Akvarium iFokus

Akvarium

Etikettmalar
Läst 4291 ggr
SuperLimm
0

Algätande mal..

Vilka sorters malar är de minsta? Jag har ett 125 liters akvarie som jag vill ha lite malar i, som kan städa alger. Ansistrus skulle säkert funka men jag vill gärna ha 2-4 stycken. Är 125 liter för litet då? Gräver alla malar mycekt i gruset?

Mvh Linn

[dynamitella]
0

Du kan utan problem ha två fullvuxna ancistrusar i 125 liter :) Två par (4 st) skulle kanske vara lite tight.

Jag har haft två par i 70 liter en kort period, och det gick bra, men jag kan inte ha mer än ett lekpar i 540 literskaret utan slagsmål. Så det är individuellt :)

SuperLimm
0

okej, ska ner till djuraffären sen nämligen och kolla vad dom har. Har fortfarande bara en pansarmal, är förvånad över att han överlevde men nu måste jag skaffa fler så jag hoppas dom har lite fläckiga pansarmalar som kan flytta in i akvariet också.

Nu när jag kollat på bilder på ancistrusmalar så ser jag att jag har faktiskt en sån, en hane. Han är 6-7 år gammal skulle jag gissa på. Jag har haft han i 6 år iaf. Drygt 8-10 cm lång. Jag trodde det var en annan sort som blir mycket större men ska se om jag kan hitta nån hona till han :D Han bor i mitt 180 liters akvarie och möblerar om som bara den! Han har bott där sen i tisdags. Brukar dom gräva så mycket? Har två stora högar med sand nu och en sten är nästan täckt med sand.

Mvh Linn

[dynamitella]
0

Okej :) Ja, pansarmalarna vill ju gärna ha polare. Också äter de inte alger om deras liv så skulle hänga på det. Haha.

Vad roligt! Men du, köp inte från djuraffären om du inte måste. Bättre att köpa från privatpersoner. Exempelvis via blocket. Så slipper man betala överpris, och kan få vantarna på könsmogna malar.

Njä, de ska ju inte gräva så mycket egentligen. Mina gräver inte alls. Bara när de viftar runt i kokosnöten.

Har du ingen kokosnöthalva/lekrör eller grotta så rekommenderar jag starkt att du skaffar det på en gång :) Det är en viktig del för malarnas vardag. Lika så rötter.

SuperLimm
0

Jag vill inte att det fraktas, känns inte riktigt bra. Vill hämta själv och jag vet ingen som säljer men det kanske man skulle kolla om man kunde hitta någon i närheten.

Jag vet inte riktigt vad jag ska använda kokosen till om jag köper en hel kokosnöt. känns ju lite dumt att bara gröpa ur o slänga typ..

Vad är lekrör? Jag har en bil som hanen bott i senaste åren när han varit i ett annat akvarie. Jag ska ta hem den (den är hos min pappa) och ställa ner den i nuvarande akvariet tänkte jag.

Mvh Linn

[dynamitella]
0

Jag menade om du hittade någon i din egen kommun :) Inte att frakta. Så stora djur överlever oftast inte även om man "vet vad man gör".

Det går att köpa i djuraffären eller från folk på nätet. Jag köpte 10 stycken, som jag delade upp mellan karen här hemma. lekrör är bara ett helt vanligt rör utav lera, som malarna leker i. Även dem görs av privatpersoner och säljs.

Jag rekommenderar inte att du sätter ner en bil till honom när det finns utmärkta grottor att köpa billigt :) sallad, här i forumet gjorde mina till mig har jag för mig. Kanske värt att slänga iväg ett pm.

SuperLimm
0

hmm okej, vad är det för grottor då? :)

Men en kruka skulle man ju kunna fixa. Men jag läste nånstans att man helst ska limma fast en plexiglasskiva under den så den inte åker ner massor i gruset. Men vad ska man använda för lim då? Kan man använda silicon?

Mvh Linn

Fridaaaa
0

Jag har pansarmalar, gillar dom :D

Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

SuperLimm
0

Ja, pansarmalar är roliga :) Nu har jag 5 :D

Mvh Linn

Fridaaaa
0

#8 Vi har 4 st :P 3 "vanliga" och 1 albino :D Roliga filurer :D

Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

SuperLimm
0

ja, nu har några av dom börjat utforska akvariet lite, släppte ut dom för nån timme sen typ :) Fläckiga är dom :)

Mvh Linn

SuperLimm
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Kan någon tala om för mig om det är en ancistrusmal eller inte?

Mvh Linn

SuperLimm
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

En lite ljusare bild..

Mvh Linn

GuUuLd
0

Ja det är en Ancistrus :)

//GuUuLd, 

-IE Photography-
Instagram: idaephoto, crumbleshamstery, salmonriver_shelties

SuperLimm
0

vad bra, har länge trott det var en annan sort men när jag kollade på bilder på Ancistrus så tyckte jag det verkade vara en sån mer och mer..

Mvh Linn