Förbud mot äpplen
Nån som läst detta:
http://www.zoopet.com/forum/showthread.php?t=154225&p=1611435#post1611435
Får väl hoppas det inte blir av
skumt …
Om det handlar om att förhindra spridandeet av olika virus som kan skada våra inhemska arter ( ex kräftpest… ), så är det väl bra. Snäckor är ju den sortens djur som kan bära med sig allt möjligt skräp. Mn visst är det synd och trist.
Fast äplena kan inte överleva i våra bräddgrader så det är knappats nån risk.
Äpplet är ett kärt akvariebarn o det är här för o stanna anser jag, jag kan inte tänka mig ett akvarie utan dem o många håller med.
Detta ska vi inte bara acceptera utan slåss för..
äplen ( o andra snäckor) kan inte bära de vanliga fisksjukdommarna tex (därför man kan ta ur dem innan behandlning med medicin o sen sätta tillbax dem igen) så nja jag tror inte så mycket på sjukdomsdelen.
Jag tror fler länder är rädda om sina skördar sen jätteäppelsnäckan sattes ut här o där o har ätit upp en hel del skördar.
Hoppas inte det blir förbud. Älskar mina äpplen!!

Jag känner mig inte särskilt orolig faktiskt. Tror inte det kommer gå igenom.
Jag vet inte vilken text ni läst men kollade länken och beror inte på sjukdomsrisken. Det beror på att vilda populationer som äter grödor hittats i Spanien. Att de inte överlever i Sverige spelar mindre roll då gränserna inom EU är mer eller mindre öppna. 
Ja, problemet med lagar om djur som "överlever i EU" är att detta i praktiken gäller arter som kan överleva NÅGONSTANS i EU. Om någon införd art kan överleva och ställa till problem t ex i Spanien eller på Kanarieöarna, kan det mycket väl komma lagar som förbjuder den i alla EU-länder. Alltså även hos oss. Hoppas att lagstiftarna tänker till den här gången och inte inför panikåtgärder som de gjorde när fågelinfluensan kom. Då blev det snabbt förbjudet in införa burfåglar, men flyttfåglarna som själva tog sig hit från fjärran länder gick inte att stoppa. ;)
Olle
Fast i texten står det att förbudet gäller införsel från andra länder till EU, samt för butiker att sälja äppelsnäckor. Inget om att det skulle vara förbjudet att äga, och heller inte att det är förbjudet med handel privatpersoner emellan. Sen om de ändrar förbudet till att innefatta de sakerna också, det vet man ju aldrig..
Nu kanske jag missuppfattat nånting, men det står ingenting om att skänka bort snäckor?
Beslutet innebär att det inte längre är tillåtet att handla med Pomacea-snäckor, byta exemplar med varandra eller hälla ut akvarievatten med snäckor i avlopp eller i miljön.
För det kan väl inte räknas som att "handla med snäckor"?
jag gjorde upp en eld för dig, nu brinner hela skogen.
#9 Jag tror skänkas också inbegrips i lagen, de vill ju få ett slut på spridandet. Du får nog inte sprida dem på något sätt alls… står ju inte heller att det är förbjudet att byta snäckor mot fiskar 
Det skulle ju bli en väldigt lång text om de skulle ta med absolut alla sätt som snäckor kan spridas på
.
Men visst vill du utmana lagen så är det väl bara att skänka bort några, anmäla dig själv och få det prövat i rätten …
Jahapp då har nya lagen trädit i kratft. Ska man bara lägga ner nu? Jag har ju 11 Akvarium med uppfödning hemma och flera A4 med bokningar
Tänkte direkt på dig när jag såg det. Så himla dåligt :(
11# Du tror inte du får sälja dom du har då? I frågor och svar så säger dom att i alla fall djuraffärer så fort som möjligt ska anpassa sig efter den nya lagen.. Det är inte nödvändigt att på stört lägga ner eftersom det skulle inntebära en massa förlorade pengar.
Jag tror den här lagen kommer få motsatt effekt.
Om man får behålla dom äpplen man har hemma så kommer ju detta resultera i att väldigt många - som kansie inte ens vet vad dom håller på med - kommer försöka avla vidare på sina eftersom dom fortfarande vill ha äpplen kvar i sina kar. En klase med ägg kan ju ge väääldigt många bebisar så det kommer ju sluta med att vissa kommer behöva avlivas (och hur många tror ni, om man ska vara realistisk, skickar iväg snäckorna på förbränning?).
Kommer resultera i att flera "BYB" (knasigt att säga så om snäckor men det är väl samma sak:D) avlar och det kommer totalt sätt bli fler äpplen i hemmen = risken att dom kommer ut i naturen ökar.
Duuuuuumt!
Jättetråkigt de här!!
Jag som har startat ett nytt projekt med mina akvarier och ska byta ut till 180L… planerade, och har bokat snäckor sedan snart tre veckor tillbaka. Har verkligen sett fram emot att ha något spännande i karet, blev väldigt besviken på detta besked…
Men får väl hoppas på att privatpersoner som ni nämner är ok att handla emellan, dock finns de inte mycket hopp..
Alltså.. de kan ju inte ens överleva i vårt klimat, så jag tycker det är märkligt att de ska gälla här med.. men vi är ju en del av EU, så stoppar EU helt och hållet drabbas ju vi med, oavsett.. 
Hade varit annat om det fanns risk för spridning av sjukdomar till våra vilda sötvattensnäckor, men nu är det ju inte ens det saken handlar om. Utan ett snäckbestånd i Spanien.. som inte kan bli här, i och med våra vintrar..
Och på http://www.jordbruksverket.se/5.5125de613acf69a0f680002731.html gäller det ju alla Pomacea, ds hela släktet, men jag undrar vilken art det är som fått spridning i Spanien.. på bilden ser det ut som canaliculata? Som är en notorisk växtätare, vad jag har läst.. diffusa är ju inte alls så… :S
Dumt att hela släktet ska få samma rykte på grund av en (eller flera) enstaka arter.. okunskap?

snäckor till salu , vem vill köpa hehe ?
,,,,,,,,,,,damn har inte hunnit köpa mina lilla , rosa ,snäkor , är det bara äpplensnäkor som gäller ?
Vet inte ifall det skrivits innan i tråden, men Spixi-snäckor, får man väll ha?
-Rasmus 🌈
jag skiter i denna lag och kommer inte göra mig av med dom jag har, de borde ni oxå göra =)
Att skita i lagen är rätt korkat! Hade jag haft snäckor till salu som skulle säljas inom detta året, så hade jag sålt de. Sedan hade jag lagt ner verksamheten angående snäckor.
Jag är rätt säker på att de snäckorna som hade kommit ut i vårt vattensystem och kläckts så hade de snart "lärt" sig leva i vårt kalla klimat och överleft.
Djur är riktiga överlevare och anpassar sig snabbt!

jag kan inte tro att en snäcka kan leva om man spola den i avlopet med massa tvål och kemikaler , tror ni det , nej jag tror inte att ni tror det, även om EU tror så vi tror inte
hoppas ni tror , trorrrrrrrrrrrrrrrrrr hahahaha
Haha. "De är korkat att skita i lagen" Men samtidigt tippsar du om att sälja sina snäckor så fort som möjligt (gärna innan året är slut som om de hade någon betydelse då lagen gäller NU). Om man då läser i lagen så står de att de snäckor som finns hos privatpersoner får vara kvar men att man ej får handla med dem. Så du uppmanar folk att bryta lagen - vilket är de samma som att skita i lagen - och med de kallar du dig själv korkad, du värkar vara skarp ;)
Sen tror jag att de är ganska svårt för äppelsnäckor som lyckas ta sig ut i vårat svenska klimat att lyckas anpassa sig på några månader innan vintern kommer och vattnet blir ca 4 grader då de är en mer tropisk snäcka som vill ha runt 20. De strider ganska mycke emot evulotionens utväckligt liksom… Du vet, de krävs flera hundra generationer för en sådan sak ska förendras och jag har ganska svårt att de att de ska ske på några månader innan de fryser till dötts. Vem är de som är korkad nu då? *glimmten i ögat* haha.
I övrigt undarar jag lite hur de va tänkt när de tog igenom lagen, ska man säpparera honar från hanar då (vilket känns väldigt svårt) eller ska man avliva överflödiga djur man ej har platts för? Jag menar de förökar sig ju rällativt lät och de blir många avkommor per "kull". Jag tycker denna lag som många andra djur rellaterade lagar känns luddig. Sverige borde gjort ett undantag tycker jag. Pass på EU…
Vilken tur att jag nyss har köpt mig 3 äppelsnäckor *phew* innan förbudet kom!
Nu ska det bli äppelbebisar! Haha :)
Men vad kan man få för straff om man säljer äppelsnäckor? (Jag tänker INTE göra det, men jag undrar bara)
/ Medarbetare på Hermelinkanin iFokus och Lejonkaniner iFokus.

för varje 5 snäckor du säljer du får en straff med en bonus snäcka till kund hahha
, nej skoja bara , det nog böter men vet inte hur mycket det är
#20 1975 kom den spanska skogssnigeln till sverige….om det undgått dig vilket besvär folk har utav detta skadedjur så har du verkligen missat poängen varför det ploppar upp lite nya lagar då & då…så varför undantag för sverige när klimatet blir varmare & varmare hela tiden…då överlever sådana djur & så har man ett jätteproblem.
Ja egentligen får vi väl skylla oss själva som röstade på att Sverige skulle gå med i eu ;) det här är resultatet (bland mycket annat) :]
Men om man skickar växter och det "råkar" komma med en och annan äppelsnäcka, bryter man mot lagen då? ;)
#27 Ganska klart bryter du mot lagen då för du är ju ansvarig för det du skickar,du bryter dels mot lagen att sprida dessa snäckor samt djurskyddslagen för man får ju inte skicka djur hur som helst.
Dock väldigt liten chans att du skulle få böter gissar jag på. Mördarsnigeln spreds ju på liknande sätt. De råkade ju bara vara med sändningarna.
#22 Jag uppmanar ingen att bryta mot lagen. Däremot ser jag hellre att snäckorna kommer till ett bra hem ist för att trampas ihjäl eller eldas upp. Att jag skrev "innan årets slut" är för att någon skrev att förslaget kanske började gälla vid årsskiftet och inte som nu i november.
Du anser dig vara så pass kunnig inom området så du vet snäckornas utveckling? Det finns djur som bara under några månader utvecklars enormt snabbt och lär sig leva i nya miljöer. Oavsett vad lagen säger så vet väl inte du om en person har en massa snäckor och vid Maj - Juni nästa år vill bli av med de. Bara för att lagen säger NU, behöver ju inte folk förlja lagen och ta död på alla snäckorna, nu! ;)
#30 Den gäller nu, de går inte änns att beställa in till djurbutiker längre… Så aa de är nu som i nu i november. Så aa då bryter man mot lagen om man säljer snäckor nu, nu som i november.
Vilka snäck ater tänker du på då?
Du kanske bör läsa igenom lagen en gång till för de står nu, och att privatpersoner få ha kvar dem, man får alltså holla de djur som finns i fångenskap men ej handla med dem. Men behöver alltså inte döda sina snäckor, bara inte handla med dem eller släppa ut dem.
Här kan du läsa.
http://www.jordbruksverket.se/5.5125de613acf69a0f680002731.html
Eller så slutar alla än en gång att snacka om detta så att var och en får bestämma om de vill skicka iväg snäckorna till säkra hem eller till förbränning.
Att sitta och peka finger är väl inte så roligt. Många här laddar ner film olagligt och har ingen lampa på cykeln. Inte betyder det att jag ska dra fram lagar och kasta i folks ansikte inte.
#32 Håller med, lagen är skriven och man får ta sitt egna beslut. Hoppas bara att ingen får för sig att ta dö på dem man har bara, de vore sorgligt.
Och ett tipps till alla som säljer kan ju vara att inte lägga ut anonser på internet. Inte så smart om man inte vill bli anmäld av någon bitter person.
#32 En poäng har du allt men samma poäng gäller ju när du själv letar upp information om att til exempel en viss sorts fisk ska ha en viss storlek på akvarium med mera….fungerar att vara paragrafryttare IBLAND är ju en väldigt konstig moral.
Att saker är olagliga…att ladda ner film är olagligt & det kan leda till miljonböter att cykla utan lampa ger ju inte miljonböter så man bör nog känna till lagarna…brotten har liksom olika straffskalor vilket nog folk bör känna till.
Att kalla mig paragrafryttare med dubbelmoral är rent påhopp bara. Omoget, om något.
Min poäng var helt enkelt att stormen kommer gå över om alla slutar skrika varg var femte minut. Låt folk ta sina egna beslut.
#35 Jo jag struntar rätt mycket i om folk får några miljoner i böter eller bara några tusen….liksom inte mitt problem.
Men du vet själv…"den sortens fisk ska ha vissta antal liter…enligt vadå…zoopet skriver inga lagar…så om folk vill ha Guldfisk i 50L borde det ju vara upp till dom …eller hur?
Du brukar sitta "peka finger" du vet folk får ta egna beslut om det i så fall oxå.
För att djuren far illa, ja. Lagen finns där för att djur inte ska lida. Jag hänvisar mycket, mycket sällan till lagar när jag säger att guldfiskar eller andra djur kräver stora akvarium eller ett visst sorts foder. Jag hänvisar till zoopet, och förklarar att "här finns informationen, var god och läs". Jag kör INTE ner lagar i folks halsar och hotar med dryga böter.
Jag har inte heller påstått att jag menade dig med mitt första inlägg, jag hänvisade faktiskt till länkarna som theraposa skrev, inte dig.
Men eftersom hon också har en hälsosam inställning till att låta folk ta sina egna beslut, ser det hela nu ut som att jag gnäller på dig.
Detta är inte fallet.
#37 Har jag skrivit folk ska elda upp sina djur?
Däremot finns det en djurskyddslag som folk härinne skiter rätt bra i….inte alla men många & dom gör det antingen för att dom är korkade eller för att dom skiter i det.När det gäller djur så har man skyldighet att följa lagen som skyddar djuren…tar det igen "djurskyddslagen"där står det hur man ska hålla sina djur & även hur dom ska fraktas på ett korrekt sätt.
Sen kommer sådana här lagar til för att skydda djurlivet i sverige.
Lagen sa väl tydligen att det egna bruket gick bra men inte sprida dom vidare eller dumpa av dom i naturen…..eller hur?
Det är det som gäller. Var hade du tänkt att camilla ska göra av sina hundratals snäckor?
Det vore bra om du funderar igenom vad du förespråkar när du säger att folk ska följa lagen. Det innebär i många fall att man inte har något annat val än att skicka dem till förbränning.
Varför du sitter och predikar för mig vet jag inte. Hyser du något personligt agg mot mig eller?
#37 Hur "trycker jag ner lagar i folks halsar" ?
RadioMG värkade inte förstå vad lagen innebar, de är vell ganska skällvklart att man förklarar den då och även lägger en länk så han kan läsa de själv? De har du själv gjort tidigare och de är ju inge fel med de, eller?
Jag syftade på att kallepudas hänvisar till att jag själv pekar finger och påtvingar lagar och zoopet på folk som exempelvis misssköter sina djur. Det var inte riktat åt ditt håll!
Jag misstolkade också lite här ovan, ser jag. Jag tyckte mig se att han hänvisade till lagar också. Men icke, det är mina trötta ögon som luras :)
Och med detta sagt så kan jag lika gärna lämna diskussionen. Jag har två äpplen som är tre år gamla och därmed lever på lånad tid. Det hela gäller inte mig.
Hoppas att ni alla löser det med era djur!
#39 Hade jag varit camilla hade jag gjort som jag alltid gjort fast kanske på ett diskretare sätt.
Det är väl bra att lagar diskuteras så folk vet vad dom gör?
Jag predikar inte jag gör exakt samma sak som du gör på detta forum #diskuterar"
Ta inte allt så personligt hela tiden….
Jag tog inget personligt innan du kallade mig paragrafryttare och påpekade att jag har dålig moral.
Det är inte att diskutera.
#44 se inlägg #27 & #28……så ser du vad jag menar rent praktiskt.
Även om dessa snäckor hade varit helt lagliga så bryts det mot djurskyddslagen så dessa snäckor kanske mår bäst av att inte finnas trots allt….
Jag skulle lätt kunna diskret bortse från vissa av jordbruksverkets lagar som jag tycker är onödiga, just för att jag inte tycker att de alltid ser till djurens bästa och ibland tänker helt ologiskt. Det gäller alla djur. Sedan så ska man ju absolut följa skötselråd för att djuren ska må bra!
Hej!
Jag får mängder av mail om att min hemsida är nere och tyvärr kommer jag inte att starta upp den igen. Vill ni ha info om äppelsnäckor för att på bästa sätt kunna fortsätta ta hand om dem ni har hemma så finns det mängder av info på olika forum, tex här. =)
Har ej vart inne på ett par dagar, och ser att jag missat en massa inlägg här men orkar ej bläddra igenom, verkar vara stora diskutioner. :S
Lagen har trädit i kraft, till vilka följder mm har jag ingen ork att diskutera eller spekulera kring. Det tar emot något sjukt mycket att avliva, ta bort klasar och släcka ner akvarium för att sälja allt man byggt upp.
Minns när jag för ett par år sedan stod och målade väggarna i lokalen, byggde stora ställningar, drog kablar, målade små snigeldekorer på väggarna, pyntade och fixade. Byggt min hemsida och framförallt arbetat och underhållt med min uppfödning. Nu är allt ett minne blott och jag tackar för min tid och är lycklig över alla underbara Adoptivföräldrar som jag haft kontakt med där ute :) alla bilder, fina kort, peppande ord om att fortsätta bedriva aveln mm
Nu har appelsnackor.webs stängt ner och det enda som säljs är akvarium i olika storlekar, dekorationer, rötter, växter, mossbollar och tillbehör. samt malbebisar, endlers.
Ha det gott alla och uppskatta nu äppelsnäckorna till fullo som ni har där hemma!
Camilla
Camilla: Varför lägga ner allt? Varför inte börja odla annat eftersom du har utrustningen till det? Räkor tex..
Ush, dum lag som kommit.. Hart hänt en gång i spanien och då ska alla länder förbjuda snäckorna. Så typiskt :( Men detta innebär väll inte alla snäckor förbjuds, det finns väl en hel del andra?
_All animals deserve a home, a family that cares, and a life to live.
_
#49 De finns massor med snäckor som man kan ha.
Neritina sp (finns i prickar och zebra, äter alger bra)
Tylomenia sp ("elefantsnäckor" finns i olika färger)posthorns snäckor som planorbis sp, Planorbella duryi mf.
Faunus ater (äter alger bra, dock även växter)
De finns såklart fler fina snäckor!
Jag var in på en djuraffär i Uppsala idag och dom hade inte fått någon direktinformation alls om den här nya lagen, berättade hon jag pratade med… Det var en av dom anställda som surfat runt lite och dykt på den för någon dag sedan. Hade han inte gjort det så hade dom fortfarande inte vetat nåt.
Tycker det är bra knasigt att inte affärerna fått direkt information om detta :S Hon talade även om att deras leverantör fortfarande sålde dom.
#51 Det är inte så konstigt att dom inte fått nån information om detta….det är upp till varje individ att ta reda på vilka lagar som gäller.
#52 och det tycker jag är fruktansvärt korkat! ska man då googla "förbud mot äppelsnäckor" jo för det lär ju säkert många göra! Man sitter ju inte och kollar varje dag om nya lagar kommer och sen får man skit för att man inte har gjort det. Så urbota dumt!
_
Affären här uppe hos mig la in alla äpplen dom hadde i frysen…. En full 5L påse.
Dock var de under intrycket att dom var förbjudna att ha överhuvet taget.
Jordbruksverket har förmodligen kontaktat zoo föreningen som alla zoo affärer är anslutna till. Jag misstänker attd et är föreningen som är slöa..
#53 så är det ju med alla lagar & regler så varför ska det vara annorlunda med just en lag om snäckor?
Det är många som missar men har man djur så är man skyldig att kolla vilka regler som gäller & till exempel vissa som har giftormar som hobby så är dessa förbjudna i vissa kommuner & då är man skyldig att ta reda på vad som gäller.
Butiken som du nämnde har exakt samma skyldighet som alla andra att ta reda på gällande lagstiftning.
Vad tråkigt! Jag som skulle vilja utöka min flock.
Oj, detta hade jag inte en aning om!! Men hur gör man nu då? Om man som jag har fått ett ex antal ägg de senaste veckorna :( Alla fina bebisar som kläcktes igår! & två äggsäckar till som kläcks närsom.
Hur gör man? :(
Var ju så glad när dom la ägg för ett tag sedan, nu känns det inte lika roligt längre…
#58 Du kan ha kvar alla, du får även ta avkommor på dem men du får ej sälja dem.
#56 tror du missförstod mig, jag menade ju rent generllt. Jag pratade inte bara om äppelsnäckorna. Jag tycker att det systemt överlag är uruselt.
Jo jag vet att man ska det, men om jag skulle kollat för 4 veckor sedan skulle inte det ha stått, och man går ju inte in dit varje dag liksom. Det är det jag menar är dåligt. Att dom anser att vi ska kolla där jämt och ständigt om någonting förändras. Då är det bättre att dom går ut med viktiga nya lagar i media istället. Men det är ju min åsikt.
_
#59 Blir nog lite svårt, tyvärr, att behålla alla ungarna själv när dom är fullvuxna… Det blev väldigt många, bara från första klasen.
Hur gör man för att dom andra ej ska kläckas, eller är det försent nu?
Känner mig så dum nu, hade ingen aning om detta :(
#61 Hmm aa de kan ju vara lite krångligt. Men om äggen inte kläckts än så kan du mosa dem eller lägga dem i frysen så de dör. Sorgligt men de är vell de ända man kan göra.
Eller så kläcker du dem och ger dem till folk du känner (i byte mot penger eller nått) men inte lägger ut anonser på internet så någon kan anmäla dig. De är inte "lagligt" men man gör vell som man vill…
Du behöer inte känna dig dum, lagen trädde nyss i krafft och man kan inte följa den till 100% på en gång=)
#62 Ja, jag får se hur jag gör, blir svårt att avliva dom som redan kläckts.
Känns tråkigt att behöva ta bort klasarna, men finns nog inget annat val längre då :(
Tack för ditt svar!
Mvh,
-C
52# Jo det är klart. Men detta är ju ändå en ganska "extrem" lag i akvariekretsarna. Något sådant kan man kanske tycka ska informeras lite mer direkt. Vet inte hur det fungerar när man driver en djuraffär men..
Men alltså så om man har äpplen här hemma ska man göra sig av med dem eller??
eller säljs dem inte ens längre???
vad ska man göra om man får ungar??? (det kan hända mig!)
eftrsom att jag har två i ena karet och två hos kampisen…
kommer arten dö ut helt nu eller??
Moast: Du får ha kvar de hemma, men inte sälja eller ge bort. Får du för många får du helt enkelt döda de eller stoppa ner de i ett akvarium med snäckätare (Pratbotia tex)
ååååå gud såå tråkigt!!!! jag som tänkt börja odla!!! ;( nu får vi hoppas att mina blir riktigt gamla!!! :)
Och när du gör vattenbyte måste vattnet filtreras innan det hälls ut för att förhindra smittorisk… (inte för att jag gör det men…)
Vad menar du för sorts filtrering, hur skulle det gå till? Och varför? Förbudet gäller ju inte någon smitta, utan att Pomacea-arterna inte ska komma ut i naturen och få fäste (som redan nämnts inte är troligt på våra breddgrader, men vi är med i EU så förbudet gäller här med).
En främmande art kan ställa till med stora skador när de inte har några naturliga fiender i den miljön, detta har skett i Spanien och därför fattades ett så drastiskt beslut om totalförbud mot all handel/distribution av Pomacea-släktet.
Samma sak har redan skett i Asien, dit äppelsnäckor importerades med syftet att de skulle kunna ätas av fattiga bönder. Nu förstörs risfält och vattendrag eftersom de äter upp all växtlighet och konkurrerar ut andra arter. Äppelsnäckor kommer från Sydamerika ursprungligen.
Att man får inneha äppelsnäckor rimmar illa med att man inte får hälla ut akvarievattnet, eftersom man som privatperson har mycket svårt (om inte omöjligt?) att rengöra vattnet från patogener som bakterier, virus och parasiter. Men nu var ju det inte ens orsaken till förbudet, så det är ju som sagt inte relevant.
Ett exempel är ju kräftor som det är totalförbud på att ha, eftersom de kan bära på smitta som kan skada vår redan hotade kräftstam. Detta gäller alltså inte äppelnäckor, som man får ha i ett akvarium i sitt hem (för eget bruk, så att säga), men inte flytta på eller liknande, annat än för destruering.
Enligt Jordbruksverket (fick reda på det nyss för har bara hört detta innan att allt ska filtreras) så gäller detta att man får inte hälla ut vattnet i naturen och de som har egen brunn/avlopp måste filtrera. De som har kommunal deras vatten filtrerar reningsverket.
Jo, men just i ditt inlägg i #68 låter det som att detta ingår i äppelsnäcksförbudet, och bara gäller de som håller äppelsnäckor, vilket ju inte är fallet. Var det jag blev fundersam över.
Jo men det gäller äpplena!
Så, nu har jag läst på och ja jag har fått allt om bakfoten. Det där med att hälla ut gäller nog alla akvarium i allmänhet. Jag har liksom läst det här med filtrering i förbifarten i en diskussion om just detta förbud mot äpplen så snappade upp det och det fastnade i mitt huvud men efter att ha läst på jordbruksverket (länk finns säkert ovan men detta läste jag http://www.jordbruksverket.se/amnesomraden/odling/vaxtinspektion/vaxtskadegorare/appelsnackorpomaceasp.4.5125de613acf69a0f680002798.html ) så ger jag mig
jag har snappat upp fel helt enkelt 
ok! :)