Skalkvalité äppelsnäckor
Hej :)
Har en liten fråga ang. kvalitén på skalen på 2 av mina äppelsnäckor (hanar).
Dom har sen dom var små gått i ett 32 liters kar tillsammans med 1 Kampfisk och 1 äppelhona (som tyvärr är död nu).
Vattenkvalitén är bra överlag och jag använder sådant där vattenberedningsmedel vid varje vattenbyte (1/3 var 3e vecka ca).
Temp: ca 25-27 grader.
Här där jag bor är det redan väldigt mycket kalk i vattnet men har ändå lagt i en kalkpadda med jämna mellanrum under den tid de vuxit som mest.
Dom har fri tillgång på weekenfoder och algtabletter. Kokta grönsaker (broccoli främst) försökte jag med förut men dom dissade dom totalt så slutade med det.
Skalen såg fina ut fram tills dom blev könsmogna, av naturliga skäl började dom ju då tänka på annat än på att bygga skal :P Men i alla fall.. Tycker att skalen ser så grova ut. Inte alls sådär fina och jämna som man kan se på vissa bilder.
Vad tror ni är orsaken? FÖR mycket kalk kanske?
Har fått hem några nya bebisar nu och tänkte försöka få deras skal att utvecklas lite bättre :) Tänker även flytta över alla till ett 50 eller 60 liters kar om ett par veckor!
(Bilderna är från när jag precis gett dom en makeover med tandborsten haha ;) Hejdå alger)
Jag har märkt samma sak när de blir äldre. Det verkar som att vi inte har jämnt pH-värde :) Gör du vattenbyten varje vecka?
Jag kunde i regel räkna på skalets ränder när jag gjort byten. Jag har hårt vatten i kranen och ganska surt i akvariet, så trots fri kalktillgång fick jag samma problem.
I alla fall så är det helt ofarligt så länge skalen inte spricker eller skapar hål. Det är aningen fult bara :)
Där sa du nåt!
Jag gör vattenbyten med 2-3 veckors mellanrum.
Kanske borde ta och köpa mig lite pH-stickor. Har ju en stor rot i akvariumet så antar att vattnet blir lite surt pga den.. och sen på med kalkrikt vatten vid byte så kanske det resulterar i lite berg-och-dal-bana i värdena!
Hm.. Fler och mindre vattenbyten + ett större akvarium så att roten inte ger lika mycket effekt kanske kan vara nåt då? och fortsätta med kalksköldpaddorna.
"Stjäl" denna tråd och ställer en följdfråga ang. Äppelsnäckor i slöjstjärt akvarium. Går det att ha dessa tillsammans utan att någon av dem far illa trivselmässigt? Tänker ffa på temperaturen och snäckornas kalkbehov?
Putt =)
Förlåt om jag bara lånar din tråd lite! :). Men jag undrar om kokt gurka är bra för dom?
#4 Jag tror inte att äppelsnäckorna kommer trivas om det är kallt i vattnet då slöjstjärtarna vill ha kallt vatten.
#6 kanske men tänk på att det är ca 90procent vatten i en gurka men jag har matat mina med squash utan problem
Medarbetare på Chinesecrested ifokus. What is it that love does to a woman? Without she only sleeps: with it alone, she lives .