Akvarium iFokus

Akvarium

Etikettallmänt
Läst 1574 ggr
viciouscircle
0

Inredning- och fisktips!

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Hej alla :) 
Har precis bytt ut mitt 32 liters kar mot ett 54 liter!

Är ganska nöjd i det stora hela men..

Lampan ska bytas ut först och främst i alla fall. Den som är i nu är den man fick med i akvariepaketet och på tok för varm/gult ljus.

Invånare: 7 äppelsnäckor (5 av dom är bebisar/tonnåringar), 1 kampfiskhane.

Är lite sugen på att skaffa mig ett gäng kuliålar först och främst. Men skulle även vilja ha lite mer fisk som syns i mitten av akvariumet. Det är liksom för stillsamt just nu ^^ Några tips? (ogillar allt som heter svärdbärare, Neontetra, zebrafisk och Guppy så inga sådana! :))

Vad tycker ni om inredningen och placeringen på sakerna i karet? Lite mer högväxande i bakgrunden kanske?

Kom med massa tips! :D

(Anledningen till 2 filter är för det ena är nytt så måste köra in det ^^)

sallad
0

Jättefint! Jag tycker att du har lyckats bra. Mycket växter är snyggt! :)

-Rasmus 🌈

Parvel
0

Skulle det inte vara lite snyggt med ett litet gäng galaxyrasboror? ;)

Jättesnyggt inrett!

Elin Eliasson, Uppsala Läns Kaninhoppare

Medarbetare på Kaninhoppning ifokus

viciouscircle
0

Tack! :) För en gång skull blev jag nöjd på en gång faktiskt, annars brukar man ju alltid gå och flytta runt i nån veckas tid efteråt x)

#2 Galaxyrasbororna såg ut att ha kul färger ^^ Kanske blir några sådana?

Fast skulle vilja ha lite mer tips på lite mer "udda" fiskar :D Galaxyna såg ändå ganska vanliga ut om man bortser från färgen =)

Parvel
0
CaptainBunchie
0

#4 - Får man komma in här och fråga vart tusan man får tag i killis? Har aldrig sett en enda tror jag. :l

//CaptainBunchie (fd. BlossaTossa)        _
http://bunchiesphoto.weebly.com/
_

plutopellis
0

Killis är ofta aggressiva och ska väl inte hållas med annan fisk än artfränder?

Eliinn
0

Nån dvärgciklid kanske?
Fjärilsciklid t.ex :)
Finns både i den mer vanliga varianten:
http://www.zoopet.com/fiskar/fisk.php?NR=194&SOK=1

eller den gula fjärilscikliden
http://www.zoopet.com/fiskar/fisk.php?NR=1123&SOK=1

sen finns det ju en hel del andra fina dvärciklider som skulle va lämpliga i ditt akvarium och som kanske inte är lika vanliga akvariefiskar som Guppy , svärdbärare elelr neonteror som du inte ville ha ;)

Kakaduacikliderna är väldigt fina också :)

Du hittar mer på Zoopets hemsida, där kan du även välja att söka mellan olika fiskgrupper eller att helt enkelt söka efter vilka fiskar som skulle va lämpliga för just din storlek på akvarium :)

/Elin
Sajtvärd på Ragdoll ifokus

viciouscircle
0

#3 Killis verkade häftiga :) Tack för tipset. DOck nämndes det här innan att dom kan vara aggressiva så får undersöka det först. Kanske blir ett senare projekt i sådana fall :)

#7 Tack för tipset men tror inte det skulle fungera med min Kampfisk riktigt :O Ciklider brukar väl kunna vara ganska ettriga?

Idag var jag i alla fall till djuraffären och köpte mig lite nya firrar :) Galaxyrasbororna tyckte jag var för små.. och DYRA. Slutade med att jag köpte 5 Platy faktiskt! Absolut inte den fisk jag hade tänkt mig och jag tycker egentligen dom ser ganska trista ut överlag.. Men dessa hade väldigt fina färger :) 2 av dom går i orange med svart stjärtfena och dom andra 3 går i rött, vitt och svart stjärtfena :) Vill inte riskera att ställa till med bråk i akvariumet bara för att jag vill ha nåt häftigt ovanligt.

Köpte mig 4 kulis också :) 3 halvstora som var ganska solida i färgen och så 1 liten tecknad :) (GIck inte riktigt att välja vilken av dom man ville ha, fick vara glad man över huvud taget lyckades fånga upp nåt ur karet ;)

Köpte även 2 hygrophila rosefolia som nu är placerade i högra hörnet samt en annan storbladig växt som jag satte ner i vänster hörn :)

Tack för tipsen som sagt! Ni får dock hemskt gärna fortsätta komma med fisk och inredningsförslag som kan användas inför framtiden! :)

Eliinn
0

#8 näråå inte alla :)
Fjärilsciklider är väldigt fredliga fiskar och lämpar sig väldigt bra i ett sällskapsakvarium :) och med sällskapsavkarium menar jag fiskar som Guppy, Platy, neontetror, Kampfisk, svärdbärarare osv.

/Elin
Sajtvärd på Ragdoll ifokus

viciouscircle
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

9# Där ser man :) Får kanske bli ett senare köp i sådana fall :)

Just nu ser akvariumet ut så här! Dagsljus-lampa och mer växter. Tror dock att jag föredrar varmare ljus i det här akvariumet men det håller ju inte växterna med om så..

[Geekinblack]
0

#5 Många killiarter lever ju inte så jättelänge så de flesta affärerna vill inte ta in dom och ha dom inne jämt. Min djuraffär har lovat mig att ta hem några till mig när jag ska ha mina :)