Akvarium iFokus

Akvarium

Etikettallmänt
Läst 964 ggr
[Geekinblack]
0

Äpplen och yngel

Jag har tre äppelsnäckor i mitt 63 liters akvarium som går med ett gäng Platy yngel som börjar bli rätt stora. Dom ska flytta så fort dom går säkra för skalarerna.

Problemet är att alla yngel mobbar äpplena. Dom är på dom konstant och naffsar och jävlas och håller snäckorna inne i skalet hela tiden, dom får knappt äta och nu tycker jag jäkligt synd om dom.

Det känns ändå lite taskigt att flytta över dom tre snäckorna till räkorna i 30 liter när dom är vana vid 63, men sen kommer killis att flytta in i 63 litarn och frågan är ju om dom också mobbas… vad hade ni gjort? :/

-Cissi-
0

Hur stora är äpplerna? kan dom inte kanske gå i det lilla tills du kan flytta dom till skalarerna?

Medarbetare på Chinesecrested ifokus. What is it that love does to a woman? Without she only sleeps: with it alone, she lives .

[Geekinblack]
0

Alla tre är vuxna :/ man säger ju 10L/snäcka men det känns ändå inte helt okej men å andra sidan så får dom ju vara ifred där…

Tills jag kan flytta mina yngel eller snäckorna? Hade velat ha snäckorna i 375 litarn men har inget täckglas och där i finns det en massa rötter som sänker ph för mkt och jag tillsätter lite salt ibland ibland för mina mollys och för att platysarna får svamp så lätt….

Så fort mina yngel flyttat över till 375 litarn så skaffar jag killis som enligt en uppfödare ska vara snälla mot snäckor men det trodde jag ju att små yngel var också :S vilket jävla dilemma…

plutopellis
0

Tror de kommer trivas bland räkorna trots att det är litet så de får andas och ta det lugnt lite ;)

-Cissi-
0

Tror som #3 du kan ju låta snäckorna gå kvar i det lilla tills ynglena är tillräckligt stora att flytta, tror inte att dom tar skada av att vara där nån vecka :)

Medarbetare på Chinesecrested ifokus. What is it that love does to a woman? Without she only sleeps: with it alone, she lives .

[Geekinblack]
1

#4 men så fort mina yngel flyttar så skaffar jag ju killis :) å jag är rädd att även dom kommer att ge sig på äpplena :/ men om man tänker efter så kanske dom mår bättre i lilla karet där dom får vara ifred än i det större karet där dom blir naffsade på hela tiden och inte törs komma ut ur skalet… men det märks väl förstås om killisarna är dumma, isåfall så får dom helt enkelt bo i det lilla permanent :)

-Cissi-
0

Tycker att det låter smart :)

plutopellis
0

Tror också de får det bättre i det lilla :) låter bra.