Fiskar?
Vilka fiskar är bäst att ha ihop med räkor (blure pearl) och posthorn (rosa/blåa)?
Vill ha mycket färger :)
Har funderat på guppys. Och nån tetra. Hade tänkt kolla med Reginas zoohörna här i Övik (känner henne), ifall hon skulle kunna ta hem speciella fiskar åt mig.
Av tetror hade jag tänkt antingen Diamanttetra eller Koppartetra.
Och guppys: Guppy Blue Neon, Guppy Spjutstjärt eller/och Guppy Ormskins Kobra.
Men finns det andra fiskar med starka färger som kan trivas? Vill inte ha för mycke heller, då akvariumet bara är på 54l.
Ganska ny här, så ni får rätta till ifall något är fel.
// MT ♥
Tänk på att samtliga fiskar äter räklingar och unga räkor :) Lika så kan de skrämma och skada räkorna så att de gömmer sig.
Diamanttetran behöver 100 liter + då de stimmar och rör sig över större områden, och koppartetran bör också ha 70 liter och uppåt. Det skulle säkert gå, alltså, men kanske inte är något att satsa på om du ska ha guppys och grejer också.
Små rasboror, som dvärg/mosquito/galaxy passar bra i den volymen. De är mindre också och passar räkor.
Men 54 liter är "ingenting", så att stoppa ner en massa guppys blir nog inte bra :) Tänk på att en kobra blir typ 6 cm. Också både äter de räkor och slåss sinsemellan. Så fördela antalet vist :) Så går det säkert bra!
#1 okej :) vill ju inte ha akvariumet överfullt med räkor heller.. Får ta och titta på dom du föreslog :) funkar de med nån tetra överhuvudtaget?
// MT ♥
Ja. Kanske inte kardinaltetror, då de vill stimma i stora grupper, men det kan gå med exempelvis kolglödstetror eller en annan snygg rasbora: http://www.zoopet.com/fiskar/fisk.php?NR=286.
#2 dom va ju faktiskt riktigt fina, den du länkade :) Men skulle nån av dessa funka? Betta Imbellis, Minigurami?
// MT ♥
Ja :) Men Betta Imbellis är "som kampfiskar" och bör gå i väldigt lugna, dämpade akvarium. Surt och varmt vatten, mycket växter och rötter.
En liten sorts Gurami hade faktiskt passat perfekt. Par eller grupp, hur de nu vill gå, alltså.
#5 Så Minigurami och drottningrasbora/eller nån liten tetra skulle funka bra med räckor och posthorn? :)
// MT ♥
Alldeles ypperligt :)
(som sagt, alla fiskar äter små räkor, men jag ser inga problem med vuxna räkor eller bebisar som har gömställe).
Som jag alltid säger, så inred med gott om växter och mossa. Rötter är också populärt för samtliga invånare. Lika så flytväxter. Då blir de extra nöjda med omgivningen ska du se :)
#6 okej, vad bra :) har köpt in en räkgrotta. Ska köpa lite mer som dom kan gömma sig i osv.. Även mossa ska köpas in. Och växter detsamma :)
// MT ♥
Nu när jag ändå har skapat en tråd, så kan jag lika gärna fråga här :) Vilken/vem räka är enklast/bäst att börja med? Har som sagt tittat en del på blue pearl. Men har ju även hittat red sakura.. Kommer ha vit/ljus sand ifall de gör någon skillnad ^^
// MT ♥
Jag vill varna dig för blue pearl. Det cirkulerar en dålig stam just nu och vet flera som haft sjukdomar med just sånna då även jag. De slog ut nästan hela min stam.. Annars är det körsbär finns ju både röd, gul, orange. Sakura som du säger (variant av körsbär) så även rili. Själv älskar jag rainbow som du kan ha tillsammans med någon körsbärsvariant utan att de korsar sig :)
#10 okej :) har hittat en på Redbergslid.se som har Sakura till salu, så får ta och kolla om de finns nå kvar ^^
// MT ♥
Finns de någon annan fisk än Minigurami som funkar ihop med Drottningrasbora? Reginas grossist hade inga hemma, men dom skulle kolla mer.. Så tänkte kolla på nån annan ifall att :)
// MT ♥
"minigurami" finns inte. Antingen menar du/hon pygmégurami eller Dvärggurami :)
Båda går bra i ditt kar, så det går ju att fråga henne om den andra.
#13 Minigurami och pygmégurami är samma fisk x) Hon hade Drottningrasbora hemma, men inte guramin. Så jag undrar, ifall de inte skulle gå att få tag på.. Vilken annan fisk kan jag ha istället? Ska dock kolla ifall hon kan få tag på Dvärggurami :)
// MT ♥
Nämen! Jag som lät så bitsk nu, haha. Det var inte meningen. Jag har aldrig hört benämningen minigurami på pygméer förut (nu vet jag något nytt).
Det kanske skulle passa med en snäll kampfiskhane (nu tänker jag mig något maffigt som en red dragon halfmoon eller något sånt löjligt snyggt).
Jag får återkomma annars när jag kommer på något roligt :)
#15 haha de gör inget :) Jo, har funderat på kampfiskar oxå.. Tycker dock att de är lite tråkigt att man inte kan ha flera tillsammans :( Gör gärna de :)
// MT ♥
Kanske honor, då? :) De kan ju gå i kollektiv om de är snälla nog. (snygga är de också, dock inte lika snygga som hanarna).
#16 Hm, ja de skulle nog gå :) hur många kan man ha då? Ska dock kolla dvärgguramin. Om inte den finns blir de nog kampfiskar.
// MT ♥
Nu när jag ändå har en tråd, så kan jag ju skriva i den igen x]
Hur stora måste räkorna vara innan man kan he ner dvärgguramis? Vill ju inte att dom ska bli uppätna på en gång ^^'
// MT ♥
Puttar upp min senaste fråga :) Får troligtvis hem räkorna idag.
// MT ♥
Puttar upp. Måste ha svar på detta ganska snart. Får hem räkorna idag.. Och jag vill veta ifall jag kan köpa fiskar nästa vecka :)
// MT ♥
Hoppsan :)
Fiskar äter allt som får plats i munnen på dem. Så räkor på mindre än 1 cm lever farligt. Men med gott om växter ska de flesta klara sig.
#22 okej :) då får jag vänta så dom får växa på sig lite
// MT ♥