Ljus kampfiskhona
Vill bara säg jätte fina kampfiskar du har :)) Och så en fråga ska du göra en tråd om leken, ynglerna m.m??? ;))
#2 Tack så jättemycket!
Ja om det blir yngel så startar jag en ny tråd!
Minst två veckor i alla fall. Bättre ha ordentligt med tålamod än stressa in i något. Mata upp ordentligt och läs samtidigt på om hur du matar och ta hand om bebisarna. Kampfiskuppfödning kräver kunskap och tid.
#4 Okej, tack!
Just nu matar jag henne med levande rödamygglarver men finns det någon mat som är bättre om man ska mata upp?
Är det inte just röda mygglarver som kampfiskar inte tål :S
Ja, inga röda mygg till Kampfisk! Satsa på fryst artemia istället. Men ynglen kräver ofta levande nykläckt artemia sedan så du vet.
Ajo. Röda mygg är "bara bra" till att få fiskar leksugna och romfyllda. Men det är, som alla säger, inte bra i stora mängder eller för ofta.
Eftersom detta gäller levande mygglarver, så kör på. Men varva ordentligt med artemia.
Ett annat tips är att gröpa bort rommen ifrån vanliga frysta räkor (som vi äter), tina och ge i små, små portioner. Det är fullt av näring, och billigt.
Väldigt fint par :)
Honan ser ganska romfylld ut redan så det kan nog räcka med bara en vecka med fryst foder 2-3 ggr per dag, annars finns risk att hon blir fööör romfylld och det är inte heler bra. Så tjock som hon är på bilden bör hon vara även fast hon inte blivit matat på över ett dygn (då vet du att det är rom och inte mat som tar plats). Tänk på att även hanen behöver bli lika mycket uppmatad som honan :)
#8 Tack så jättemycket för tipsen!
#9 Tack så jättemycket! :) Ska kolla imorron hur tjock hon är! Om man ska mata upp honan med frystfoder är det då frystartemia som gäller?
Har fortfarende inte kommit på vad hanen är för färg och fenform, någon som vet?
Ja artemia är nog bäst för det finns ingen risk för förstoppning eller liknande, oxhjärta är också rätt så bra (finns i kubform precis som artemia i djuraffär) men det ska du inte ge mer än max 1-2 ggr i veckan och då lite granna i kombination med t ex artemia. Vita mygg eller mysis kan du också ge.
Hanen är nog bara white, eventuellt cellophane men jag vet inte om det är motljuset som gör honom genomskinlig (?).
Har du förberett med tillräkligt med akvarium, doppvärmare, artemiaägg osv? Det är väldigt viktigt att ha för att det ska lyckas :)
#11 Vad bra för då ska jag köpa frystartemia imorgon!
Djuraffären nära mig har precis tagit inn levande larver så jag kan kanske variera med vita mygg…
Jag har satt upp mitt 40l akvarium nu för jag tänkte att det är kanske bra att det får stå uppe några dagar innan jag sätter ner hanen. Jag vet att jag måste ha större sen men i det stora har jag honorna i, men om jag får yngel så köper jag ett till större! Doppvärmare har jag som är inställd på 28grader. Har bara Hobby artemia ägg, tror inte dom kläcker så bra men jag gör ett försök!
Jag har läst att det finns olika sorters tekniker när man kläcker, men i djuraffären visade dom en kläckare som var rund och verkade väldigt smidig, så jag tänkte kanske köpa en sådan!
Jag tror att hanen på den bilden är i motljus, om man tittar på honom från sidan är han mer heltäckande vit..
Tack för all hjälp och tips!
Såhär ser akvariet ut nu, måste jag kompletera med något?
Nu har jag köpt vita mygglarver, artemia sil och fryst artemia!
Har precis matat honan och hanen med artemia och de verkade gilla det!
Har även fixat så jag ska prova kläcka artemia, så jag vet hur man ska göra när ynglena kommer!
Jag har hört att hobby artemia inte alls är bra, men att den på tradera med 90% kläckningsgrad skulle vara bra, så du kanske skulle testa de om det går dåligt med hobby artemian.
Vill du ta måtten på karet? Tycker det ser ut som ett 20 L.. Odlingskaret bör vara på minst 50 L, eftersom de är superkänsliga de första veckorna så måste de kunna gå där minst 6-8 veckor innan de flyttas. Under 6-8 veckor är de känsliga och dör lätt. De kar du sedan flyttar dom till ska då vara på mnst 100 L så de utvecklas och växer bra :)
Du kommer ju ändå inte kunna ha några fiskar där i förens om tidigast en vecka då de ska matas upp, så att ha karet fyllt redan ökar bara risken för att vattnet blir dåligt. Du kan med fördel ta vatten från ett redan ikört kar för då får du med lite bra bakterier, då kan du bara fylla upp det samma dag som du tänker sätta i hanen. För övrigt så skulle jag nog säga att du behöver dubbelt så mycket växter/gömställen och plastväxter kan vara lite halvfarliga då de ofta skadar hanens fenor.
Hobbys artemiaägg är rent skräp, värdelöst. Det krävs stora mängder artemia för att mätta massa yngel så om du inte vill spendera flera hundra i månaden, så köp bra artemia på en gång :) Det med 90% kläckning från tradera är bra. Det som alltid funderat väldigt bra för mig är helt enkelt "glasslådemetoden" som artemiakläckare, att köpa massa dyra kläckare i djuraffär är nog mindre effektiv.
Hur många akvarium har du?