Akvarium iFokus

Akvarium

Etikettreptilhörnan
Läst 8702 ggr
[Wijsa Kaberg]
5

"Räk"vas?

Har en ca 10 liters vas som är helt ny. Skulle man kunna stoppa ner lite javamossa, rötter m.m och ha räkor i den? Bild kommer ;)

[hejhejnaffy]
1

Ja det skulle du kunna :) Dynamitella har (haft) sina räkor så,och jag litar fullständigt på henne ;)

viciouscircle
0

Kan kan du men 10 liter är nog i minsta laget. Är nog lättare om du försöker hitta någon som är på 20 liter :) Lättare att hålla ordning på allt… och att få plats med allt =)

sallad
0

Kolla på IKEA ifall du vill hitta en större vas :)

-Rasmus 🌈

sallad
0

http://www.ikea.com/se/sv/catalog/products/30122199/#/50122198 Vet inte om denna skulle funka att ha räkor i? Funderar själv på om jag ska ha en vas med räkor eller ett nanoakvarium :)

-Rasmus 🌈

[hejhejnaffy]
0

Vas är väll billigare? :)

[dynamitella]
0

10 liter räcker utmärkt.

Min är på 10 liter, och inehåller ca 20 Körsbärsräkor och rainbows, och Guppy yngel. Jag har ingen teknik alls i vasen.

Men det viktiga är att du har grus, inte sand, och massor av växter (ja, MASSOR) :) Lika så att den är cylinderformad. Det är svårt att plantera i en konformad vas :)

Det viktiga är bredden inte höjden. Bättre med 20x30 än 10x50, så att säga.

(Min vas har varit igång i över 6 månader utan problem förresten. Så fungerar, gör det).

sallad
0

Men då måste man ju köpa pump och belysning :)

-Rasmus 🌈

[dynamitella]
0

Man behöver inte pump, och belysningen kan man köpa på Ikea ;)

sallad
0

Är skötseln enklare om man har innerfilter?

-Rasmus 🌈

[hejhejnaffy]
0

Bytar man då vatten 3 ggn i veckan om man inte har pump?

[Wijsa Kaberg]
0

Ska ta måtten på vasen imorn ;) Den är minst 20 cm bred om jag säger så..

[dynamitella]
0

Ja, lite lättare är det. Fast då måste man hålla på och rensa pumpen hela tiden.

Nej :). Jag byter en gång var tredje vecka.. Men jag rekommenderar 1-2 vattenbyten i veckan om du är rädd om invånarna (jag slänger över räkor dit som har något fel på sig).

Jättebra :) Lägg gärna in en bild sen!

[hejhejnaffy]
0

Dani: haha okej ;)

theraphosa
0

Jag ska göra samma med min jätte vas!

Jag hade tänkt att ha grus i botten, en hög rot med javamossa, höga växter, lummiga växter och flytväxter. Jag ska ha räkor och bebis äppelsnäckor där i.

Tänkte ha en vanlig liten pump i och lösa de på bästa sätt med feste, eventuelt så fester jag den på en rot eller så. Och sen ha en liten syre/sockerbit pump, så jag är säker på att vattnet blir ordentligt syresatt. Och fixa en lampa med arm.

[Wijsa Kaberg]
0

Jag har en liten helt ny pump som man fick med när man köpte 20 liters nanokaret ;)

exitingsvillemo
4

Vilken av Ikeas lampor fungerar bra? Skulle gärna vilöja se lite bilder på era räkvasar =)

Zandrama
0

#16 instämmer :D

Jag vill också se lite räkvaser :D Har också haft tanken på att starta räkvas då jag tycker ett nanokar är liiite för saftigt xD

//Belinda aka Zandrama

[dynamitella]
3
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Här är min :)

Den ser annorlunda ut nu (bara fullproppad med mossa), så en bild kommer sen på hur den ser ut nu.

[dynamitella]
1

Första inredningen. Kampfisken Egon bodde där i en månad innan jag köpte ett ordentligt akvarium till honom. Självfallet passar vasar inte kampfiskar :)

Imitra
0

kajsa wiberg varför svarar du inte på mitt mejl om du skulle köpa mossa av mig?

Mvh Julia, Medarbetare på Akvariefisk

Madamej.blogg.se

[Wijsa Kaberg]
0

Nu har jag fixat karet, det är SKITSNYGGT! Dock hittar jag inte kameraladdaren, dam!!

[Wijsa Kaberg]
0

5 körsbär flyttade precis in..

[Hjärnans-virvlingar]
3

En fråga bara… varför passar inte en vas till Kampfisk? Om man inreder med stående rot och växter samt flytväxter så att fullgott skydd finns i en vas på 20 liter med doppvärmare och ett mini innerfilter på lägsta effekt.

(inte för att jag tänkt det men jag undrar)

Imitra
0

#23 för att det blir för lite simyta

Mvh Julia, Medarbetare på Akvariefisk

Madamej.blogg.se

viciouscircle
0

23# har väl att göra med att kampisarna gärna håller sig uppe vid ytan. En vas är ju avlång vilket ger en mindre bottenarea/"ytarea". Har du ett djur som rör sig i olika nivåer i karet är det ju positivt. men inte för någon som gärna håller sig på en viss nivå. Då är det bottenarean man ska satsa på.. inte höjd.

[hejhejnaffy]
0

Hitta laddaren då,vill se bilder ;)

Elenih
0

Måste bara fråga dig dynamitella, villken vas är det du har? Är den från ikea?

elenihadjipetrou.blogg.se

[dynamitella]
1

Vasen kommer ifrån Village :) 160;-

Tyvärr finns det inte fullt så stora vaser hos IKEA. Jag har bara sett 5-7 liter där (kanske kommit in fler?).

Sleggyman
2

Köpte den för 2 veckor sedan på Ikea rymde ca: 13-15L den fanns en större med men känndes fel att ha ett sånt as brevid datorn

Den är 25 bred och 45cm hög jag gissar på liter antal. Det gick i 1,5 hinkar vatten efter jag fyllt med sant och sten. (Hinken är på 10L)

[dynamitella]
1

Jag uttryckte mig fel :) Jag menade en cylinderformad vas. Den du har är väldigt hög, men inte så bred i botten. För mig fungerade det inte så bra, då jag vill ha mycket bottenyta att plantera på.

Vad snygg din vas var :)

[Wijsa Kaberg]
0

#29: As snygg ju ;)

Sleggyman
0

Tackar jag svängde ihop den medan lillan stod och skrek och kastade leksaker runt mig Flört jag har grävt ner en vanlig pump kopplat till en av kapad 33cl cola burk med nerstoppad filtermassa ( det är det blåa i mitten ) Enkel lösning istället för att ha den ståendes det blev inte snyggt.

[hejhejnaffy]
1

#29 kan du länka till vasen? Hittar inte den på ikeas hemsida.

[dynamitella]
0

Haha, man kan ju undra hur du söker? :D

Sökte på "vas" rakt in på hemsidan, och här kom den upp.

http://www.ikea.com/se/sv/catalog/products/30122199/

abbas
0

"29  din vass är  25cm och 45 cm hög  cylindriskt

det är en 22,1 liter vas , kolla gärna den här program

http://www.henrik.eketjall.se/page/19/

alla kan prova , välkomenGlad

[hejhejnaffy]
0

#34 hehe vad pinsamt, jag glömde att det fanns en sån dära sökar ruta ^^'

Alenzi
0

Vad är det för belysning ni har köpt på IKEA till räkvaserna? Blev otroligt sugen.. :D

[dynamitella]
0

På min första bild är det en jansjö-lampa. Värdelös om man inte har två-tre stycken :) På andra bilden är det medföljande lampa till aquael shrimp set.

Alenzi
0

#38 Hjälp vad sen jag är, men tack för svaret på min fråga :P Finns det någon bra billig lampa man kan köpa, som inte är del av ett set, ifall man vill inreda en vas med växter och ett par räkor?

[dynamitella]
0

I stort sett vilken skrivbordslampa som helst går bra :)

abbas
0

är det inte så att lampan  måste vara 6000 k dag ljus till att vara bra till växter tillräcligt med reflex ,inte mindre ? jag har läst detta .

[dynamitella]
0

Det stämmer säkert :)

Däremot klarar jag mig utmärkt med lägre kelvin, personligen.

MimmiH
0

runt 6000 K är bra för växterna, det ljuset innehåller en bra fördelning mellan rött och blått ljus, kallas för som du skriver dagsljus. Det innebär att både tillväxt och blomning stimuleras. Blått ljus= högt kelvintal stimulerar tillväxt och rött ljus,= lägre kelvintal, stimulerar blomning.

Hälsningar från Mimmi och flocken
medarbetare på Undulater & Burfåglar
www.skoldpaddormedmera.se