Akvarium iFokus

Akvarium

Etikettlabyrintfisk
Läst 1129 ggr
gerbilisen
0

behövs ph?

Hej!  Jag har en ensam han kampisk som bor i en 7liters fisk skål och verkar att trivas jättebra. jag använder bara helt vanligt kranvatten utan ph medel osv. Funkar det?

[dynamitella]
2

7 liter är för litet, tycker jag. Närmare 20-30 liter är bättre :)

Och de vill gärna ha lite surt vatten. En rot eller eklöv/alkottar kan lätt dra ner pH-värdet. Att använda försurande "pH-medel" gör jag inte, då jag föredrar naturliga (och gratis) produkter.

Så köp gärna ett pH dropptest och ha hemma. Och ett för nitrit (NO3). Det är också väldigt bra att ha hemma.

gerbilisen
1

ok tack. Skålen är mest bara tillfällig, mot jul kommer jag att skaffa ett cirka 40 liters med några guppys ocksåGlad

xanna
0

Funkar Kampfisk med guppys? :)

Vilka fiskar fungerar ihop med Kampfisk egentligen? Jag har platy och skulle inte ha något mot att det gick en snyggingfisk där för att liva upp.. ;)

gerbilisen
0

#3 jag tror det. Är inte helt säker men brukar se att guppys och kampfiskar bor tsm i djuraffärerFlört

xanna
0

DEt säger iofs inte så mycket. Jag köpte mina koi-karpar i ett 60 litersakvarium på djuraffären och det är ju knappast en rekommendation. Skrattande

Eldsjärten
1

kampfiskar tar färg glada fiskar t e x Guppy, platy och ciklider som fiender och attackerar dem ofta;)

gerbilisen
0

oj! nej verkligen inte.Glad

xanna
0

#6 Åh.. Då kan nog de andra fiskarna bli ganska stressade och sönderrivna i långa loppet antar jag..

gerbilisen
0

#6 ok synd, jag som hade hoppats på att ha dem tsm.. vilka andra fina fiskar rekommenderas?Skrattande