Akvarium iFokus

Akvarium

Etikettreptilhörnan
Läst 1214 ggr
Kickan90
0

ang snäckor

har några frågor ang snäckor:

* finns det någon snäcka som är laglig att ha i sitt kar?
* vilka snäckor kan äta de små "sniglar/snäckor" som man kan få med växterna?
* vad äter oftast dessa sniglar och vilken temperatur klarar de av? vill gärna ha sötvattens snäckor isåfall.

A Working Dog, Is A Happy Dog!!!
Medarbetare på
Rexkanin & Weight Pull..!

abbas
0

ju det finns , elefantsnäckor, sand snäkor, posthorns,anatome helena och massa andra men inte som tillhör pomacea snäkor som äpple snäkor är

men om du har redan äpple så du kan behålla de det inte förbjudet att ägga de utan bara att sälja .

anatome helena  äter de små sniglar med om du har för mycket såna ohyra snäkor så du ska ha många såna helena tills de hinner ätter alla,för de ohyra snäkor kan oxå föröka sig snabbt det beror hur stort akvarium har du om det är för stort så kanske behöver du fler helenor än om det är för små om man tänka logiskt

annars det prakbotior fiskar som gäller , de är bäst att ätta snäkorna

alla snäkor kan ätta alger , kokta grönsker, matrester ,döda blad växter

mina säckor , äpple , helena, elefant går i 25 till 27 grader

Kickan90
0

ja du jag har ett jätte stort kar på 161L så har en hel del :/
fick häromdagen ta och spola bort en massa som satt på stubben.

men jag har inga äpplen :)
så prakbotior är de bästa på att äta de små ohyrorna än snäckorna? :P

Medarbetare på

-Cissi-
0

En sak att tänka på är att helenorna och praktbotior även äter andra snäckor inte bara skräpsnäckor :)

Medarbetare på Chinesecrested ifokus. What is it that love does to a woman? Without she only sleeps: with it alone, she lives .

abbas
0

ja #3 har rätt i, jag glömde nämna det här ,

har läst lite om praktbotior att de är ett stim fiskar och visa folk har en två såna och de äter inte snäckor ,

de ska vara minst 6, 7 st för att  trivas och utvecklat naturligt beteende som  att äta snäckorna effektivt .

läst också att visa arter kan bli stora över 30 cm och behöver mer utrymme och bör inte hållas i mindre akvarier än 500 l

så om du tänker köpa botior fråga vilken sort är det och hur stort kan bli .

va jag vet och läst att visa personer har botior och de har inte en ända snäcka i karen , och visa säger att de har snäckor även om de har nån botia ,

de är bättre än helena och snnabare så klart  finns visa folk som odlar b snäkor bara för att ge mat till botior .

Kickan90
0

okej, jag har mollys och ancriustus i mitt kar, vill ju inte ha fiskar som kan bli för stora i mitt "lilla" kar..

men vilken sort utav botior kan bo i ett 161L kar? gör inget om jag ska ha fler utav dom sålänge de inte blir förstora för karet ^^

Medarbetare på

Ninja
0

Praktbotior blir för stora för ditt kar, så om du inte tänkt byta upp dig i storlek relativt snart är det inte att tänka på.
Vill du ha botior i karet du har nu kan jag rekommendera pakistanbotia, de är livliga och roliga fiskar som gärna kommer upp till ytan och tigger mat direk ur handen. De är sociala fiskar som vill leva i grupp, så skaffar du ett litet gäng är ditt snäckproblem snart löst. :)

Tänk på att en explosion av skräpsnäckor oftast är ett tecken på övermatning i karet, så se över hur du matar dina fiskar. Kanske kan du dra ner på något och minska risken för dålig vattenkvalitet.

Kickan90
0

#6 nej byta upp mig vill jag inte, tycker karet är lagomt stor i vardagsrummet här hemma.. jag har inga stora problem nu, men dock har jag mindskat ner på fodret o kör lite ej-fodringsdagar. som jag rekomenderat utav en annan :)

men elefantsnäcka o helena äter båda snäckorna då? tack för ditt svar :)

Medarbetare på

Ninja
1

Elefantsnäckor (tylomelania) äter inte snäckor. Bara helena. Helenor ska man aldrig ha tillsammans med snäckor man vill ha, bara med ovälkomna, så att säga.