Faunus ater? (snäcka)
Hej!
Jag såg att akvarieteknik hade en ''ny'' snäcka inne, den heter Faunus ater på latin. finns det någon här som kan lite om den snäckan?
Tack för svar! :)
-Rasmus 🌈
Hittade lite info här: http://en.wikipedia.org/wiki/Faunus_ater det verkar som om den trivs bäst i bräcktvatten?
-Rasmus 🌈
Så som jag upplever det ifrån andra sidor, så verkar arten vara naturligt bräckvattenlevande, men accepterar sötvatten.
Om djuraffären har den i sötvatten, så ska det inte vara några problem :) Men att försöka vänja en brack-snäcka vid sötvatten själv, hemma, kanske vore klurigare.
#2 Okej! :)
vad ligger priset på en elefantsnäcka om man köper av en privatperson?
-Rasmus 🌈
Jag förstod det som att den är sötvattenlevande men klarar av bräcktvatten.
Att den lever i sötvatten i naturen i små leriga pölar typ och lägger ägg där som sen sköljs ut i nåt störra vattendrag med bräcktvatten.
minavitas.wix.com/kennel
#4 Okej :)
-Rasmus 🌈
Men äggen kan inte kläckas i sötvatten. Så då måste väl ändå snäckan lägga äggen i bräckvatten?
"The larvae can develop in marine environment only, so it is impossible that an unwanted proliferation occurs ian the tank"
Eller? Jag har aldrig haft en sånhär snäcka, men jag skulle ju inte köpa denna arten, precis som jag inte vill ha neritasnäckor. Deras ägg kläcks inte i sötvatten, så då blir det ägg överallt.
Okej :) Då blire elefantsnäckor! Pris på dessa?
-Rasmus 🌈
Passar elefanterna ditt akvarium? :) De måste ha över 26 grader varmt, och närmare 8 i pH. (7.5 som absolut lägst).
Om de passar så kör på!
De brukar kosta mellan 20 och 90 kronor styck beroende på färg :)
Då blire svårt för mina andra fiskar om det ska vara ph 8 :) jag får helt enkelt ha sandsnäckor istället :D
-Rasmus 🌈
Jag har 7.5 i dricksvattnet här nere :) Så här hade det gått.
Men har du då lägre så är det smartare med sandsnäckor tycker jag också :)
Jo, ph 6 har jag i akvariet :) kan inte ha så mycket högre.
-Rasmus 🌈
Dock så Är det nog 7,5 i kranvattnet här.
-Rasmus 🌈
Det är en snäcka som egentligen är en bräckvattensart, den kan inte reoroducera sej i sötvatten.
Dessa snäckor vill ha ett Ph på från 7,8 - 8 eller något över, de vill också ha ett Kh på minst 6 gärna högre och gärna Gh 20.
Mina äter grönsaker som morötter, broccoli, brysselkål, gröna ärtor m.m. men de tar även algwaffers.