Akvarium iFokus

Akvarium

Etikettallmänt
Läst 2247 ggr
[Geekinblack]
2

Äppelsnäckslagen

Här är alltså en sida om detta: http://www.jordbruksverket.se/5.5125de613acf69a0f680002731.html

För er som inte sett det än.

[Geekinblack]
0

"Istället för att hällas ut i avlopp eller direkt ute i miljön ska snäckorna samlas ihop och skickas till förbränning." Låter lite hemskt tycker jag :/

alfred.
1

GråterGråterGråter

[Bert10]1
0

Det är för att dom inte skall föröka sig i naturen.

dermot
0

Åh nej vad tråkigt! Nu har jag inga kvar, men de är ju så fina. :(

Men får man inte "krossa"/avliva de hemma istället för att bränna dem?? Jag menar, det är ju fortfarande djur.

// Anka
~ It's interesting to watch devils cry when angels want to stab you in the back. ~ 

kyla86
0

Du behöver inte avliva de du har, utan får ha kvar de du redan har i akvariet…

www.akvarieodling.se Färgodling av äppelsnäckor!

dermot
0

#5 Ja, men jag menar om man skulle ha några som man tänkt sälja och inte kan spara, då borde man väl få avliva de själv..?

// Anka
~ It's interesting to watch devils cry when angels want to stab you in the back. ~ 

[RadioMG]
0

Alla de som säljer snäckor kan ju hälsa hem nu. Lär bli dryga böter! Så ni som säljer snäckor, leta ngt nytt!

[Emma--]
0

Nej va tråkigt! :(

CarlMH
0

Hmm eftersom lagen redan trätt i kraft så finns det ju endel "olagliga" annonser här Glad

CarolusRex
2

ska polisen jaga försäljare av snäckorna? om alla helt enkelt struntar i denna lag så kan polisen inte göra ett smack, om alla står på sig!

[RadioMG]
0

Fast det är ju ingen som säger att man måste kontakta polisen. Det räcker man hänvisar hit tex, så fixar jordbruksverket resten ;)

Tydligen är sniglarna riktigt farliga om de kommer ut i naturen..

kyla86
1

Inte våra vanliga äppelsnäckor. Är inte de som äter upp risodlingarna. Dessutom är det för kallt för att de skulle överleva här…

www.akvarieodling.se Färgodling av äppelsnäckor!

CarlMH
0

Tror ju inte polisen kommer jaga snigellangare … men är ju inte omöjligt att jordbruksverket håller koll så lagen efterföljs genom att titta i forum och leta sidor som säljer för att varna/bötfälla.

#12 har ingen betydelse är ändå olagligt nu

[Kamillah]
0

Lagen har ej trätt i kraft. Den börjar gälla 1 januari 2013.

[RadioMG]
1

Kamilla: Du har fel!

Beslutet trädde i kraft den 10 november 2012 och innebär följande:

 Snäckor som tillhör släktet Pomacea får inte introduceras till EU från länder utanför EU (s.k. tredjeländer). Det är alltså förbjudet att köpa in snäckor från tredjeländer och sälja dem vidare, ta med snäckor i sitt privata bagage, skicka snäckor med vanlig post etc. Man får heller inte byta exemplar med akvarister från länder utanför EU.

 Snäckor som tillhör släktet Pomacea får inte spridas (säljas eller förflyttas) inom EU. Det är alltså förbjudet att köpa in snäckor från andra EU-länder och sälja dem vidare, ta med snäckor i sitt privata bagage eller skicka snäckor med

CarlMH
0

#14 Vart har du får det ifrån? Står ju på jordbruksverket;

"Beslutet trädde i kraft den 10 november 2012. Akvariebranschen bör, så snart det är möjligt, anpassa verksamheten efter det nya beslutet."

[Kamillah]
1

" Den 10 november publicerades i den Europeiska unionens officiella tidning EU kommissionens genomförandebeslut av den 8 november 2012 om åtgärder för förebyggande av införsel till och spridning inom unionen av släktet Pomacea (Perry) [delgivet med nr C(2012) 7803]

Sedan från 1 januari 2013 gäller en import och marknadsföring förbud av alla äppelsnäckor av släktet Pomacea i EU. Dessa snäckor återinfördes i Spanien och orsakade stor skada på de lokala risfälten.

Officiell pressmeddelande och i OFI-sidan:
http://www.ornamental-fish-int.org/

EU: Kommissionens genomförandebeslut
http://eur-lex.europa.eu/LexUriServ/LexUriServ.do?uri=OJ%3AL%3A2012%3A311%3A0014%3A01%3ASV%3AHTML"

Är vad jag fått min info ifrån, men ja, det kan ju självklart vara fel :)

[RadioMG]
0

Fast det kan vara att Sverige valt att införa det tidigare. Jag hade iaf aldrig tagit chansen att åka dit för nga futtiga tior.

[Kamillah]
0

May be. May be.

Nä precis, mina framtida blir mat till annat istället.

CarlMH
0

Om man tolkar det som står på jordbruksverket så verkar det ju redan vara förbjudet dels hur de skriver;

"Beslutet innebär att det inte längre är tillåtet att handla med Pomacea-snäckor"

"

Jag har Pomacea-snäckor i min zoobutik just nu. Det är svårt för oss som zoobutikägare att efterleva ett nytt beslut från en dag till en annan så hur ska jag agera?

Akvariebranschen bör, så snart det är möjligt, anpassa verksamheten efter det nya beslutet." Sen har de ju också skrivit att det lagen trädde i kraft den 10:e … fast de har ju iof tele nummer så är väl bara att ringa

viciouscircle
0

VA?! Det där är ju helt jäkla sjukt!

Hur många andra djurarter finns det inte som kan orsaka skada om dom kommer ut i naturen? Ska vi förbjuda alla dom?

Snäckorna skulle väl inte ens överleva en svensk vinter?

viciouscircle
0

Men vänta lite nu.. "Pomacea-snäckor är glupska vattenväxtätare med en enorm förökningspotential som kan orsaka stora skador i våtmarker och risodlingar."

Det är väl ändå inte äppelsnäckorna (pomacea diffusa) som käkar växter? Det är väl en annan variant som gör det? Dom verkar ju inte ha nån direkt koll dom där :S

Mysisa
0

nej men dom har också förklarat att alla pomacea snäckor är förbjudna då dom påminner mycket om varandra o dom som käkar växter är mycket lika dom som inte käkar växter.. Ungefär som att förbjuda amstaff o staff för att man tycker att pitbull är farlig

minavitas.wix.com/kennel

viciouscircle
0

Fyfan.. Hade detta gällt något "viktigare" så hade man aldrig kunnat resonera så!

Lamina
0

Det är alltså förbjudet att sälja snäckor? Men om jag har snäckor hemma, så får jag behålla dom..? Och om jag odlar dom så får jag behålla avkomman också? Eller är det förbjudet att odla också?

//Lamina

Before we work on artificial intelligence, why don't we do something about natural stupidity?

plutopellis
0

Kan det inte vara så att beslutet trädde i kraft då men att det är en slags utfasningstid till 1 januari? Fast måste säga att det är konstigt att lagar bara ploppar upp utan nån slags information. Hade jag inte hållt till här eller haft internet hade jag aldrig fått reda på det här. Något slags massitskick eller liknande saknar jag vad gäller alla nya lagar… Och mer info om vad det innebär..

Alex05
0

#25 Du får behålla de du har hemma och du får odla hemma för husbehov har jag förstått.

Här finns det lite frågor o svar:

http://www.jordbruksverket.se/amnesomraden/odling/vaxtinspektion/

vaxtskadegorare/appelsnackorpomaceasp/

fragorochsvar.4.5125de613acf69a0f680003147.html

snailmilla
1

Jaaaha :( flera år av uppfödning jobb o pengar …. Då var det bara att mosa alla lila äggklasar hemma och sätta ut 11 akvarium på blocket. Samt stänga ner hemsidan. :(

Alex05
0

#28 Det är tråkigt, jag som nyss fått 2 klasar av de första äpplen jag köpte av dig, en är kläckt och den andra på g. Tänker i alla fall se de små liven växa uppSkrattande

[nan013]
0

Rynkar på näsan

[Geekinblack]
2

Det lär ju ändå blir någon slags svart marknad av det här xD

Nu får folk annonsera typ "Hej, jag har en massa lila äppelsnäckor, dom har fint skal och har gått med mycket kalk! Ville bara berätta det.Hade det varit lagligt att sälja så hade jag sålt dom för 15kr styck. PMa mig om ni vill veta mer om mina snäckor bara för skojs skull ;)" haha xD då kan man väl inte få böter? ;P

[dynamitella]
0

Framför allt att personligen överlämna snäckor :) Jag skulle nog inte våga skicka dem per post längre.

snailmilla
3

Jätte tråkigt. Har nu stängt ner hemsidan, tack för de här åren! <3

abbas
0

jag undrar när ni skickar snäckor på post , är det inte så att packetet är helt stängt och ingen vet va det finns i den och får inte öppna den  , har aldrig köpt snäckor på nätet ?

om det är så , det är förbjudet att någon ska öppna packetet  så det är lätt att sälja vidare ,

om man vill köpa andra sort snäckor då , kan man  köpa äpple med haha ,patetiska Eu gå skaffa något jobb och hjälpa andra fattiga barn i världen och låt snäckorna leva

[RadioMG]
0

Det är inte förbjudet att öppna paket. Är det misstanke om brott så får personalen öppna paketen. Dock vet jag inte om det är postpersonalen eller ngn från tullen/polisen som gör det.

Paket scannas oftast när de går genom postgången, även inrikes.

abbas
1

jag lovar så länge det finns äpple snäckor hos akvariter då kommer de sprida i hela landet , folk kommer hitta lösning  hur ska de sälja de anonymt , enklast att hämta de i plats eller sätta de i en påse  i ett pringles paket på botten och resten chips hahahaha

kallepudas
5

#34 Eftersom det inte är tillåtet enligt posten att skicka djur i brev/paket så går dom ju under samma regler som till exempel vapen & droger…det vill säga blir en polissak av det hela.

Som RadioMG är inne på så kan postpersonalen vid skumma försändelser överlämna ärendet till polis & Tull. Postpersonalen får dock inte öppna försändelser.

Sen är det ju inte lagligt enligt jordbruksverket att skicka några djur i brev så redan där klassas det som djurplågeri vilket man bör tänka på om man nu är är en djurvän.

Be-Bopz
0

Tror inte polisen lägger ner ngn tid på detta, bryr de sig inte om pedofiler och andra allvarliga brott så lär de knappast slösa en sekund till detta Foten i munnen Eller ja, det var dumt sagt, för det är ju det lilla de brukar bry sig om….

[Emma--]
2

Fast ett förbud är ett förbud. Hur dumt man än tycker det är.

**Malin**
0

JO en sak !!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

SNUS ÄR FÖRBJUDET I EU !!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

Ni/de som snusar har det blivit grova böter fängelse ??=/// jag tänkte det är ju liksom olagligt ;)))))

mvh malin bakgrunder snäckor räkor www.familjensnygg.se

Ha de göttCool www.123minsida.se/Familgen Snygg

plutopellis
0

Jag som aldrig hann handla av snailmilla!!!!! Jag gråter :(

snailmilla
2

Jag har stor utförsäljning nu!!! Ni vet hur ni når mig. Mina älskade barn ska få nya hem!!! Tänker inte bränna upo flera års arbete !! EU hade kunnat säga till mycket tidigare detta kom som ett slag i ansiktet. Kör t om 1januaru ellrr hur det nu var. Billigt o snabbt

[RadioMG]
0

Stora gula hade varit intressant..

jossan84
0

#42 Jag som så gärna ville ha lila med mörk kropp… Har du några sådana?

Be-Bopz
0

Även jag säljer ut mina jag har just nu, blå, jade, ros, vita, lysgula, gulrandiga.

Får ta bort alla klasar osv, inget kul alls.

Har en massa lila på tillväxt.