Svärdbärare som dör
Nu har vi ett litet akvarium här hemma. 35 liter. Prickiga malen, neontetrorna lever på i godan ro. Guppyna förökar sig som gräs. Men svärdbärarna verka inte trivas. Nu har två honor dött. Hanen verkar lite less, men han överlever. Vad kan va felet? Har satt in massa växter, pumpen går och syresätter….
Problemet är att du har svärdbärare, mal och tetror i 35 liter, vilket är direkt för litet :)
I 35 liter hade jag satt ner två vildguppyhonor och en hane, kanske någon otocinclus. Inte en fisk mer.
Min direkta rekommendation är att omplacera tetror, malen och de överlevande svärdbärarna. Guppys kan trivas på små ytor, så de kan gå kvar.
(Fiskarna som dött gjorde troligen det på grund av nitrit. Gå till affären och be om "Nitrit dropptest/ NO3 dropptest". Följ instruktionerna och se om du är i riskzonen. Om så är läget är det dax att, som sagt, minska på fiskarna och öka vattenbytena. Att mata sparsamt hjälper också).
själv har jag det problemet i ett 200liters akvarium, hade först 1 hane och 2 honor, sedan bytte den ena honan kön och den andra dog, köpte 4 nya honor och då dog 3 st av dem plus den äldsta hanen
men 35liter är för litet för en fisk som kan bli 16cmlång (enligt zoopet) och de ska ha minst 60liter

#2 det finns inga honor som folk tror att de bytte kön , de är bara hannar from början men de är försent utvecklade och de får svanns efter , man ser de stora som honor med de är verkligen hannar