Mina Scalarer
Jag undrar vad mina scalarer har för sig.
När dem först kom till mitt akvarium var alla fiender med varandra, men nu så simmar två och liksom ''pussar'' varandra. Jag trodde dem bet varandra i munnen. Tänkte att ''Oj, nu blir det slagsmål'' Men nej, dem liksom pussas.
Jag vet att scalarer parar i hop varandra när dem är små.
Men mina är medium stora
Är det så att dem har blivit vänner nu eller vad håller dem på med för tokigheter?
Men det ser inte ut som att dem leker D:
Dem simmar bara brevid varandra eller så drar dem åtskillda håll.
Mina brukar se ut att hata varandra. Den ena simmar oftast iväg och försöker fly xD men efter varje gång dom gjort så, så hittar jag ägg :)
Skulle varit kul med scalar bebisar :)
Men tror inte att det kommer bli några för mig ändå x)
Dem kommer överens då när dem gör sådär?
Så att det inte bara är bråk
Det är jag inte helt säker på xD men mina har alltid gjort så. I början så jagades den ena så mycket att den gömde sig i en pytteliten grotta som jag inte trodde den fick plats i! Men sen dess har dom alltså alltid gjort såhär, dom snurrar runt varandra, jagar varandra, "pussas" och är allmänt galna i akvariumet men efter en stund så lugnar dom ner sig, putsar svärdbärarblad och fyller bladet med ägg som dom sedan äter upp :P
Ibland åker den ena först och lägger ägg, medan den andra åker tätt efter och äter upp äggen xD men mina lägger ägg i stort sett en gång i veckan och vaktar dom tillsammans så jag antar att dom kommer överens :)
Kan iofs vara bråk också, men då hade dom nog inte simmat brevid varandra sen igen.
Hur länge har du haft dom då? Mina började lägga ägg efter ett par veckor ungefär.
Hade 4 från början men två mobbades ihjäl :/
Jag har haft en av dem i säkert över 3 månader. H*ns förra kompis dog av någon sjukdom, så jag kunde inte skaffa fler förrns månaden efter. :/
Han ser ju ändå ut att trivas med sin nya kompis.
Det var lite bråk och jävligheter i början men nu är det lugnt mellan dem.
Jag har aldrig någonsinn sett fiskägg live förut :)
Men trivs dom tillsammans och om dom trivs i ditt akvarium så kommer dom att lägga ägg sålänge det är en hona och en hane eller två honor.
Om man har två honor så tar ena honan över hanens jobb och låtsas befrukta äggen :P har du två hanar däremot så kanske det bara blir slagsmål.