kan framföra dina oavsett om du skapat tråden eller inte…..du har ingen rätt att styra över vem som får skriva i trådarna!!
#69 Om du ska framföra din åsikt så kan du ju göra som du skriver själv…i egen tråd…..hahahaha
#67 Japp man måste tycka som "massan" något annat accepteras inte på detta forum.Vissa måste ha rätt i allt & har dom inte det så är åsikten inte välkommen…..
På jordbruksverkets hemsida hittar man information hur man ska frakta djur…….en fisk,en fågel,en hund,en katt,en häst och så vidare.Samt lagar om hur man ska hålla djuren! over and out
Väldigt OT! #73 jag kan hålla med dig till viss del att det är väldigt enkelspårigt på flera ifokus-sajter med djurinriktning. Tycker man inte en viss sak så blir man påhoppad och får höra att man tycker eller gör helt fel. Däremot så tycker jag att du överreagerar lite. Varför inte bara släppa det, tänka att båda har sina egna åsikter och sedan gå vidare? :) (gäller nog båda egentligen)..
#57 De är en Pangasianodon hypophthalmus tror jag.En stimmlevande nervös fisk i den miljön… Att den inte hoppat ur eller dött av stress är ju otroligt. Hade jag haft ett as fätt akvarium hade jag räddat den.
Haha "as fätt" (Y)
ber om ursäkt för att ha väckt tråden med onödigheter…. -_-
Det gör inget :)
51 nämner väl inte sköldpaddor ? :)
kan man inte radera inlägg??
Hela tjafset var mellan mig och kallepudas .
Jag tycker inte att du kan ta åt dig av något negativt som skrivts i tråden. :)
?
Jaha. nejnej, hon menade nog min länk i det första inlägget :) Det var, om jag minns rätt, en eller flera sköldpaddor i ett oehört litet akvarium. De såg ut att ha det förfärligt.
"Men tja jag förstår inte riktigt vad dom vill få ut av att slänga sånna onödiga kommentarer här i en tråd som handlar om sköldpadda som har låg levnadsstandard"
Så nejdå, det blev nog bara missuppfattat.
#81 Så kan de gå. Att man ibland måste ha sina djur en kortare period i mindre utrymme och man ser ju själv om sina djur tar skada av de eller ej. De är dina djur och du känner dem bäst.
Jag är inte dum xD
#86 vem har sagt att du är dum?
Medarbetare på Chinesecrested ifokus. What is it that love does to a woman? Without she only sleeps: with it alone, she lives .
bara en kommentar då jag trodde att vissa kommentarer angående sköldpaddor var riktade mot mig. Random kommentar då jag kände mig smått dum som missuppfattat "diskussionen" :p
Okej då förstår jag
http://www.blocket.se/stockholm/Malawiciklid___akvarium__44820205.htm?ca=12&w=2
ser inte akvariet minimalsikt ut? :s
Det är bara löjligt.
Hur kan en människa se på det och tänka "tja, det ser bra ut! :)"..?
han TRODDE att det var på omkring 50 liter… :s vad ska man säga om de? -_-
Jag räknar till 5 fiskar… Hur stora de blir har jag ingen aning om..
Jaja, alla är olika - men jag tycker synd om de där fiskarna…
Och jag som tyckte min planerade ommöblering i akvarierna skulle bli trångt
(Tänkte 9 ansarmalar + ca 50 guppyhanar i mitt 170/180 liters)
#90 ja den annonsen får en att undra om folk driver med en…..jösses.
Lite dålig bild men den/dom där firrarna ska ha ett kar på minst 100L & dessutom en pump som åstadkommer en mindre storm i akvariet…
de ska ha ca 200L vuxna? xD är ju Malawiciklider, av ngt slag men ser ut som vad de nu heter och de ska ha 200L minst :s
#95 Tog på ett ungefäör eftersom jag inte ser exakt vilken art i släktet malawi det är….så ett minimum för att ens hålla Malawiciklider är ju runt 100L till exempel golden som är en rätt liten malawi.
Var & tittade på en blå variant av malawi hos nols ciklidhobby & dom jag sååg där är i samma storlek som golden vilket då fungerar fint att ha i 100L++
Finns ju större arter i släktet malawi där man inte ska mindre än 250-300L så bara för att det är en malawi behöver man inte ha minst 200L.
#90 OOJJJ haha ibland alltså. Akvariet är ett 20liters zolux, att personen inte ser att de är lite väl trångt för firrarna… Vissa ska inte ha djur.
Det här är varför jag alltid frågar hur stora akvarium folk har som vill köpa större eller svårare/aggresiva fiskar på jobbet. Man blir alltid lika förvånad över folks idioti.
Jag hittade just en värre tror jag.
http://www.blocket.se/stockholm/2_akvarium_o_fisk_guppy_44782232.htm?ca=2&w=3
Haha. Det är ju bara löjligt.
De ser friska ut, och mår säkert inte dåligt, men det är ju skrattretande att någon kan tro att det är en okej mängd fisk.
Hehe jo dom ser friska ut , tänkte mer just på mängden :)
Dom har ju inga växter heller, men det ser ju riktigt trångt ut..
Finns tyvärr en hel del okunniga personer som bara skaffar ett litet akvarium och tror att det går att trycka in hur mycket fisk som helst eller gör den tabben att köpa de där små söta fiskarna i akvariebutiken som sen blir på tok för stora för deras akvarium när det växer upp :/
Tycker att framförallt djurbutiker är dåliga på att informera om just fiskar… det är just den avdelningen som många djurbutiker missar…
Sen finns de djuraffärer där de har anställda som har ett visst intresse och kunskap om akvariestik också :)
Man ska väl inte skylla allt på djuraffärerna heller eftersom man som köpare borde kolla upp lite innan man köper.
Man kan tycka att Djuraffärerna borde fråga hur stort akvarium kunderna har och rekomendera lämplig fisk för de akvarium man har, visst kan man ljuga om storlek på akvarium men jag tror att många nybörjare inom akvariefisk har brist på kunskap om vad varje art kräver…
Jag drar självklart inte alla djuraffärer över en kant men tyvärr så är det brist på kunskap på akvarfiskavdelningen i många djurbutiker….
/Elin