Akvarium iFokus

Akvarium

Etikettlabyrintfisk
Läst 3133 ggr
marcusss
0

cirkpump till kampfisk?

Hej!

Inhandla idag ett 30 liters akvarium som jag skall prova föda upp kampfisken i.

Undrar om det funkar med en syresten i botten som ligger och "pyser" bubblor eller förstör det skumboet?

vattenytan är mer eller mindre stilla i ena änden av akvariumet. ca 10 småbubblor under hela vägen upp hela tiden om ni förstår mig?

sedan skulle jag tippa på att jag har ca 25 cm i vattennivå, läst att ca 15 skulle vara bra men funkar 25 med?

skumbon bygger kampfisken bara inget som behövs eller "triggas" igång?

när bör den börja bygga? nån "grundregel"

Mvh Marcus

Hoppas ja gjorde rätt, förstod inte riktigt "vart" jag skulle skriva..

[dynamitella]
0

För att förkorta hela diskussionen lite har jag frågor ställda nedan :)

Hur mycket har du läst på?

Har du ett 30-tal kar/vaser/lådor som du kan ha avkomman i?

Har du artemia redo?

En romfylld hona?

Potentiella köpare?

Lika stora avelsdjur?

Bra fenform och färg, så att du får dem sålda?

Doppvärmare?

Eklöv/alkottar/mandelblad?

Listan är oändlig.

Svaret på din fråga är nej. Du behöver ingen sorts pump i lekkaret. Däremot är 30 liter på tok för litet för att dra upp ungarna i.

Hanen bör bygga helt av sig själv.

Men som sagt, släng dig inte in i detta. Det är svårt, dyrt och jobbigt att föda upp kampfiskar och få dem sålda.

marcusss
0

Hej anser mig läst på mycket på en "hobby" nivå.

en bakant på plasten i Mellerud har lovat mig obegränsat med plastlådor.

nej jag ingen artemia, vad jag har förstått så är det den maten som får flest att klara sig men finns andra altenativ för en nybörjare?

Nej ingen romfylld än, inte kommit så långt än, båda har fått vart sitt kar bara.

lokala akvarieaffären har lovat att byta in dom mot andra akvariefiskar/tillbehör

honan ser lite större ut i kroppen. Jättefin hane enligt vad jag anser fint.

röd hane med Veil tail slöja. Honan är med röd.

Doppvärmare finns, ställd på 28 grader.

eklöv alkottar eller mandelbland nej på den frågan.

vad använder ni det till?

Mvh Marcus

plutopellis
0

Artemia ska de ha, har fått förklarat för mig när jag ställt denna frågan själv att de behöver levande foder för att ens vilja ta den så inget alternativ tyvärr. Men sen har jag för mig att det var något annat de skulle äta när de var precis nykläckta? För då var artemia lite för stort för dom men minns inte namnet. Men inne på Kampfisk.se kan du hitta väldigt bra info om odling. Men som sagts ovan detta är nog ingen lönsam hobbyodling och det kräver mycket tid och engagemang. Och du måste ha doppvärmare i varje plastback sedan, har du så många?

marcusss
0

okej, läste om kokt äggula som man späder ut skulle fungera i början?

Ja det beror på vad man ser som många, en hona kan släppa upp till 1000 ägg står det, 200-300 mer normalt, för 300 nej de har jag inte tror inte nån har de:O

men han som lovade att byta in fiskarna hade att låna ut 8 st.

vill inte köpa på mig massa innan jag "prövat" och sett om det är min grej.

sedan så gallrar ni ut svaga fiskar?

honerna kan gå några i samma back?

låter det dumt tycker ni? Är en nyfiken kille som tycker det är roligt och skulle vilja prova.

plutopellis
0

Låter inte dumt, jag har själv tänkt prova! Haha :) ja honor går ju i samma, är bara om man får massa hanar som de behöver säras på. Äggula kan nog stämma, jag är som sagt knappt ens i påläsningsstadiet just nu men bara den allra första tiden sen är artemia det allra bästa för dom :)

pontussigge
0

när jag har kampyngel så brukar jag ge dom äggula och vatten rör ihop det till en fin smet utan klumpar och sen bara ett par droppar per mat tillfälle. Brukar ge dom de första 5-7 dagar sen är det levande artemia som gäller.

simma lungt //PONTUSSIGGE

[dynamitella]
0

Det låter som att du vet vad du ger dig in på :) Kör på.

Som pontus och plutopellis säger så är det levande artemia som gäller till slut. Det går nog inte att "slippa" :) Du kan ju säkert prova redan nu så att du är bekväm med hur det går till när bebisarna kommit.

Alkottar och löv kan användas som anti-svamp-medel till äggen, och kan trigga paret till lek. Det är inget måste, men kan uppskattas av fisk och rom.

[99Bobo]
0

Hur gör man artemia?

pontussigge
0

du måste först ha artemiaägg och en behållare med salt vatten jag har ett 6lakvarium när jag kläcker artemia och du måste ha ljus och inte för kallt vatten .när jag blandar saltvatten tar jag en matsked per liter vatten.

marcusss
0

Ja det ska bli roligt. Dock så vet jag inte så mycket om artemia än så får kolla upp det hur de funkar. Hur lång tid tar det innan hannen "bör" Börja bygga? 2 dagen nu och ser inte en tendens till att han skulle Börja. Har inte brottom men undrar. Genom att jag hittade hannen i en Djuräffär så vet jag inte åldern på den, Kanske skulle jag börja om, släppa ned han i mitt stora akvarium Och få tag på en ung hane? Va roligt att man hittade till detta forum, Verkligen bra respons:D

[99Bobo]
0

Om du har pump i akvariet då ska du stänga av den då den kan förstöra boet. Det tog en vecka för min hane att börja bygga.

marcusss
0

Jag har en luftpump och en syresten Som ligger och pyser. Har jag ingen som helst Cirkulation blir vattnet grumligt? Hur ofta kan man göra delbyte på ett sånt litet akvarium?

pontussigge
0

Jag skulle undvika luft pump det kan förstöra boet.

marcusss
0

Tog vattnet från mitt stora akvarium men vattnet har blivit grumligt. Tog upp stenarna jag har i och dom var aldeless hala, Gruset sköljde jag ur flera gg inan jag la i det. Vad beror detta på? Har snabbväxande växter i med.

plutopellis
0

Det är ju för att du inte har någon filtrering tror jag i alla fall…

Amoz
0

Jag har hört att syrestenar gör mest skada? De tillför inte så mycket förutom att vara fint och ge yterst lite rörelse men vad jag hört tar även bubblorna med sig ämnen som ska vara i vattnet och är bra för vattnet? Till min Kampfisk har jag en liten pump som man kan ändra styrka på som jag har en bit ner i vattnet, det har inte blivit grumligt än.

Antonina95
0

Min kamphane har byggt skumbo över hela 50L akvarium som jag har. Runt hela akvariet på sidorna. Honan är vit men ibland blir hon röd under på magen. Är det Normalt? Kamhanen jagar henne hela tiden. Jag har släppt in henne några ggr. Men idag är dem tillsammans hela dagen. Men hon simmar bort. Ibland tittar dem från nära håll på varandra. Kamhanen öppnar fenorna. Min hona är rund om magen. Vad kan det vara/bero på? Hon är inte lat eller så. Hon simmar nästan hela tiden. Ska jag låta dem vara tillsammans?

[Geekinblack]
0

#17 Först och främst bör du ha läst på innan du skaffade Kampfisk ;) om du inte planerar att skaffa yngel så ska dom inte gå tillsammans alls. Han kan stressa henne och till och med döda henne. Det är alltid rekomenderat att låta hanen gå själv.

Hon skiftar säkert i färg pga stress.

[dynamitella]
0

Geekinblack har alldeles rätt. De bör absolut inte gå tillsammans :) Bäst vore att flytta en av fiskarna på direkten så att de inte slår ihjäl varandra eller stressas.