Folk säljer äpplen i alla fall
Jag kollade på blocket idag och såg att flera runt om i landet säljer äppelsnäckor. Har inte informationen nått allmänheten? Jag gjorde i alla fall blocket uppmärksamma på detta så att annonserna förbjuds. På zoonen är det redan insatt i annons reglerna.
Antingen så vet om inte om det eller så skiter dom i det helt enkelt. De som sitter och har precis fått sin sista kull vill ju kanske inte avliva alla snäckor.
Tycker det är dåligt att det är förbjudet då våra äpplen inte har gjort något, utan det är en annan sort i spanien.
//CaptainBunchie (fd. BlossaTossa) _
http://bunchiesphoto.weebly.com/
_
#1 Javisst är sånt trist, men får man inte sälja så får man inte.
#2 - Fast det är ju väldigt många saker som är olagliga som folk gör endå, vilket skulle kunna klassas som att sälja äpplen. Folk köper ut åt mindreåriga, folk parkerar för nära en korsning etc. Ser i princip något olagligt varje dag som ingen tänker på för att det är så vanligt.
//CaptainBunchie (fd. BlossaTossa) _
http://bunchiesphoto.weebly.com/
_
#3 Det kanske är bara jag, men om jag sett att någon köpte ut eller parkerar fel så säger jag till. Och det är inte bara tomt snack eftersom jag inte tycker man ska blunda för sånt.
Det gör nog ingenting här :) Det skadar ju inte Sverige eller någon annan, utan det skadar bara om någon skickar snäckorna utomlands till varmare breddgrader och släpper dem fria.
Så du behöver inte må dåligt över det i alla fall. Inte som om någon sålde kräftor eller så :)
Jag tror det är väldigt många som faktiskt inte har en aning om den nya lagen… jag hade inte vetat om den om jag inte hade upptäckt diskussioner om det på forum.
Men det är förbjudet och inte bra för hobbyn att folk totalt skiter i det. Nog för att det känns som att värre saker att bryta mot finns fast olagligt är det ju ändå
Det är bara att skicka iväg ett väldigt artigt mail till alla försäljare med länkar till lagstiftningen, och sen avvakta i ett par månader framöver tills "alla sålt ut lagret" så att säga.
Det är förståeligt att man känner att man måste bli av med dem man har hemma kanske :) Och som tidigare nämnt så vet säkert merparten inte ens om den nya lagen.
Det verkar inte som att informationen nått ut till alla, jag får fortfarande många mail av folk som vill köpa snäckor.
Det känns dock lite "orättvist" att vissa fortsätter sälja när man själv fått lägga ner en del av ens liv/hobby och inkomst :(
Men men thats life, and sometimes life sucks.

en fråga här , jag har haft äpple snäckorna i snart 5 månader och de är rätt stora de gula , men de har inte lagt nån ägg tills nu , jah har ungefär 6 såna , kanske de är alla honor , lägger honorna obefruktade ägg även om det finns inte hannar eller ?
Det är nog inte många som vet att man själv måste ta reda på vilka regler & lagar som gäller är ju inte så att samhället hela tiden ska upplysa alla om allt hela tiden. Dagis är förbi! 
som jag fattat det är det ju inte totalförbud att sälja fram till 31/12. Men att man bör anpassa sig efter nya lagen så fort som möjligt förstås.
Men många sitter kanske inte kollar på jordbruksverkets hemsida t.ex så dom har nog ingen aning.

vad är det för lag? (har inga fiskar eller nåt i akvarie, läser på för framtiden
)
#16 tack,men får ingen i sverige ha dem mer då?:S
# 16: Om man redan äger äppelsnäckor får man ha dem kvar, men man får inte skänka, sälja, slänga, förflytta eller släppa ut dem.
I dessa tider så förstår jag inte varför man bryr sig. Det säljs dagligen stulna saker på blocket och liknande.
Förvisso finns det en lag på det, men det gör det med annat oxå. Så länge man meddelar köparen om lagen och inte bara säljer snäckorna så tycker jag faktiskt att det är OK. Säljer ni så berätta oxå hur viktigt det är att snäckorna krossas/eldas om de inte vill ha snäckor mer så de inte spolas ner i toaletten. Alternativ att man säljer det vidare som mat till snäckätare.
Jag tycker att dom som är medvetna om lagen och som säljer och köper får göra som dom vill dom är vuxna mäniskor "antar jag" och kan stå för sina egna handlingar om/när det går fel.
Man väljer ju själv om man vil lyda lagen eller inte, INGEN kan tvinga en person att lyda den om personen inte vill, och personen får stå för dom eventuella konsekvenserna det resulterar i.
Medarbetare på Chinesecrested ifokus. What is it that love does to a woman? Without she only sleeps: with it alone, she lives .
# 18 & 19: Personligen struntar jag i vad folk gör och inte gör - mitt inlägg (# 17) var bara ett svar på thildatessie följdfråga kopplat till länken jag hänvisat till 
#20 det jag skrev i #19 var inte riktat till dej utan i allmänhet om den nya lagen :)
Medarbetare på Chinesecrested ifokus. What is it that love does to a woman? Without she only sleeps: with it alone, she lives .
Hallonbåten, jag menade absolut inte dig. Var ett allmänt meddelande bara :)
http://www.jordbruksverket.se/5.5125de613acf69a0f680002731.html
http://www.jordbruksverket.se/amnesomraden/odling/vaxtinspektion/vaxtskadegorare/appelsnackorpomaceasp.4.5125de613acf69a0f680002798.html
http://www.jordbruksverket.se/amnesomraden/odling/vaxtinspektion/vaxtskadegorare/appelsnackorpomaceasp/fragorochsvar.4.5125de613acf69a0f680003147.html
Lite info från jordbruksverket.se
Är även inte regelmässigt ok att skicka räkor/fisk via posten men det gör folk dagligen. Jag kommer sakta avveckla mina stackars små äpplen :(
När jag har skaffat äpplena så kommer jag vara aktsam. Det ska inte spridas hur som helst och speciellt inte ut i naturen och jag tror/vet att alla tänker så.
# 21 & 22: Nemas Problemas 

ärligt talat , tror ni om snäckorna spridas ut i sveriges natur ska kunna överleva i den här kalla väder ! eller kommer de ätta risen som sveriges drömmer att odla den i det varma vädert precis som spanien hahaha lol ?
de gjorde så bara för att de är med EU så tvingas de gå under lagen ,who cares about!!!!!!!
#27 jag bryr mig, även om det är trist är lagen såhär nu. Det är olagligt punkt slut.
När till och med akvariebutikerna fortfarande säljer äpplen, så…
#29 vad menar du? Att om din kompis snattar kan du också? Är typ samma sak, man kan inte lägga skulden på andra för det är endast du själv som åker dit om det är något. Ja, det är väl bara böter och de är inte ens säkert att de är så höga men ärligt ska man börja säga att det brottet är så litet så det skiter jag i, vart drar man gränsen?
Jag vet att många har olika åsikter om det här och jag tycker att det är ren skit att vi ska drabbas av denna lagen men nu är det så det är, gilla läget.