röda mygglarver
Jag var idag och köpte röda mygglarver till mina guppys men nu såg jag en tråd om att de kan vara farliga för dom och jag såg även att de är allergiframkallande. Vad är det i dom som gör att de är allergiframkallande?
Vad rekommenderar ni, att ge eller inte ge guppys dessa.
Jag kör artemia till mina guppys =) Även ancistrusen är förtjust i det =)
_All animals deserve a home, a family that cares, and a life to live.
_
Jag har också läst att man ska vara försiktig med mygglarver. Man ska ha handskar på sig. Ingen aning varför det är allergiframkallande, dock.
Håller med #1 att artemia är bra mat :) testa det om du är orolig.
Om det är farligt för fiskar tror jag där emot inte att det är.
Citerat från den andra tråden:
”Anledningarna att dom inte är så bra för fiskarna är för att dom räknas som skräpmat och har hullingar på sitt exoskelett som har en tendens att kunna fastna/göra skada invändigt på fisken.”
”Det finns ju annat foder som är minst lika bra men inte alls så allergiframkallande. Vita mygglarver exempelvis. Sedan ska man helst inte ta i något frysfoder utan använda en pincett när man matar med sådant.”
”Rödamygglarver är lika "dåliga" som tubifex ungeför. De är feta, kan orsaka förstoppning hos fisken och är inte specielt näringsrik.
Man kan mata me de men inte som ett bas foder. Bör vell ges i mottliga mängder.
Vissa säger att de ska vara bra för levande födare, för att "de ingår i många av de arternas natuliga föda" men jag vet inte.”
”De röda mygglarverna är starkt allergiframkallande, det står även på baksidan av förpackningarna, dessa mygglarver lever ofta i förorenat vatten.
Jag vet att i alla fall kampfiskar får förstoppning av dessa röda mygglarver och dör tillslut.”
Alltså, det bästa är helt enkelt att välja ett annat foder, svarta/vita mygg eller artemia. Då röda mygg har endast negativa skillnader.
Jag själv undviker att mata med dem, även om djuraffären lurade på mig ett paket.
//CaptainBunchie (fd. BlossaTossa) _
http://bunchiesphoto.weebly.com/
_
Dessutom har jag förstått det som att röda mygg är inte så näringsrikt och är mer som "knark" för fiskar :) Dvs det smakar jäätte jätte gott men är inte nyttigt och har hört att någons fiskar matvägrade vanligt foder efter den gett vanliga röda mygg hurvida det är sant eller inte kan jag inte svara på :)
_All animals deserve a home, a family that cares, and a life to live.
_
Okej jag kör på artemia…
Köp dig ett paket av annan typ av frys också, ex artemia, vita mygg eller så och växla mellan de olika frysfodrerna tills de röda är slut. Känns ju dummt att kassta om du nyss köppt de. Så mata upp de du har i omväxling med annat foder så bör de inte vara några problem.