Akvarium iFokus

Akvarium

Etikettsjukdomar
Läst 5368 ggr
Roxie
0

Slöa guppys

Hej!

Möjligt att det står om detta i nån äldre tråd, men kan inte hitta något som besvarar min fråga.

För lite drygt 2 månader sedan skaffade jag akvarium för första gången på lääänge. Det är ca 40L och jag har 4 guppys (2 honor och 2 hanar) och 3 äppelsnäckor samt en Ancistrus.

För några veckor sedan började alla bli slöa, står liksom stilla på samma ställe och är inte särskilt aktiva. De äter iaf bra.
Hanarna är liksom baktunga.

Alla honor har varit dräktiga och nyligen fött. Av de två första som födde så är det bara ett yngel kvar (har varit ett hela tiden). Den sista födde i för några dagar sedan och det blev en hel del. Ynglena verkar pigga och krya.

I morse var en av honorna jättedålig, simmade på sidan/upp&ner och endast på botten. Så henne tog jag bort.

Som filter har jag Eheim pick up 45. Har utblåset riktat mot ytan för att få ytrörelse. Har ingen syrepump/sten då jag har hört att det är onödigt.
Jag byter vatten ca 1 gång i veckan, ibland oftare om det behövs.
Har köpt stickor för att kolla vattnet. Vet att stickor inte är det bästa alternativet, men jag tänkte att man kan få en översikt iaf. Inget tyder på att värdet på vattnet skulle vara dåligt.
Har även i nån lösning (Happy Life Evolution, Liquid filtering medium.. tjoffs nånting). Som jag brukar ha i när jag rengjort filtret eller bytt vatten.
Mat får de en gång på morgonen och en gång på kvällen, väldigt lite båda gångerna. Snäckorna får algtablett eller broccoli varje dag.

Är väldigt tacksam för svar, har goolat som en idiot men inte fattat vad det kan vara. Vill ju inte att alla ska dö :(

// Sofia

abbas
0

samma historia hela tiden , ta en del vatten och testa hos nån butik, eller köp dropp test till nitrit  för deär noga , jag hade stickor de är falska , resultat stämmer inte alls det visade altid att jag har nitrit men efter dropp test vatten var jätte fint utan nitrit ,

så kanske du har nitrit No2 i vattnet som är dödligt till fiskar  , om du har så  måste du gör del vatten bytte 1/3 del  30% vatten bytte varanan 2 dagar  tills nitritit bli 0.3 mg/l ntrit  på testen visar det helt gult ,

använd även nitrivec och aquasafe

nitrivec till att få nyttigabakteria på gång som bryter ner nitrit

aquasafe för att bli av med klorin och ämnen som finns i vattnet som metal

du ska ha också mycket snabbväxade växter som hjälper att ha bra balance i akvariet

va mer , rensa aldrig filtret bara om det är helt stängt och vattnet kommer inte fram som det ska vara. för man döda  de goda bakteria

man kan bara rensa filtret med en hink med samma akvarie vattnet typ krama försiktigt den kanske nån gång i 6 månader.

jag tycker det är viktigast att tänka på för att få bra balance

och ja som du säger mata sparsamt , en gång kanske  bättre än två gånger de dör inte,specielt i såna små kar för att undvika nitritet

hoppas det hjälper , kanske du tjänner redan de har information , för man läser det hela tiden här på sajten

lycka till

Roxie
0

Tack för svar!

Ska testa vattnet nu i helgen, för nåt är ju inte som det ska.
Ytterligare en fisk dog idag..

När det gäller filtret så har jag faktiskt varit tvungen att rengöra det 2 gånger redan. Det har varit jättedåligt utblås, och när jag har öppnat den så har det varit rejält smutsigt. Det där med att rengöra i akvarievatten ska jag göra i forsättningen.

Har du några tips på snabbväxande växter?

// Sofia

ivanhoe81
1

vattenpest, hornsärv är några bra växter

Jamie+Engla
0

Detta hände mig också i början! Men jag byta vatten och la ner lite salt. Eller så tog jag antisvamp medel + vattenbyte och de funka :) I tre år hobbyodla jag Guppy men när hästarna och hundarna tog över svalna intresset. Idag har jag tre kar, 120 l Axolotl, 80l Guppy och 30l cr+cb räkor. Men det ska köpas ett 10-20 l att ha räkor i för att sedan ha Guppy i 30 l.. Just nu avlar jag ändast på en guppyhane från någon annan odlare än mig.. Så de e många från mig haha ;)

Välkommen till kennel Fashion Star
Medarbetare på Hundutställning

Roxie
0

Fast jag har äppelsnäckor så kan inte salta :/ Tack för övriga tips! :)

// Sofia

Sleggyman
0

Du kan plocka ur äpplerna och ha dom i en vas medans du saltar akvariet. En modell större vas är inte dyr att fixa, köpte en på ikea på ca: 15L för ett par veckor sedan för ett par 100 lappar

Roxie
0

Fast hur menar du då? Hur länge ska saltet vara i? :)

// Sofia

Sleggyman
0

1 vecka eller 2 bara så du ser att fiskarna slutar dö sen gör du ett större vatten byte så salt mängden minskar i vattnet. väntar ett par dar eller en vecka och gör samma sak så borde saltet vara borta eller väldigt låg och lägg tillbax snäckorna.

Roxie
0

Ah, ja det kanske kan vara smart att prova.. Tack!

// Sofia

oh-la
0

jag ställer mig faktiskt lite frågande till varför äppelsnäckor inte skulle tåla salt? i princip alla vattendrag i världen innehåller salter som löses upp i regnvatten och transporteras ut till sjöar. det finns alltid en viss salthalt även i sötvatten, även om den är långt ifrån lika hög som i bräckvatten. jag undrar om detta beror på att man kopplar ihop vattnlevande snäckor med mördarsniglar som man ju dödar med salt. dock väldigt höga koncentrationer salt. undrar om man kan döda mördarsniglar med saltat akvarievatten :P sannolikt inte.

jag vet många duktiga akvarister som har äppelsnäckor i normalsaltat (för att undvika vissa sjukdomar) vatten. själv föder jag i alla fall för tillfället upp 2 kullar äpplen som foder, och dessa håller jag i min ganska hårt saltade malawiburk. dom springer glatt omkring ändå. i alla fall dom som klarar sig från att bli malawikäk :P

Roxie
0

Jag vet inte varför det är så. Kan tänka mig att man då mer syftar på "chockbehandling" med salt.

// Sofia

oh-la
0

chockbehandla gör man alltid bäst i en burk vidsidan av och fiskar upp de påverkade fiskarna, alternativt plockar upp de fiskar (snäckor) som inte ska chockbehandlas. att chockhöja salthalten är alltid påfrestande, även för "vanliga" akvariefiskar.

Roxie
0

Jo jag vet. Jag har ju massa yngel i karet också, och jag vet inte om jag har lust att plocka upp alla. Därav min tanke att salta karet istället. Eller finns det annat alternativ? Har hört talas om Ektozon. Hur funkar det?

// Sofia

Roxie
0

Har helt glömt skriva att jag också upptäck små små tunna maskar. Syns framför allt när jag rengör karet. Antar att det ligger på botten. Har hört att dessa inte är farliga.. Men hade ju varit trevligt att bli sv med dem och ev andra ovälkomna djur/parasiter.

// Sofia

ivanhoe81
0

planteria eller vad det nu heter, minska lite på matningen så ska de minska har jag hört

Roxie
0

Har varit och testat vattnet nu där jag köpte fiskarna. Gjorde ju ett 50%igt vattenbyte igår. Men testet visade en låg halt sv nitrit ändå. Så det är antagligen orsaken.. Blir ett till vattenbyte i morgon så får vi se. Minska på matniningen ska jag också göra.

// Sofia

abbas
1

ja men du vet, du kan minska nitrit på den här sätt ,

men mycket vatten byte är inte bra för det goda bakteria , bakteria måste bli stark i hela vatten tills den hinner bryta ner nitritet , och du vet nya vatten innehåller , klorin , , jag rekommenderar nitrivec och aqua safe de er ett måste för de nya kar , till det bli bra vatten kvalite, ,

stanna nu gör inte vatten byte , innan en vecka sen  , för du har redan gjort 50% add aquas safe och nitrivec

de säger att goda bakteria tar cirka 3-4 veckor till det bli stark , satsta på mycket växter oxå, och du ska se att det kommer bli bra

under den tiden du kommer att märka att den finns nån mängd nitrit ,men nitrivec hjälper att sänka ner  det ,,

allt beror om blance på hela cyckel

Roxie
0

Okej tack! Ska köpa intrivec! Aquasafe har jag redan. När ska jag göra vattenbyte då? Om en vecka?

// Sofia

abbas
0

ja om nån vecka  25% till 30% och add nitrivec  du ska hgöra så altid tills vattnet bli bra så du behöver inte mer nitrivec sen, men på burk de rekommendear att tillsätta det på varje del vaten byte och när man köper nya fiskar

abbas
0

vattnet bli vit som dimma efter du sättr nitivec , det normalt , de försvinner efter 4 till 12 timmar det beror på hur vattnet är grumlit och smutsigt , hos mig tog 4 timmar tlls det blev normalt vatten, det normalt :)

Roxie
0

Undrar om det inte är nåt liknande nitrivec som jag har. Det blir också dimmigt några timmar.

// Sofia

Roxie
0

Happy Life Liquid filtering medium heter medlet jag har. Där står det att det ska ta bort kemikalier, metaller, ammoniak, klor, parasiter, hjälper bra bakterier, förebygger bakterieangrepp, hjälpa bakteriefloran i filtret etc.. Det borde väl funka?

// Sofia

oh-la
0

det är absolut inga problem med ett par större vattenbyten. det påverkar inte bakteriekuturen i akvariet. eftersom bakterierna till största del befinner sig i filter eller i bottensubstrat, och inte i vattnet, så påverkar inte vattenbyten bakterierna speciellt mycket. till på köpet är nitrit så väldigt giftigt redan i små mängder att det är många gånger bättre att upprepa vattenbyten än att låta bli vid nitritspikar.

vad gäller klor i vattnet… well, du vädrar ut i princip den mesta kloren när du fyller hinken, eller vad du nu använder, vid vattenbytena. i sverige har vi väldigt lite klor i vattnet, och det lilla som finns vädras som sagt ut. bor man i områden där klorhalten är högre, om man vet att man har gamla kopparrör och fiskar dör hux flux, eller om man tar vatten från egen brunn skulle jag rekomendera vattenberedningsmedel, men i vanligt svenskt vatten känns det som ytterligare en sån där dyr grej som vi akvarister luras till att köpa, och som i längden får en att tröttna eftersom man tycker att det är så sjukt segt att köpa dyra medel till sina burkar. jag säger strunt i vattenberedningsmedel. lägg hellre pengarna på ett bra dropptest för nitrit så du kan hålla lite koll hemma. kostar runt en hundralapp på hornbach om man har det i närheten. då kan du själv hålla koll. fortsätt med salt. salt motverkar att nitriten binder till hemoglobinet i fiskens blod, och fiskarna blir mindre känsliga mot nitrit i vattnet. till på köpet motverkar salt svampangrepp och många andra parasitangrepp. nitrivec använder jag bara om jag har en större nitritspik (har en flaskai nått skåp, ifall ifall) men har aldrig använt det, och den nitritspik jag fick i 240l fem veckor efter nystart ordnades med 4 dagars vattenbyten. ett på 50% och 3 vanliga 20-30%.

Roxie
0

Jisses.. Sjukt svårt att veta vad man ska göra när alla säger olika :/
Är dock otroligt tacksam för all hjälp jag får. Men svårt att veta vilket alternativ man ska välja.

Med tanke på att två fiskar har dött de senaste två dagarna, så vill jag ju bli av med gifterna så fort som möjligt, och min första spontana tanke var att göra vattenbyte. Vilket jag gjorde idag.
Efter testet i dag så visade det fortfarande en låg halt av nitrit i vattnet.. och med tanke på hur snabbt mitt kar blir skititgt så vette katten om jag vågar vänta några veckor innan jag rengör igen, eftersom jag i vanliga fall rengör ca 1-2ggr i veckan.

// Sofia

Sleggyman
0

Gör så här då.. Byt 5- 10% vatten per dag ( om ditt akvarium verkligen blir skitigt så fort) för att hålla  rengör inte ditt filter alls och köp bakteriekultur & vattenberednings medel på flaska borde stoppa fisk döden. Chansen är att du satt i för mycket saker i akvariet för fort.

snäckor klarar av salt i vattnet om du ökar mängden sakta så de hinner anpassa sig.

oh-la
0

hur mycket är låga halter? hur mycket nitrit har du i burken? :)

jo, detta är problemet med hobbys som väldigt många pysslar med. frågar man 10 personer får man gärna 10 olika svar. jag är glad att jag har mina år med akvarier i ryggen och har skapat min egen uppfattning, och mina egna trix, fingertoppskänsla och i alla fall hjälpliga kunskaper och erfarenheter om det mesta (utom parasiter… sjukdomar värre än det vanliga är jag helt nollad på :P).

om jag ska vara helt ärlig, utifrån det du skrivit, undrar jag om det verkligen är nitrit som är problemet i din burk. det är därför jag är lite nyfiken på halten. typisk nitritförgiftning påverkar alla fiskar. dom flämtar, blir bleka, gälarna blir mörkröda och dom börjar kippa uppe vid ytan.

fiskar som lider av nitritförgiftning dör heller inte, eller är dåliga i ett par veckor…

problemet med Guppy är att de många gånger är i riktigt risigt tillstånd redani affärerna. dom har rest långt, är i princip svältfödda och stressade. det är som gjort för att dem ska bli sjuka och dö.

är din Ancistrus påverkad, eller är det bara guppysarna?

abbas
0

ja alla tycker olika , det beror på erfarenhet och va har hänt med olika personner och hur det blev behandling ,, , din happy life liquide de säger att den hjälper bra bakterier att bli igång haha  ,men man vet inte hur länge det tar tills den hjälper  bygger sig , (typ samma medecin när vi tar ) men  med nitrivec är annnorlunda

det är själva goda bakterier som flaskan innehåller ,det står på flaskan att den bryter ner ammonium och nitrit med hjälpav rengörinsbakteria som produkten innehåller.

eliminerar skadliga ämnen,

binder effektivt föroreningar samt erbjuder (rengöringsbakteria en yta att kolonisera sig på )

jag hade nitrit , och efter jag använt detta , resultat blev bättre , inget nitrit i vattnet  med test droppar som är mer exact än  falska stickor .salt kan hjälper även ,

växter viktigast även , man ska bara prova och prova och se hur det går med olika sätt, man ska hitta bra lösning hur man ska bli av med nitrit med hjälp av vatten byte och nitrivec samtidigt , och i balance sätt , med frågan är när nitrit är normalt i vattnt 0.3 mg/l ,kommer det bli hög igen , ja klart det kommer bli igen om man matar för mycket och bakterier hinner inte bryta ner nitrit no2 till nitrat no3 och så on, darför gör man reglbunda vatten byte  , men målet är att bygga en hel balancerad system i akarium , som i  naturen , (ordet balance är viktigt ) alt i livet är skapat på balance

plus eller minus börjar bli problem , det viktigast att vi försöker och göra vara bästa att skapa balance i alt

abbas
0

och ju oh la har rätt i alt hon säger , för hon har mycket erfarenhet , och lärt mig även, men vi försöker och diskuterar  , bra jobbat allihopa

Roxie
0

Ja alla guppys är slöa.. Hade 5st från början, 3st kvar samt massa yngel. Ynglena verkar väl ganska opåverkade, svårt att säga.
Ancistrusen verkar också må bra.. Svårt att veta om den är slö eller inte.

De som dött hittills har haft väldigt utåtstående gälar, som om de inte fått tillräckligt med luft. Den ena var uppe vid ytan, halvdöd. Den andra på botten.

När jag köpte guppysarna var de väldigt pigga, de blev slöa efter lite drygt 2 veckor.

Jag vet inte den exakta nitrithalten, vet bara att det gav utslag genom en svag rosa nyans när testvätskan droppades i. Stickor användes inte.

// Sofia

oh-la
0

var ute och tittade på min jämförelselapp, den som man jämför färgen på vattnet med, och svagt rosa skulle innebära mellan 0,1-0,2 mg/l. det är självklart inte bra, man ska inte ha någon nitrit, eller i alla fall inte mer än runt 0,025 mg/l, men det är inte något som skulle ha ihjäl dina fiskar. framför allt, om det skulle vara nitrit skulle alla dina fiskar vara påverkade, inte bara dina vuxna guppys. ynglena borde i synnerhet vara påverkade eftersom dom är mindre och känsligare. nej, jag skulle nog inte satsa alla mina kort på att detta är nitrit…det låter faktiskt snarare somom det är något annat som ställer till det. eventuellt så kan nitriten påverka dina vuxna fiskar och stressa dem. hade det varit regelrätt nitrit skulle alla dina fiskar må skit och lägga näsani vädret mer eller mindre samtidigt.det skulle framför allt inte ta veckor innan dom börjar dö.

är det bara honorna som dör?

lite låter det faktiskt som "guppyproblem". vad folk än säger så är Guppy ingen enkel fisk. många gånger är dom extremt känsliga och dör av ingenting.

synd att du har snäckor, annars skulle det nog vara en idé att testa en högre saltkoncentration. inte galet mycket högre, men i alla fall en aning högre. salt är bra mot mycket…

#28, tack :) jag har verkligen inte rätt i allt jag säger dock :P jag är bara en av många akvarister i sverige. många har mycket mer erfarenhet än mig och jag lär ständigt. det är som du säger däremot, vi lär genom att diskutera :)

[dynamitella]
0

Oh-la

Du verkar riktigt vettig du :)

Jag har haft stora problem att hjälpa mormor att få bukt på sina fiskar. Hon sköter dem exemplariskt, men ändå blir honorna "bananformade" och får torpedsjukan, eller något liknande, direkt efter första kullen ungar. Lika så blir hanarna långsamma och får klibbiga fenor. (perfekta vattenvärden, samtliga fiskar behandlade med saltbad och medicin utan någon som helst förbättring).

Så nu har vi efter att ha "provat allt" avlivat samtliga fiskar och börjar om från noll med akvariet. Dessa jäkla butikguppys är nästan omöjliga om man får dem ifrån en dålig kull, så att säga.

Jag får bara vildguppy, endlers, hybrider och extra friska, rakryggade guppys att överleva i åratal själv. Icke att en enda "butiksguppy" har levt mer än 5 månader här.

Roxie
0

Ah, men då är det säkert bara för att mina guppys är köpta i butik. Är ju själv uppfödare av guldhamster och skulle aldrig i världen köpa från djuraffär, men tänkte prova när det gällde fisk. Men det verkar ju lika värdelöst. Ja, två honor som dött. Kort efter att de fött yngel. Som jag fattat det så blir de ofta dåliga efter en dräktighet. Men ska jag plocka ut snäckorna och göra ett till vattenbyte (framför allt en liten sugning av gruset så jag får bort skiten som är kvar) och tillsätta salt? Ska jag även tillsätta mitt happy life i så fall? Eller skaffa nitrivec eller annan filter starter? Låta det gå 1 vecka och sen göra ett nytt vattenbyte (typ 20%).. Eller hur ska jag lägga upp det?

// Sofia

oh-la
0

nej, strunt i nitrivec. nitriten som du har, om den stämmer överens med min skala, är inte det som dödar dina firrar. du ska ju självklart få ner nitriten, men Nitrivec är egentligen en quick fix, alltså ett sätt att snabbt få ner nitriten i svårt "angripna" akvarier. den innehåller en annan stam av bakterier än den som du vill ha i din burk. visst, den brylter ner nitriten, men bakterierna i nitrivec är inte samma som de du har i ditt filter, alltså de bakterier du vill ha. kör ett vattenbyte imorgon på 30% och ytterligare ett på måndag på lika mycket. filtret ska du ge sjutton i, om jag får säga så :P byter du filter nollar du hela burken igen…

låt de guppys du har vara kvar. ha i salt. det vet jag att man rekomenderar på svenska guppysällskapet över lag. kolla annars gärna in där och se om du kan köpa privatodlade. dom brukar må bättre, och det inte bara på grund av gener. guppys förökar sig i princip alltid, och grossister vill få upp många och snabbt. när dom kommer till butiken är dom ofta som sagt svältfödda och extremt stressade. det påverkar dem…

#31, dito :)

Roxie
0

Tusen tack!

// Sofia