Molly-yngel
Jag tycker att det är så roligt att se när ynglerna utvecklas men istället för att bara ta bilder och sedan lägga dom i en mapp på datorn så tänkte jag att jag kunde lägga ut mina bilder här. Det kanske finns någon som tycker det är roligt att se!
Jag har väntat på yngel från denna kombination länge nu. De föddes runt halv tre igår (1/8).
Honan är trefärgad dalmartin (ballong) - svart, silver och guld spräcklig. Ricktigt glittrar i ljuset.
Hanen är silver tigré (ballong) med lite inslag av guld. Mycket praktfull och högrest inför honorna.
(observera att det inte är 100% säkert att hanen är pappa eftersom molly kan lagra sperma. Dock är han den enda hane hon har gått ihop med sedan hon kom till mig vid ca 12 veckors ålder).
Det blev 13 stycken härligt spräckliga yngel. Stora och pigga vid födseln! :) Skall bli spännande att se vilka färger och kön det blir. Alla kommer bli svart/vita och förhoppningsvis några med inslag av guld!
Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.
Och så en bild på ynglena. Väldigt dålig bild. Förstår inte hur alla kan ta så fina bilder på sina fiskar utan jag. Kan tyvärr inte skylla på kameran, annars hade jag gjort det. Ska iallafall kämpa vidare och se om jag kan få lite bättre bilder!
:)

Vilka söta!! :-D
Vi har just nu ett enda litet levande platy-yngel (men vi har inget yngelakvarium). :D ska bli kul att se dina växa upp!
Ja visst är dom! :)
Vi hade samma problem innan vi skaffade de. De får växa till sig några veckor innan de ger sig ut till de andra! :)
Jag använder också yngelkassor ibland. Ett tips är att läga i lite sten/sand på botten och några blad el annat från nå'n växt så blir det mer naturlig miljö för dem. Jag brukar se det som ett litet miniakvarium. Fast för mycket sten sänker den ju, så lagom är bäst 

Lite OT men, vet någon hur länge platy-yngel är så små och hjälplösa? Nu gömmer den sig (och bör göra så den inte blir fiskmat!) vid en flytväxt, men efter hur länge är det "säkert" (eller åtminstone inte helt omöjligt) att den klarar sig?
Hur snabbt växer dom?
#6 Jag har lita javamossa i. Detta tog jag dock ut när jag skulle fotografera de små! :)
#7 Hjälplösa är de inprincip tills de är så pass stora att de inte får plats i de stora fiskarnas mun :) Så brukar jag tänka! Jag brukar kunna släppa i mina molly yngel när de är 1,5-2 cm (utan stjärtfena). Och hittills har de klarat sig! :)
tass! :)
Angelica
Lite uppdatering då. Denna tråden blev inte lika lyckad som jag had hoppats på. Av 12 yngel återstår det nu bara fyra stycken. Dessa är utsläppta tillsammans med de vuxna och håller sig i de täta växterna.
Ynglerna fick en smitta som gjorde att stjärtfenorna blev smalare än normalt, de såg nästa ihopklistrade ut. Detta hade jag problem med en gång tidigare och det drabbade bara nyfödda yngel då de är de som har lägst immunförsvar. Lite tråkigt eftersom jag redan hade två stycken som ville ha några exemplar ur kullen. Honan och hanen går iallafall fortfarande ihop så jag får vänta på nästa kull. De fyra återstående stannar hos mig om de överlever (och är honor). Jag behandlar med salt och håller på att starta upp ett "yngelkar" på 25 liter eftersom jag misstänker att genomströmmningen är ganska dålig i yngelburken!
Jag har dessvärre en tjock silverhona som antagligen föder inom en vecka. Så kanske fyller på tråden senare :)
Hade precis samma problem och mina 11 första ballongmollyyngel dog i sin yngelkasse efter några veckor, miny symtom var att de kliade sig och fenorna blev som spetsar. Men nu har jag ett yngelakvarium på 54 liter och de nya ynglen har växt hur mycke som helst på den fösta veckan!! Ser fram emot att läsa hur det går för dig. :) Tips är att mata med Artemia för mina bli monster yngel snart ;)
så roligt med yngel! har själv ett litet molly yngel :) har faktiskt gjort en bildtråd här på sidan som heter "Ynglets utveckling :)" men ingen verkade bry sig något speciellt i den tråden haha, tyvärr. ;)
Lite gammal tråd… finns [FRllDA] kvar här? :) skulle vara kul att veta vad som hände :)