Kampfiskar!
Hejsan!
Jag ska skaffa en Kampfisk hane och jag bara undrar vilka sorters fiskar som funkar bra med dom?
Jag vill inte ha fiskar som biter sönder fenorna eller käkar upp fisken helt ;)
Jag funderar på om jag kan köpa dessa fiskar till den och undrar om det är okej:

P.s hur stora blir malar?

Tacksam för snabbt svar :)
You can't make a rainbow without a little rain
P.s.2 Skriv gärna tex "nr.* och nr.* funkar bra med kamphanar" eller nått sånt för jag vet inte riktigt vad alla raserna heter :P
kampfiskhanar ska bo utan andra fiskar, våran bor själv med en liten algätare :) vet inte vilka som skulle kunna fungera om det är någon. kamphanar stressar lätt ihjäl andra fiskar, har jag fått höra.
#2 Aha, finns nämligen många som har kamphanar tillsammans med flera andra ^^
Vad ska du ha för akvarium till den? Ska du ha med andra fiskar får du ha rätt stort annars är det själv (med möjlig mal) och gärna minst 30 liter som gäller.
Har du kollat upp fiskarna du skrev? 3 och 6 är ju totalt opassande med tanke på att de vill ha runt 18-20 grader och en kampis över 25. Guppy kan funka men det kan även leda till dödade guppys, eller stressad kampis.
Samtliga fiskar är direkt opassande att ha tillsammans. Kulfisken behöver bräckt vatten och kommer ta död på samtliga fiskar, mollys behöver väldigt varmt vatten, slöjstjärtar vill ha kallt vatten och minst 200 liter, och malen på bilden blir 45 cm lång :)
Endast de på samma rad passar ihop:
Svärdbärare, mollys och guppys. Minst 80 liter.
En ENSAM kamphane. 30 liter.
Slöjstjärtar, och någon övrig fisk. Ej någon av de du skrev. Minst 200 liter.
En ENSAM kulfisk. Eventuellt en trio eller liknande. Minst 120 liter.
Gibbicepsen fungerar med samtliga fiskar. Däremot ska denna mal ha absolut minst 200 liter som ung och sen 540-1000 liter som vuxen.
Grodan uttalar jag mig inte om, då jag inte är insatt. :)
Molly fickar har dom i djuraffären tillsammans med kamphanarna i dett ganska litet akvarium (vet ej hur många L) och enligt dom (vet inte alls om det stämmer) så kan kamphane funka med:
* Molly
* Slöjstjärt
* Mal
* Groda
* Kulfisk
och så sa dom att kampfiskar vill ha mellan 20-28 grader varmt i vattnet.
Såhär sa dom om slöjstjärt:
"Dom funkar otroligt bra då slöjstjärtar är väldigt bra sällskap och gillar de flesta fiskar."
Men jag undrar nu då, utav alla fiskar som går att köpa (ganska billigt helst) i djuraffär, vilka funkar bra med kamphanar?
Ska möjligtvis köpa kamphanen imon (En mörkblå som blir ljusare ut mot stjärtfenan) om jag får. Min låtsaspappa skulle fundera ikväll. Får jag, blir det imon innan 14.00 :) Men då blir det bara
* Kampfisk (hanen)
* växt
* mat
och resten har vi (möjligtvis ska vi köpa sand/grus)
INGEN av de du nämnde passar ihop med kampfisken. De har ljugit dig rakt upp i ansiktet. Jäkla personal!
Kampfiskar kan inte ens smälta sin mat i 20 grader. Herre gud. De ska ha absolut minst 25, gärna 27-28.
Stressa inte. Du behöver alltså ha igång akvariet i några dagar med växter och grus och allt innan du köper fisken. Man kan inte köpa allt på samma gång :) Det fungerar inte riktigt så.
Jag rekommenderar att du läser lite artiklar här på sidan! Du kan lära dig mycket om hur akvarium fungerar.
Hur stort är ditt akvarium? Jag kanske har missat om du redan berättat :)
#7 Fy vad elakt gjort :/ men finns det nån fisk överhuvudtaget som funkar bra?
vi har växter och sånt som vi satt igång redan ^^ fattas bara fisk :P
Jag ska ut och mäta akvariet nu :D återkommer med svar snart ;)
Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.
Fick fram att mitt akvarie rymmer ca 40 l (lite mindre tror jag)
Ser ut ungefär såhär, fast det är med "glas tak" och inte plast ^^

#10 Då kan du inte ha malen i alla fall :)
Och ska du ha Kampfisk är det inte så bra att ha klogroda, för dom kan vara elaka mot dvärgklogroda och de stora klogrodorna kan vara elaka mot fiskarna.
Hade jag varit dig hade jag köpt antingen bara Kampfisk eller då någon av dom andra fiskarna (utom malen) :D
Har du tillstånd att använda bilden? :)
Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.
I 40 liter är det nog mest passande med bara Kampfisk. Vissa av de fiskar du lagt upp bild på kräver över 250 liter.

Det du kan kontra med kampfisken är någon Neontetra eller så :)
Någon Galaxyrasbora och/eller otocinclus kan också gå. OM kampfisken är väldigt snäll.
Vissa kampfiskar slår ihjäl allt som rör sig. Min Egon är vlädigt elak.