Akvarium iFokus

Akvarium

Etikettallmänt
Läst 580 ggr
Joosefiiin
0

Råd, flytt av praktbotia

Hej!

I mitt lilla yngelkar (ca30l) har jag under en längre tid haft världens skräpsnäck invasion. Jag har försökt alla knep för att försöka få bort dem, men nu har de vunnit över mig.

Tror ni att jag kan flytta över den minsta praktbotian (ca4cm) till detta kar över några dagar för att rensa lite? för att sen flytta över han till mitt stora igen när han är mätt och belåten :)

Har läst att de är känsliga mot temperaturväxlingar och förflyttningar och lätt att få vitaprick så därför känns det lite oroande. Sen att karet bara är 30l. Vad tror ni?

[dynamitella]
1

Jadå. Kör på :) Se till att du koppar i honom bara.

Och känner du att han på något sätt är stressad så ta tillbaka honom igen. Chansen är att panik utbryter när karet är så litet.

(Däremot har jag förvarat tre slöjstjärtar i 25 liter under tre dagars saltbad, och de brydde sig inte ett dugg, så jag vet att volymen inte spelar någon roll en kort period om djuret inte uppvisar stress).

Joosefiiin
0

När jag stoppa i honom simmande han lugnt runt och började beta i gruset. Det var som att han fortfarande var kvar i det stora akvariet. Nu några timmar senare så ligger han bara still bakom pumpen och trycker.

Vad kan detta bro på? Iofs så finns inte lika många gömställen och grottor i yngelakvariet som i hans ursprungliga hem, men gömställen finns och är verkligen bakom pumpen det bästa alternativet att gömma sig på?

[RadioMG]
0

Yes, bara låt honom vara. Det är slöa fiskar som gärna slappar hela dagarna och gräver lite då och då.

[dynamitella]
0

Precis. De gömmer sig gärna på dagarna och kommer fram i gryning/skymning. Så när du släcker akvariet lär han gå på jakt.

Alternativt kan du sätta fram en liten skrivbordslampa i närheten så att det blir dämpad belysning bara.