Hålla surt vatten surt!?
Hej!
Har önskemål om att hålla pH:t i mitt stora akvarium på 6.5 - 7 och mitt kranvatten ligger på 7.8 - 8. Hur håller man på ett smidigt och ekonomiskt sätt nere pH värdet?
Har en hel del rötter i akvariet och inte mätt pH:t sedan dess. Men känns som att det krävs mer än ett gäng mangrove för att sänka pH:t såpass mycket eller? Torv sänker ju pH men hur gör man med torv på ett bra sätt? Sen vet jag att det finns buffringspreparat men känns som en sista utväg ur ekonomisk synpunkt.
Tar tacksamt emot råd och erfarenheter!
Mvh Ellenfyrkant
Rötter är de ända knepet jag kan komma på, men de finns vättskor som fixar sådant i djurbutiker. De är de ända jag kan komma på.
kör torv under sanden, det gör jag. funkar bra och växterna växer som bara den ! :P
I know not with what weapons World War III will be fought, but World War IV will be fought with sticks and stones.
-Albert Einstein

#2 Blir det inte jobbigt när man rengör gruset? Vad har du fått för pH och hur stort askvarie?
Mvh Ellenfyrkant
nja, visst flyter det vissa torv-bitar ibland eftersom jag har två ålar som gräver runt men inget direkt farligt, det är bara att 'lappa' hålen dom gör ibland. Jag har ungefär 2 säckar 18kg's blästersand ovanpå så det hjälper ganska mycket när man rengör eftersom det är så mycket sand ovanpå.
Har ungefär 6-7 i Ph sist jag kollar. 112 liters akvarium :)
I know not with what weapons World War III will be fought, but World War IV will be fought with sticks and stones.
-Albert Einstein