Flytta kampfisk
Har 4 Honungsgurami i mitt 54l akvarium, och har en kampfiskhane i en stooor vas. Nu får jag ingen riktigt ordning på syret i vasen som är så hög att växterna på botten dör, trots pump så måste få till ngt bättre där och vill inte gärna gräva runt och tömma vasen på vatten med kampfisken i. Han är rätt stilla i vasen och rör sig inte mycket alls.
Kan jag flytta över kampfisken till mina Honungsgurami eller kommer de bråka? Guramisarna jagar ibland varandra så de har ju lite humör. Om jag minns rätt så bodde kampfisken ihop med slöjstjärtar i djuraffären och skadade inte dem, även om det inte var en lyckad kombo direkt.
Har en sevilla och en stor kuhliål akvariumet också.
Jag fixade mitt pump problem i min räkvas genom att köpa den minsta pumpen som fanns, kapa en 33cl petflaska stoppa ner pumpen lägga filtermassa ovanförpumpen men låta en slang sticka upp och sedan gräva ner kittet i sanden och ställa en sten framför den så den inte syntes.
(lägg inte pumpen på sidan i petflaskan om den inte är gjort för det, isåfall pajar den inom 1 vecka)
Kampfisken därimot har jag dålig koll på men köp en plastback om du är osäker, finns billiga lite överallt.
Man ska inte blanda labyrintfiskar. Alltså inte kampfiskar, paradisfiskar och guramis. Detta eftersom de slåss sinsemellan.
Så nej, det är bättre att ha honom i en spann så länge.
Men varför tror du att det är på grund av syrebrist som växterna dör? Växterna struntar i syre och vill ha koldioxid. Jag tror att du har problem med näring eller för lite ljus (visserligen näring det också, men you get the point).
Men står kampfisken stilla hela dagarna är det nog dax för ett ordentligt akvarium till honom :)

Tack för svar, då ska jag inte flytta ihop dem!
Hade en pump som satt precis under vattenytan i vasen på lägsta styrkan, då var kampfisken livlig och simmade runt hela tiden. Men växterna på botten dog, så flyttade pumpen och la den i gruset på botten och satte på högsta styrkan och nu är kampfisken väldigt stilla uppe vid ytan och rör sig knappt ngt alls.
Ska jag flytta tillbaka pumpen då och köpa en starkare lampa, alt. köpa ngn mer pump till botten och ha båda? Vad för lampa rekomenders? och vilken näring till växternas rekomenderas? Vasen är 65cm hög, har sand på botten och en stor rot från botten upp till ytan och som sagt, växterna har dött.
Kampfiskar vill ha väldigt lite vattenrörelse så du har på tok för mycket rörelse i vattnet! Ner på minsta styrkan.
Jag rekommenderar helt enkelt att du har något annat i vasen istället. Kampfiskar mår inte bra i höga akvarium med små ytor. Gärna med väldigt väldigt svag ström på vattnet och mycket växter.
15 cm högt och 65 cm brett vore hundra gånger bättre :) Kampfiskar andas ju luft, och vill hålla sig nära ytan i stort sett hela tiden.
Ljus kan jag inte rekommendera då 65 cm är väldigt högt, och få lampor klarar av att nå botten med full kapacitet.
Däremot kan jag rekommendera anubias, javaormbunke och echinodorus. De kräver ganska lågt ljus.
Läste lite om just lampor på en facebookgrupp, många rekomenderar kjell och co's studiolampa men även ÖoB ska ha tre pack spottar för 49 kr som har kelvin på 6500 som ska vara lagom för växter. Läste där att en har två sånna spottar till sitt 54 liters växtkar…. Värt att testa kanske? Om du ska ha kvar vasen vill säga 

#4 Pumpen är väldigt liten, köpte den till ett 20l balja i sommras som jag hade ute i vårt inglasade rum. När den ligger på botten med full styrka så når den inte upp till vattenytan, dessutom så är nog roten ivägen en del också så vattnet uppe vid ytan rör sig inte alls, gjorde om detta igår.
#5 Tanken var att ha räkor o en kampfisk i vasen från början, men just de räkorna har inte blivit införskaffade ännu så nu är kampfisken ensam där förutom skräpsnäckor som följde med från mitt akvarium.
Tack för växttipsen, blir en sväng och köpa nya i helgen och bygga om vasen! :)
#6 Tack för lamptipsen, blir att kolla det i helgen också!
Okej. Kampfiskar äter räkor, så att du är förberedd på eventuell förlust.

#8 Hade inte tänk nån uppfödning, så gör inget om det blir lite förlust. Utan vuxna räkor och blir det ungar som klarar sig är det ju positivt! :)
Vasen är ju så stor och med mycket växter (som ju va tanken…) så bör ju lite smått klara sig?

Bestämde mig för att städa ur vasen så sänkte vattennivån rejält till ca. 25cm. Får bli inköp av nya växter och bättre lampa i helgen så får vi se om det ordnar sig bättre!