Akvarium iFokus

Akvarium

Etikettallmänt
Läst 2674 ggr
[Geekinblack]
0

Mina blå platys :)

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Fick en förfrågan om bilder på mina blå Platy yngel så nu gör jag en tråd med bilder på mina blå :)

Satte en hona i ett 30L akvarium och fick en kull, överlevarna flyttades till 63L där dom även bor nu.

För någon vecka sen satte jag en blå hona bland mina yngel för att hon såg krasslig ut i 375L och idag när jag skulle knäppa kort för denna tråd så hade hon ynglat av sig så nu går det en massa miniblå bland mina små :) honan har frisknat till flyttat tillbaka till 375an.

I 375an går nu (med en massa andra fiskar) honan, en stor fin hane, en mindre hane som från början lurade mig att han var en hona samt en liten blå som ser ut att vara en hona, hon döptes till Chempa för att jag och min kompis upptäckte henne en dag som yngel bland buskarna och vi hoppades och hoppades att hon skulle kämpa vidare till vuxen ålder, nu simmar hon med alla fiskarna inkl med skalarerna!

Här kommer en bild på Chempa bland växterna, hon är nu ungefär hälften så stor som dom vuxna :)

[Geekinblack]
0

Största hanen och störst sannolikhet att han är pappa till de flesta yngel då den andra hanen inte visat något större intresse för honorna ännu.

[Geekinblack]
0

Yngel :)

[Geekinblack]
0

.

[Geekinblack]
0

Dom är ganska runda om magen för jag knäppte korten direkt efter frukost :P

[Geekinblack]
0

Nya yngel! Kan vara väldigt svårt att se men ett yngel ligger på den svarta stenen och ett ser man lite längre bak :)

Jessicahagstrom94
0

Vilka sötnosar och vilken fin hane :) följer!

[Geekinblack]
0

Nej bebisarna i #5 syntes rätt bra ändå :) dom ser ut att vara någon dag gamla eftersom gulesäcken verkar vara borta.

Nu hoppas jag att alla överlever! Bebisarna i första kullen börjar bli ganska stora så jag hoppas att dom blir vuxna :) Nya kullen har jag inte kunnat räkna riktigt, sett ungefär 6 stycken med det kan mycket väl vara fler. Första kullen trodde jag bara 4 överlevt mamman men det var 10 så kanske är det fler andra gången också :)

SuperLimm
0

Vilka söta och vilken fin hane! :D

Mvh Linn

[Geekinblack]
0

#6 & #8 Tack :D Min förhoppning är att dom kanske blir ännu finare och ännu mer blå efter några generationer :) om det går, hehe…

Min mamma har just nu bara röda platys och vill ha några av mina blå ;P

[yellowstreet]
0

Awe så söta! Tack för att du skapade tråden :) Följer!

xanna
0

Himla fina!

Sälv har jag bara röda, men det är så bekväma fiskar att ha!

Mina har varit problemfria sen dag 1. Love them! Skrattande

[Geekinblack]
0

#10 Det är kul att någon är intresserad :)

#11 Tack! :) det var kul att "höra" ;P själv har jag haft en hel del problem med alla mina Platy jag köpt :/ akvariumet med Platy i affären här har oftast sjukdomar eller är allmänt missbildade så mina blir ofta dåliga efter bara någon vecka hos mig medan resterande fiskar i karet mår hur bra som helst :/ har bara blå Platy kvar nu av alla färger jag haft och jag hoppas att denna kull är starka och friska! :)

xanna
0

Då håller jag verkligen tummarna för att de här ska ta sig!

Mitt problem är åt det motsatta hållet. Mina äldsta honor är 2,5, snart 3 år och de lever och ger ungar än. Senast jag hade ett dödsfall var gammelhanen och han var omkring 4 år innan han gick bort. De lever liksom lite för länge för att man ska kunna hålla sig opersonlig och gallra hos dem. Obestämd Så fånigt nog blir det ungarna som får flytta ut efterhand som de växer upp, så att man ska kunna hålla plats åt gamlingarna.

[Geekinblack]
0

#13 hehe jag förstår, jag gruvar mig som sjutton för att min silvermolly hane ska bli dålig för han har jag haft i över ett år och han är så stor! Vill absolut inte behöva ta bort honom för han har jag ju fäst mig vid :/

Mina platys är ju i så dåligt skick så dom hinner jag inte riktigt fästa mig vid, men nu har jag ju fått tag i en stor och ordentlig blå hane så kanske hans gener är bra :) han har iallafall levt i typ en månad… mamman till mina yngel är dock krasslig. Tur att min ena hona "blev" en hane så jag kan dryga ut generna lite sen. Vill helst inte att mina yngel får barn med sin pappa hehe :P

Men OM min tyvärr enda levande hona går bort (förutom Chempa som faktiskt börjar bli rund om magen så förmodligen är hon könsmogen nu) så funderade jag på om mina Platy hanar går på svärdbärarhonorna? xD då blandas blått och rött… kan iofs bli kul :P i värsta fall så kanske dom börjar para sig med dom om dom inte har honor liksom. Fast Chempa är en riktig kämpe så hon klarar sig nog ;)

Magda
0

så fina! tror aldrig att jag har sett annat än gula och röda här i affären här..

[Geekinblack]
1

#15 det hade inte jag heller, sen såg jag blå Platy på internet och blev lite besatt av att hitta några. Visade sig att jag bara behövde fråga personalen på djuraffären så beställde dom hem ett gäng till mig ;)