Bytt kön?
Inbillar jag mig eller har min svärdbärar-hona bytt kön till hane?
Haha, när jag köpte "henne" hade hon en sån där triangelfena under magen precis som honor har, nu har hon en spets som hanar har?
har sett förut någonstans att svärdbärare kan byta kön, är det sant? kommer hon isåfall utveckla ett "svärd" också?
känner mig lite smått dum när jag ställer såna frågor.. men frågar man inget får man inget veta. :) ni är ju så trevliga här också!
Mycket snack om han och hon. Så du har helt enkelt köpt en HEN. Bara att gilla läget, hehe!
Hej min vän.
Svärdbärare kan byta kön / och det händer ofta,
Någon mer kunnig får förklara för dig.
Kram Peter
Ja dom kan byta kön, det har jag märkt tidigare när jag hadde svärdbärare och "hon" kommer att börja utväckla ett svärd :) och om du kollar på din billd kan man börga ana en börgan till ett svärd på nederdelen av skärtfenan :)
Medarbetare på Chinesecrested ifokus. What is it that love does to a woman? Without she only sleeps: with it alone, she lives .
Då har jag och mamma rätt alltså :) det var nämligen min mamma som märkte detta, blev väl minst lika förvånad jag för detta har alltid varit en tjej i mina ögon, haha :(
#3 Okej :) men det kan väl ta lång tid innan svärdet är klart?
då vet jag varför denna fisk är så himla mycket "på" min andra svärdbärare - som fortfarande är en hona ;) köpte ju en till "hona" (fisken ni ser på bilden) för att jag skulle ha två honor och en hane, men det var väl ungefär när den andra hanen dog som denna fisk började jaga min hona. så det blev ju inte riktigt som jag hade tänkt där.. nja.
#4 hur länge vet jag inte men det tar nog ett bra tag tills svärdet är färdigt
Medarbetare på Chinesecrested ifokus. What is it that love does to a woman? Without she only sleeps: with it alone, she lives .
#5 ja men precis :) kan tänka mig det.
Detta är nu en hane.
Om det var en outvecklad hen/han förut låter jag vara osagt :)
Vissa påstår att en svärdbärare kan vara en hona, få ungar och hela köret, för att sen bli en hane. Jag står däremot snarare åt vetenskapen som påstår att det bara sker åt detta hållet, och att "honor" som blivit hanar i själva verket var outvecklade hanar hela tiden :) Och då att hanar inte kan "tappa svärdet och bli hona".
Det är öppet för tolkning. (men det är en hane nu, och det är det som spelar roll).
#7 ja den hade ju en sån där "triangel" under magen som honor har, därför hade jag inte en aning om att det var en outvecklad hane, för jag tycker det låter lite konstigt att en hona helt plötsligt blir en hane.. menmen! som #1 sa, bara att gilla läget :)
tur att jag inte hade ett namn på denna fisk än då.. och ja, alla mina fiskar får namn ;) hihi

läste nånstans om detta att det är hanar som är försent utvecklade så efter ett tag får de svärd och börja jaga honorna , så det inget sånt som byter kön som många tycker
#9 Okej :)