Mina malar dör!
Jag hade 4 små ancistrusmalar från början, nu är det max en kvar! Alla har dött! Såg två malar för några dagar sedan, båda simmade runt som galningar, igår såg jag bara en. Den simmade också runt och såg pigg ut. Idag hittade jag en död mal på bottnen i akvariet, den är mörk men ligger helt still! Fattar inte vad som händer. Malarna är bara ca 2cm långa och antagligen ganska känsliga, men de har bott här i ett par veckor nu och alla dog inte på en gång utan det har hänt successivt. Jag har kollar nitrit i vattnet, som ligger på noll (gått en vecka sedan jag hade nitrit). Ph är mellan 7.5 och 8.0 och temp är 25 grader. Mina tre guppys simmar runt och är pigga. Det enda jag har märkt är att det har börjat komma alger i akvariumet (jag har nog alldeles för lite växter, fler är på väg). Jag kör med easy carbo och easy life (till de få växter jag har). Malarna har inte velat äta sedan jag fick dem, men jag rådfrågade här och flera sa att de antagligen äter sig mätta på alger, kan de ha svält ihjäl? Och varför ville de inte äta då? Jag vet verkligen inte vad jag har gjort för fel, tar gärna emot tips! Den döda malen ser precis ut som när den levde i färgen..
Köp en bunt växter till. De gör nytta i akvariet mer än estetiskt :)
Vad har du matat dem med? Mata gärna med tetra tabimin-tabletter, fryst artemia och vanliga pleco-tabletter, såna gröna (vilket märke som helst). Gurka och broccoli är också gott för dem.
De kan inte överleva på alger bara.
pH värdet är för högt också :) ner med det till 7, minst.
Jag har försökt att mata dom med både zucchini och supertabin b, de ville inte äta. Jag misstänkte att alger inte var tillräckligt, men de ville ju inte äta annat och så fick jag höra motsatsen här. Växter är som sagt på väg, och vi ska ha i en stor rot som förhoppningsvis sänker ph lite. Annars vill jag inte mixtra för mycket med ph't, har läst att det är bättre att låta det vara stabilt och lite för högt än att det svajar hit och dit iom vattenbyten. Vi har ett väldigt högt ph där jag bor (7,8). Antagligen så har de stackars malarna svält ihjäl, men varför matvägrade de??
De var antagligen för små för att flytta. 3-4 cm är standard. Jag kan ha svårt att få mina små att äta också om de flyttas runt mellan karen så unga (jag har ancistrusar som är 4 månader gamla som bara är 3 cm fortfarande. De står stilla i växten och äter dåligt också).
Du kan prova med nytt foder, bara. Prova lite av allt. Flingor, andra sjunktabletter, frysmat, grönsaker mm. Inte bara två saker och "ge upp".
Det är svårt med malar ibland när de är så små :)
http://akvariefisk.ifokus.se/discussions/50a900ea88f4724f6ccbb733-ancistrus-svarmatad?4d712551b9cb462141049129-1 Här är mitt andra inlägg om att de inte ville äta.. Men då vet jag till nästa gång jag skaffar malar, får försöka hitta lite större.. Känner mig som en djurplågare :(
Okej.
Nja, nej. Om man inte har ett väldigt igenväxt och algrikt kar med gott om rötter så har de liksom inget att äta av :) I mitt hörnakvarium äter malarna på all inredning och äter inte lika mycket av tabletterna som i de "kala" karen.
Men jag rekommenderar att du sätter ner en bit gurka idag kanske, sen en bit broccoli imorgon, sen en ny sorts tablett en annan dag.
Så får du helt enkelt se om de äter av det lite :) Se till att koka broccolin till riktigt mjuk konsistens bara.
Wiie det är en mal kvar! La ner en gurkbit och han sitter på den nu så det verkar duga! :) hur ofta ska man ge grönsaker och hur länge ska de sitta i? Jag ska bort på torsdag och kommer hem på söndag, klarar han sig två dagar utan mat tror du om jag ger honom gurka fram tills dess?
Inte mer än ett dygn :) Vissa kar klarar upp till 48 timmar och vissa klarar inte ens 5 timmar. Man får ta upp den och lukta på den då och då för att se om den ruttnat. (lättast fast i ett snöre eller grillpinne).
Du kan ju ge gurka lite då och då tom. torsdag (ta upp den på torsdag innan du åker) och sen igen på måndag :)
Jag blir tokig! Testade gurka idag igen, men nu duger den inte.. Kan iofs vara så att malen är lite skygg och därför inte vill äta, guppysarna tycker tydligen väldigt mycket om gurka :S
Jag har lagt ner tre gurkbitar på olika ställen så förhoppningsvis så äter malen inatt..
Känner att jag inte kan göra så mycket mer, jag har erbjudit allt som jag har hemma och han satt flera timmar och åt i måndags. Dessutom så har han fått en stooor rot att gnaga på, den älskar han :D Hoppas verkligen att lillen överlever helgen..
Bjussar på ett väldigt kalt akvarium ;)
Ja, oj. Se till att skynda på med växterna. I det karet finns inget att äta alls för den lilla malen.
Det gömmer sig lite vallisneria bakom skeppet som man inte kan se på bilden, där brukar han sitta ibland. Och så har jag ju gurkan, så nog finns det lite att äta…
Jag har beställt mycket växter som kommer skickas till mig så fort det blir lite varmare än 15 minus ;)
Det kommer ju ta månader :)
Ett heatpack löser problemet.
Tror du att heatpack står emot 15 minus? Tydligen så var det 20 minus där han bor, här har vi bara ett par minus. Vill få växterna så fort som möjligt, men vill inte att de ska komma i dåligt skick då jag har betalat en del för dom.. :/
Absolut :) Man skickar i kartong med tidningspapper och heatpack. Jag skickade växter till Umeå igår.. utan heatpack. Jag kan ju uppdatera imorgon hur det gick med dem.
Tror du att det är någon fara om dom ligger på posten över helgen? (Lite ot här..) eller ska man vänta med att skicka till på måndag?
Vänta absolut :) För det första så ruttnar växterna i mörkret, och sen så funkar bara heatpack i 18 eller 24 timmar.
Nu är jag förvirrad.. Kom hem imorse, kollade så malen levde och det gjorde han. Gjorde ett vattenbyte och la ner en bit gurka till honom. Kom precis hem från jobbet nu, och han är död! Han har alltså klarat sig hela helgen men under de 5 timmar som jag var på jobbet så dog han. En annan konstig sak är att alla malar som jag har hittat har legat på precis samma ställe, i främre vänstra hörnet.. Aja, jag får väl köpa en större Ancistrus som har blivit lite mer tålig. Upptäckte iallafall att jag har fått yngel! Fem miniguppys simmar runt bland växterna och honan är inte klar än :)
Växter klarar sig fint utanheatpack ochså. Jag fick upp ett packet av Dynamitella upp till Umeå då det var -17 nada problemos :)
Dubbelt
Verkar ju som att de kan ha svultit ihjäl, men jag vill ändå påpeka att easy carbo är väldigt giftigt. Det innehåller en slemlösande kemikalie, därför bör man inte ha det med snäckor tex. Fiskar brukar kunna stå emot men kanske är det en del av förklaringen till att dina små, känsliga malar dog.