Jag blir så trött..
Hej.
Jag har verkligen inte haft något flyt med mina akvarium. Jag blir så trött på att inte veta vad det är som är fel. Mina rasboror dör och räkorna har slutat föröka sig för länge sedan. Även några räkor har trillat av pinnen. pH-värden och nitritvärden är bra men ändå går allt snett.
Jag har ett 54liters där jag haft 11 dvärgrasboror, nu är det tre kvar. Där finns aven 4 kuhliiålar och tills igår fanns det en gammal guppyhane. Det var inget oväntat att guppyn dog, det var av ålder. Det konstiga är att det bara är rasbororna som blir sjuka och dör. Jag har saltbadat och krånglat, men inget hjälper. De andra arterna mår bra.
Sedan är det ett 18liters kar som jag haft Körsbärsräkor i. Det var några räkor som bar rom men det slutade med en enda liten räkling. Räkorna var då också slöa. Troligtsvis var det nån slags parasit så jag fick hjälp härifrån om att salta karet. Då blev räkorna piggare igen. De flyttades i panik till det andra karet när pumpen helt plötsligt började spruta ut något vitt konstigt skräp överallt. ph och nitrit var bra. Då hade det större karet varit fritt från dödsfall i ungefär 2 månader. Sedan dog två rasboror och räkorna lever men förökar sig ej.
Det minsta akvariet stod tomt i kanske 1-2 veckor utan pumpen igång. Men jag ryckte upp mig och plockade ut allt och slamsög HELA gruset, grävde hed häverten runt, runt i gruset. Fick upp allt mysigt gojs. :) Pumpen blev helt tvättad och startades i karet. Alltså kan man väl säga att jag startade om hela karet. Det har stått igång i ungefär två veckor med massa sand- och skräpsnäckor. Ingen nitrit och pH 8. Tror ni att jag kan flytta tillbaka räkorna?
Sen funderar jag på att starta om 54litarn helt.
Det vore så bra om någon kunde hjälpa mig eller ge tips, för jag vet inte vad jag ska göra. :)
Förlåt för ett långt och rörigt inlägg!
Verkar som mitt första inlägg försvann. Jag drar det snabbt igen :)
Släng i en räka som test pilot och kolla hur det går. Själv så startade jag en räkvas för 1,5 mån sen. Jag la i 2 räkor 3st (rasbora moskito)? tror det heter så och en del snäckor dag 1. Jag använde bara vatten från stora akvariet. Nu går det även ett 30tal äppel bäbisar. Jag har haft noll dödsfall än så länge. Det ända underhåll jag har är 1 kaffekopp i vatten byte per dag/varannan och ett lite större ca: 5 kaffekoppar vatten varje lördag
Jag startade upp det lilla karet med helt nytt vatten. Jag var rädd att det skulle följa med något "farligt" med det gamla vattnet från det andra karet om jag skulle hälla i det, med tanke på att det karet inte fungerat särskilt bra.
Men jag kanske kan prova att stoppa ner en räka ändå? :)
Jag är väldigt nyfiken på vad det är för "Vitt" som pumpen helt plötsligt sprutar ut. Så som jag sett pumpar uppbyggda, så brukar det inte finnas så mycket som plötsligt kan ge upphov till ett sådant problem.
Om det står tomt så är det inget som hjälper bakterierna att komma igång, såvida du inte använder en startkultur.
Jag har absolut ingen aning om vad det var som flög ut. Det bara kom helt plötsligt så jag drog ur sladden och då slutade det. Sen startade jag den igen och det kom lika mycket. Det såg ungefär ut som små pappersbitar, fast lite tunnare. Det är en liten Fluval 1plus. :)
#5 Kan vara kalcium. Testa att ta ut en bit, lägg i ett glas och sen häll i vinäger/ättika. Om det blir någon reaktion har du ditt svar.
Är det en gammal eller ny? Hur länge hade den varit igång när det hände?
Det lilla karet står igång med pump, grus, massa växter och snäckor. Jag har medlet Aquavital conditioner+, är det nån som vet om räkor tål det? :)
Det var kanske två veckor sen det hände så det finns inget kvar. Jag var kanske lite otydlig :)
#7 Om du menar pumpen så hade den varit igång i ett halvår. Fast den är äldre, ungefär tre år gammal.
Jag börjar undra lite om det kan varit protein hinna på vattenytan. Det blir likt vita pappers bitar som spolas runt runt i karet. Det kommer om man inte har bra ytcirulation, det är totalt ofarligt lite äkligt men ofarligt.
#10 Det var ingenting på ytan utan det kom ur utblåset på pumpen. Men det kanske var det, fast i pumpen? :)
Efter mycket problem med ett av mina akvarier kom jag till slut fram till att allting grundar sig på dålig syresättning av vattnet. Jag vet inte hur du har det, men att se om du inte kan öka flåset i de karen som har problem och se om det blir bättre.
Vitt från pumpen kan ha varit döda filterbakterier, vilket är jättedåligt. Om filtret har varit av ett tag (tex strömavbrott) eller vid tex medicinering kan sånt hända.
Rasboror har jag för mig kan vara känsliga för nitrat - hur mycket vatten byter du och hur ofta?
På hillevill.wordpress.com hittar du fina bilder och roliga äventyr
Det är bra cirkulation i båda karen. Jag byter ungefär en tredjedel vatten per vecka.I somras var jag dum nog att slarva lite med vattenbyten men problemen började ju innan det. Jag kanske ska göra lite mindre byten och lite oftare istället?
#13 Det kan vara en idé om du orkar, men du kanske kan byta ungefär lika mycket ändå, bara oftare. Kan ju vara värt att testa!
Du har inga metaller eller så i vattnet? Inga stenar eller något du har plockat själv som ligger i?
På hillevill.wordpress.com hittar du fina bilder och roliga äventyr
#14 Det finns inget i som jag plockat utifrån. Allt är från djuraffären, sand, rötter och växter :)
Puttar upp tråden lite. Är det nån som vet om det är okej att flytta tillbaka räkorna till det lilla karet? Eller nån som har nåt annat tips? :)
Om du använder lite vatten från det andra akvariet som står igång ska det inte vara något problem. Som jag sa förut testa med 1 räka utifall att det skulle vara något skadligt i det lilla karet. Låt den vara i ett par dar, ser allt bra ut så släpp i resten.
Jag misstänker att det är något med vattnet i andra karet, är det nån fara att ta en del av det vattnet till det lilla karet? Jag tänkte mest på om det kan följa med några skadliga bakterier/ämnen av det vattnet. Så det är därför jag är lite tveksam. :) Förlåt om jag låter tjatig med alla frågor, men jag är jättetacksam att ni hjälper mig!
Det funkar lika bra med levande bakteriekultur på flaska istället för vatten från andra karet.