Räksäker växtnäring
Hej! Undrar lite vilken växtnäring som är räksäker, men främst om järntillskott är det! Tacksam för svar :)
På hillevill.wordpress.com hittar du fina bilder och roliga äventyr
Vill också veta de! Tass
Det blir PMDD för min del! :) Billigt, ska vara räksäkert, och funkar tydligen jättebra.
Men järn är tydligen giftigt, så det ska undvikas.

beroende på vilka räkor du har så är PMDD inte att rekomendera alls. många som haft stora bekymmer med pmdd och räkor… finns ett flertal trådar, och ett antal riktigt duktiga räkodlare som starkt avråder från PMDD i räkburkar.
#3 Kan du länka något?
Jag har letat men hittar inget om att det skulle vara farligt, bara folk som kör det och att det går bra. Jag har körsbär och tibees, och det är väl de sorterna jag jag har tänkt ha för tillfället.
Räkornas urin och avföring samt räkmat är tillräckligt med växtnäring för växterna.
Hälsningar från Mimmi och flocken
medarbetare på Undulater & Burfåglar
www.skoldpaddormedmera.se
#5 Det beror ju på hur många räkor jag har och hur stort akvariet är, och det räcker inte i mitt fall. Det är därför jag frågar.
Mina växter "går på ljus" bara. Så om du inte hittar en passande gödningsmetod så vore det kanske en idé att se över ljustillgången :)

#4, google is your friend ;)
nej men seriöst, googla "räkor och pmdd". bättre att du skapar dig en egen uppfattning än att jag baa ska länka dig runt till källor.
anledningen till att pmdd inte är nått vidare för vissa typer av räkor (känsliga arter, som crystals och tiger och liknande) är att det ska innehålla koppar, om än i små mängder som vissa arter är väldigt känsliga för.
#7 Ja, jag har funderat på om jag inte kan lösa bättre belysning men de rör och lampor som jag har nu är iaf nyligen bytta. Det växer ju på, men vill gärna att mindre tåliga växter ska ta sig också.
#8 Jag har googlat och inte hittat något, bara att det inte är bra för crystal red men några sådana har jag inte. Det är därför jag frågar dig, om du vet trådar där det står info så länka gärna.

nej, men du har tibee som är en hybrid med crystal inblandade :) tibee hittar man nog inte så mycket trådar om specifikt, men både crystal och tiger lär vara känsliga mot koppar eftersom båda generellt är känsliga räkor. dina körsbär lär dock klara sig ganska bra, eventuellt kommer du inte få lika många avkommor från de du har. räkor är känsliga mot metalljoner, och jag skulle personligen inte ha pmdd i någon av mina räkburkar.
Är du osäker på vilka räkor som är känsliga eller ej så gå efter de latinska namnen. Neocaridina (körsbär, bp, wp osv) är tåligare i den bemärkelsen än Caridina Cantonensis (både tigrar, crystals och övriga bee-räkor).

#11, tack för en mycket bättre förklaring än min svamliga ;)
Det var inte menat för att rätta dig! Så du vet, i alla fall :)