Akvarium iFokus

Akvarium

Etikettreptilhörnan
Läst 3816 ggr
theraphosa
0

Nya snäckor!

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Villa bara visa vad jag kom hem med idag. Tyckte de va så söta så jag kunde inte låta bli att ta hem dem. 

En Brotia pagodula och en _Faunus ater. 

_Någon annan som har någon av dessa?

theraphosa
0

Faunus ater

[dynamitella]
0

Nej, jag har aldrig vågat mig på dem. Tydligen ska de vara svåra att få att äta och må bra.

Jättebra att någon i forumet skaffat dessa. Nu kanske vi kan få lite mer konkret fakta om det stämmer eller ej :)

theraphosa
0

#2 Aha, jag har inte läst på så mycke än, men vad jag förstår så är ater en bräckvatten levande snäcka så jag hoppas han inte bli missnöjd med sötvatten, haha. 

Men om de är knepiga med maten så ska jag erbjuda olika foder och hoppas att de tycker om något =)

Be-Bopz
4

Såg en snäcka som den ovan och frågade i butiken om dem, de visste tyvärr inte alls mkt så jag kände att det var nog bäst att kolla upp innan jag köper och sen läste jag överallt att de är viltfångade och överlever som max 6 mån i fångenskap, då struntade jag i att införskaffa den snäckan, att sälja djur som absolut tydligen inte mår bra, med tanke på hur länge de överlever, låter inte vettigt i mina öron.

theraphosa
0

Mina snäckor lever fortfarande och värkar trivas =)

Har sett Faunus ater ett flertal gånger äta på kolplantan, kanske en favvorit? Den har dock alldrig rört salladen eller broccolin när jag sett på.
Är osäker på vad Brotia pagodula äter, men de erbjuds algtabletter, bottentabletter, frysfoder (de bor en Kampfisk där i med) och grönsaker. Så något bör ju passa. Finns även gröna alger sparade på en ruta.

theraphosa
0

slänger in en bild med. 

Faunus ater och Neritina_ sp._ sitter bredvid varan och Brotia pagodula kan man skymmta i kanten ^^

[dynamitella]
0

Så fina de är :)

Har du fått "jobbiga ägg" från Neritinan?

theraphosa
0

Tack =) 

Hahaha jaa! jag fick lite panik först när jag såg dem, "onej nån jävla parasit, fu*k". För de va värkligen överallt. Men sen fick jag veta att de va ägg kokonger. Den har tillochmed lagt två på Faunus ater´s skal X)

dragonstar
0

Den där ovna har jag haft en av i näramre ett år. den levde som sagt var i ett år iallafall vet inte nu eftersom att karet står hoss killen och jag plyggar på annan ort.

Är själv i tankarna nvilka snäckor som kan funka i ett nano

To the world you may just be one person but to one person you may be the world.

-Cissi-
0

Är den snäckan i #0 svår att ha?

Medarbetare på Chinesecrested ifokus. What is it that love does to a woman? Without she only sleeps: with it alone, she lives .

dragonstar
0

Vad jag har hört ka den vara svår men jag har haft en sådan och den mådde fin i vårat kar.. Men å andra sidan värgrade mina äpplen överleva så jag ska nog inte säga.

To the world you may just be one person but to one person you may be the world.

-Cissi-
0

#11 Okii Tack

Medarbetare på Chinesecrested ifokus. What is it that love does to a woman? Without she only sleeps: with it alone, she lives .

theraphosa
0

#10 vissa säger att den är svår, men jag upplever den som medel svår. Min äter flitigt och värkar trivas iaf =) så är du sugen på en ater så köp en, den är väldigt fin och har ett sött ansickte. äter alger med.

-Cissi-
0

#13 var hittar man dom? :P Finns det kanske nån privat person som säljer?

[dynamitella]
0

#14 Då de inte odlas i akvarium så får man köpa dem från djuraffären. Oftast kan ens lokala affär ta hem dem på beställning :)

-Cissi-
0

#15 okii :)