passar fiskarna??? =)
tja! Till jul ska jag skaffa ett 50l akvarium, och då har jag några frågor om detta
Jag hade tänkt att ha, min nuvarande ensamma Kampfisk hane, några black mollys, några guppys och en elr två " städare"
skulle det gå bra? kampfisken är inte aggresiv och i djuraffären så bodde han med ett stort stim guppys.
vädigt tacksam för svar!
Allt går bra förutom mollysen :) De vill gärna ha salt i vattnet och blir våldsamma och stora om man har otur.
Rekommenderad minsta volym är 70 liter.
Platys är lite snällare och passar nog bättre.
ok tack!
Hur många fiskar skulle passa till 50l?
5 guppys (3 honor och 2 hanar), och 3 ottosar eller unga ancistrusar som omplaceras när de blir större :)
tack! vad är ottosar och hur ser de ut?
ja jag har sett att många har mollysar och kampisar så jag blev ganska förvånad av att höra att de är aggresiva mm…
Jag hade mollysar för många år sen, jag uppfattade aldrig att dom var aggressiva. Dock ynglade dom av sig så in i norden.
Hade heller inget salt i karet.
ok. ja jag är nog mer interesserad av guppysar nu. och eftersom mollysarna "ynglar" så mycket så har jag nog inte plats med såna pckså
#5 går ottosar att ha tillsammans med äppelsnäckor? :)
jag vet inte…. själv så är jag nybörjare på akvarium och sånt 
Det beror kanske på vilken sorts molly.
De jag haft har varit nästan 8-9 cm stora och våldsamma. Absolut opassande i 50 liter. Lika så står det på zoopet att 70 liter är volymen som gäller. Då kanske man inte ska rekommendera ett mindre.
Absolut. Det är dock viktigt att mata dem varje dag. De svälter lätt ihäl i akvarium, tyvärr.
12# ojdå. det kanske skulle bli lite för stor "kamp" om födan om man har 7 äpplen, ett gäng kuliålar + ett par ottosar i ett 54 liters? (förlåt att jag tar över tråden lite)
Nej, jag tror inte det. Äpplena behöver i alla fall 10 lite styck när de sen blir vuxna, men jag vet att några av dina bara är småttingar, så det gör inget.
Men ålarna är också glupska, så så länge du ser att de äter ska det gå bra. Artemia och TetraTabiMin är poppis här hemma :)
#14 jo men precis, vet att dom kommer behöva större när dom vuxit på sig :) (köpte på mig för många sist egentligen mest pga nya lagen, vill inte bli av med dom) kanske startar upp 32 liters karet igen och placerar ett par där alt ett ännu större. Vi får se :) dom får ju extra algtabletter också så. Har funderat på lite bättre foder och nu när jag skaffar fler fiskar ska jag se till att det händer också! Tack för tipsen! :)
men va? kan man ha guppys med en kampfisk-hane?
Vissa hanar är trevliga och slår inte ihjäl guppyna. Lika så kan det underlätta för hanens instinkter ifall guppyna är av endlertyp och inte slöjvarianten.
Men ja, det kan gå. (Men inte med min hane, han kan inte ens gå med snäckor utan att döda dem).
#17, aha okej! skulle nog inte våga prova ändå.. hehe :o
Vilken slags inredning skulle passa? Kommer nog skaffa en ganska stor rot som de kan vara i ,och sen kanske någon kokosnöt och växter.