Akvarium iFokus

Akvarium

Etikettlabyrintfisk
Läst 1353 ggr
maddyzbettas
0

Odla kampfisk

Jag hade tänkt att snart starta lek med Kampfisk!

Frågan är, vilken hona och vilken hane ska jag välja jag har:

Hanar: mörkblå och vit halfmoon, mörkblå/gul plakat och en helt vit (fenformen är jag osäker på ser ut som en litan halfmoon)

Honor: röd veiltail, två blå och röda veiltails (dock för små för att para tror jag), turkos veiltail och en lila veiltail.

Vilka tror ni blir finast kombination??

[dynamitella]
1

Att korsa en veiltail med en halfmoon förstår jag inte meningen med :) VT är ju dominant.

Så gå hellre och skaffa dig en riktigt snygg HM hona först i passande färg, så blir du lättare av med avkomman.

(Allt förutsatt att du har läst på i några månader och har stenkoll på allt som har med odling att göra, förståss).

Lägg gärna in en bild på fiskarna. Det är alltid roligt :) (jag är nyfiken på den mörkblåa/gula plakaten).

Tikkatikkatini
0

Säger som dynamitella! Inte VT med de fina hanarna du verkar ha.

Jag tipsar dig att söka på Embra på google. Då får duupp Embra bettas eller något. Hon har fina kampfiskar till salu som inte är utan den traditionella VT.

VT blir svårare att sälja/bli av med än om du får fram några med CT eller HM osv de går oftast lättare att sälja sen.

Sen som sagt, ge dig inte på nåt som du nte läst på om. Krävs en hel del för odling av Kampfisk eftersom man kommer behöva separera alla hanar när de börjar växa till sig. Och det tar ju plats om man låt säga får en kull på mellan 50-100 yngel.
Så det är inte bara något man sätter igång. Och sen bör hanen ha byggt ett skapligt skumbo också.

Sök även på bettas på youtube så får du fram själva leken med. Oftast så går det med vilken hona som helst bara hanen o honan får se varndra utan att röra varandra då de triggar igång leken… Och det triggar hanen till att göra ett ordetligt skumbo med.