Akvarium iFokus

Akvarium

Etikettväxter
Läst 8903 ggr
abbas
0

syresten, luftpump ,syre ,co2

hej jag vill veta mer information , när använder man syre sten , hört luft pump är inte bra för växter kan diva ut co2 ,

räcker det inte då med fisk andning co2 till växter  , varför ska man tillsätta co2 till växter då , jag vet att de behöver det men tänken är att kanske det finns tillräckligt med co2 under natten från växter och fisken som växter kan använda på dagen, jag vet inte hur vet man om det finns tillräckligt med co2 svårt,,, berätta gärna mer  om syre , co2 och växter om man har luft pump i vatten va händer då?

Gurky
0

Det är inget man behöver såvida man inte har ett växtakvarium kan man överväga det. Anledningen till att man vill tillföra CO2 är för fotosyntesen. Eftersom växter kräver mer än bara CO2 i form av ljus (behövs för fotosyntesen) och näring bör man se till att uppfylla dom kraven också, annars blir det lite som att köra en Ferarri på en liten grusväg. Anledningen till att man inte vill använda en luftpump och syeresten är för att syret binder koldioxiden och transporterar bort det. En viktig sak man måste tänka på är att ta reda på om ens vatten klarar av att buffra PHt (du mäter KHt eftersom det kan skifta markant under natten.

[dynamitella]
0

Mitt tips är att strunta i luftpumpen, skaffa ett vanligt hederligt innerfilter, och strunta i gödning.

OM du sen ser att växterna mår dåligt, och inte kan lösa det på annat sätt, så kan du börja nosa på Co2-tillsättning.

Luftdrivna filter är i regel bäst för små akvarium. Och i små akvarium (med fisk eller räkor) är det riskabelt att göda med koldioxid, då fiskarna kan dö vid små misstag eller felaktigt användande. Då är det ändå bättre att använda sig av bottengödning eller pmdd.

abbas
0

#2 jag har innerfilter faktiskt i mina kår ,  i den 54 l jag har ett litel innrefilter   märket aqua el  fan mini plus  260l/ timme  tror du den räcker  till 54 liter , circulation finns men  man ser knapt  vatten rör sig

den filter är koplat till en luft slang som man kan ha bubler i vatten också om man vill , är det sånt du menar luft drivna filter , låter det är inte den jag har , hur funkar en luft drivnafilter ,, nån tips till en 54 l akvarie bra märket , va använder du för dina små kar?

[dynamitella]
0

En luftpump är en pump som står utanför akvariet, med en slang in i karet, som kopplas till en syresten eller ett litet filter.

Din pump är INTE en luftpump, så att vi har det klargjort :)

Pumpen du har räcker om du utför noggranna vattenbyten och har gott om växter, samt om du har "lätt" belastat med fiskar. Det räcker däremot inte om du har för många fiskar, för lite växter och/eller slarvar med vattnet.

Du kan behålla pumpen tills vidare, och behålla bubblorna - om du vill. Du behöver i regel inte göda växterna, och bubblorna ger en fin fjutt på vattnet. Tycker du att det är störigt så ta av slangen bara.

abbas
0

hehe jag jag vet va det är luft pump, , men du sa innan luftdrivnafilter  , va menar du med det ? inte luftpump

[dynamitella]
0

Ett luftdrivet filter är filtert som drivs av luftpumpen.

Exempel: http://www.akvariehobby.se/shop/img/p/645-670-large.jpg

abbas
0

där ser man , nåt nytt för mig har inte sett innan , du rekommderade de för små kar , hur max liter  kar? tack

[dynamitella]
0

Det gäller kar upp till 30-40 liter (i mitt tycke). Bra för räkor och fiskyngel som inte ska sugas in och fastna.

Jag är inte väldigt förtjust att ha dem i vanliga, större akvarium. De skapar ingen större cirkulation, utan bara lite bubblor.

abbas
0

ja jag skulle fråga om cirkulation , men du redan har svarat hehe, nice att veta ,  kolla de videor på akvarier hur de bygger de och va finna med grönna växter de filmar från 1 dag till 90 dagar hur de utvecklar man ser syre hur de komer ut växter , ohh asså man vil ha sånt liv i akvariet

www.tropica.com/en/layouts.aspx