Chokladgurami
Jag har funderat lite på Chokladgurami ett tag nu. Denna art verkar vara väldigt känslig enligt internetsidorna jag hittar, men är det någon här som har erfarenheter av denna art och kan berätta lite hur det är att ha denna?
Sedan innan har jag Fläckig ctenopoma, Ancistrus och även Zebraciklid. Zebran är en hona som just nu går med några av sina yngel, dvärgklogroda och de redan nämnda. Hon är alltså inte alls så aggressiv som zebror kan vara, och går bra ihop med fiskar som är mindre än hon själv :)
Mitt akvarium är på 180 liter och innehåller flytväxter och rötter, gott om gömställen. Så jag antar omgivningen skulle kunna passa guramin..
Tacksam för svar!
Choklad guramis vill deremot ha surt vatten, pH 5, max 6,5 är ett måste för att dom ska må bra. Sedan finns det ingen fegare fisk en choklad guramis om jag fattat rätt. Så dina andra fiskar är kanske lite stora.. :)
-Rasmus 🌈
Läste på Zoopet att de skulle ha 6-7 pH ungefär? Har 6,8 i mitt kranvatten, så det är ju lite mer än 6,5.. Ja, man kan ju inte skaffa alla fiskar man är intresserad av, så chokladguramin kanske får vänta. Men det är en mycket fin fisk :)
pH: Wild specimens will require a value within the range 4.0 – 6.5 in order to thrive, but tank-raised individuals are normally more adaptable. pH: Vilda exemplar vill ha ett pH värde mellan 4.0-6.5 för att trivas, men odlade fiskar är oftast lite tåligare. Så om du hittar odlade chokladguramis (kan vara svårt i butik) så kan du möjligtvis ha någon. :) Ursäkta för min dåliga översättning. ;)
-Rasmus 🌈
-Rasmus 🌈
Tack för svar! :)
Mina jag hade för länge sedan var inte speciellt rädda, men ja de är känsliga och trivs bäst i max 6,5. Sedan tyckte jag att dem var ganska kinkiga med maten också men har inte hört någon annan som haft samma problem
Intressanta utseenden, men tydligen tar det slut där ;) Nä, jag skaffar nog hellre lite enklare fiskar :)

Vart får man tag på dem?
Mvh Ellenfyrkant
Falskogs akvarier hade inne när jag var där senast :)
Dom jag hade var varken fega eller kräsna när det gällde maten. Däremot hade jag rätt mycket växter så det kanske hjälpte till.
åååh, nå'n fler som förälskat sig i chokladgurami!!!
*glad*
jag SKA ha så'na, och jag har precis införskaffat ett 253-litersakvarium som jag ska köra igång så fort jag fått en vettig ställning för det., och i det akvariet ska det gå ett gäng chokladgurami, nå'n tetra och nå'n liten grupp cory.
jag håller som bäst på att läsa på om de speciella vattenförhållanden som chokladguramisarna vill ha, och funderar på att försöka mig på att göra eget "blackwater", för att slippa lägga pengar på dunkar av köpt extrakt stup i kvarten…