Akvarium iFokus

Akvarium

Etikettmalar
Läst 936 ggr
gädda
0

Hur många malar?

Jag har ett kar på 500 liter och jag vill ha Ancistrus malar.

När man köper dom i affären är dom ju ganska små, men kan man se könet på dom ändå.

Kan man ha typ 50 st eller är det för mycket, och spelar det någon roll om där är fler hanar, så dom inte börjar bråka å så?

Jag är sugen på att ha andra malar med, finns det några malar som man absolut inte ska ha tillsammans?

[Bert10]1
0

Ställ den frågan på Zoopet !

[RadioMG]
0

Bert10: Varför ska han det?
Jag minns inte riktigt hur gamla malarna är inna man ser könet, men hanen har ju spröt på nosen. Jag misstänker att det är efter ca 4 månader men är som sagt osäker.

Hanarna är lite reviraktiga, men brukar gå riktigt bra iaf om du har många grottor.

Angående om andra malar vet jag tyvärr inte, men det finns en här som håller på med malar och hen kan säkerligen svara på det.

[dynamitella]
0

… 50 vuxna ancistrusmalar ska inte gå på den ytan. De blir ju 10-15 cm stora och väldigt revirhärdande mot andra hanar.

I mitt 540 liters kar kan jag bara ha ett par ancistrusar, annars slår de ihjäl varandra. Men de är oehört aggressiva, mitt par, så det borde gå med kanske 3-4 par vuxna, max. Inte mer, vill jag påstå.

Men gällande ungar kan du nog ha 500 små bebisar. Jag har själv ett hundratal små, små ungar i 150 liter.

Men just vuxna är lite svårare :)

Pansarmalar är roliga även då de inte är sugmunsmalar. De vill gärna gå i större stim på 10+. Gibbicepsar osv. går bra ihop med ancistrusar men växer ur ett 500 liters på några år.

GuUuLd
0

Man kan se kön på dem när de börjar bli uppåt 4-5cm, då brukar hanarna börja få sina spröt.

I ett 500L kan man ha ett gäng, men säg ett tiotal kanske. Finns det bara gömställen så är det oftast inga problem att ha ett antal.

Sugen på andra malar? vad menar du för malar? L-malar, corydoras, driftwoodmalar? Finns en mängd olika arter och släkten.

//GuUuLd, 

-IE Photography-
Instagram: idaephoto, crumbleshamstery, salmonriver_shelties