Akvarium iFokus

Akvarium

Etikettallmänt
Läst 2956 ggr
[Jagochminadjur]
0

Sår + akvarie vatten?

Idag när jag matade fiskarna så började det svida på mitt finger efter att jag stoppat ner handen.Såg att  jag hade ett öppet skärsår, Undrar om det är skadligt eller så. Har inget sår medel utan bara tvål och vatten.
Förlåt för mitt totala värdelösa inlägg men bara undrar då såret svider lite :/

[Tassy]
0

Ingen fara, är nog mest själva skadan som gör att det svider, och inte några bacillusker. Blir såret varigt och fult så kolla upp det, men det bör abolut inte vara någon fara.

Hyrrokkin
0

Antar att du tvättar händerna ändå efter att du varit ner i akvariet, så då är det inte mycket mer att göra. :) Bara att hålla lite koll som sagt, men jag tror inte det kommer bli några komplikationer alls. Öppna sår svider ju alltid lite när de kommer i kontakt med vätska.

Hyrrokkin
0

*hoppsan, fel tråd*

mbitton
1

Vill inte göra någon paranoid, men det finns en ganska stor risk att akvarister drabbas av ngt som kallas för fisktuberkolos.. den går att bota oss människor, men den kan va lömsk pga den tar lång tid innan man märker av den. Man ska helt unvika akvarievatten när man har sår på händer/armar. även att använda munnen för hävert effekt!

[Jagochminadjur]
1

#4  Jag mår i stort sett dåligt varje dag pga blodtryck, sömnbrist och paranoia.  Så kan vara svårt att märka andra problem, men undrar vad det är för symptom på det du säger. Men tvättar alltid händerna 3 ggr efter akvariekontakt

edit: Vad menar du med att ''använda munnen''? Slicka på fingrarna? :/

Hyrrokkin
0

Men vad jag har förstått så är det 10-20 fall per år, alltså räknat som en väldigt ovanlig sjukdom, och den visar sig även genom att man får "sårknölar" som är svårläkta.

Man ska alltid tvätta händer noga efter att man varit nere i akvariet, och vara försiktig om man vet om att man har öppna sår. Skulle man som TS upptäcka först i efterhand att man haft ett sår så kan man ju inte göra mycket mer än att tvätta det noga efteråt. Statistiken jag hittat tycker jag ändå talar för att risken är extremt liten med tanke på antal akvarium och antalet fall av sjukdomen.

Deaadwalking
0

#4 Det är inte så stor risk att få det om man inte redan har ett nedsatt immunförsvar.

ivanhoe81
1

#5 med använda munnen menas med att suga i slangen för att starta en hävertfunktion så att vattnet börjar rinna av sig själv

tänk så många gånger jag har fått kallsupar av vattnet, det farligaste vattnet var ju från vattensköldpaddorna då det kan finnas salmonella i det vattnet (de har nu flyttat)

[dynamitella]
2

Jag tar kallsupar ett par gånger i veckan här hemma. Lika så tvättar jag inte händerna direkt efter varje akvariebesök, så att säga. Jag har 3 kar på rummet och 4 i vardagsrummet. Så man pillar alltid på något när man går förbi (Om det är andmat, växter eller fiskar som ska flyttas på spelar ingen roll. Jag har armarna i karen varje dag, det är oundvikligt).

Jag har i alla fall aldrig varit sjuk på något vis. (Halsflussen kom i alla fall inte via akvarierna). :)

Så även då man BÖR sköta hygienen extremt noga när man har med djur att göra, så kan man komma undan trots slarv.

abbas
0

tips till alla , tänk på att skölja händerna noga från tvål och rengöring medel innan ni stoppar de i karen för att inte flytta in det  och döda nyttiga bakteria , det bara om man pillar i karen mycket som jag gör hehe

[dynamitella]
3

Och för att inte tala om hudlotion! Jag vet inte hur många gånger jag kommit på mig själv att ha smort in mig efter duschen och sen behövt flytta något i karet.

Så det är viktigt det också :)

Är man osäker är det smidigt med handsprit. Det avdunstar från händerna och är inte giftigt såsom tvål i efterhand.

mbitton
2

Jag har vid varje vattenbyte alltid använt munnen för att få hävertfunktion.

Jag använder oxå armarna till att böka runt i karet. Ville som sagt inte göra ngn paranoid.. När man har sår på armar/händerna, bör man ha plast handskar på sig. vet att det svider som … på såren efter jag har bökat runt i akvariet.

Har skaffat jbl`s aqua in & out för vattenbyten. återstår att se hur den presterar. Instämmer helt med dynamitella och  ivanhoe81..  Måste verkligen säga att den här forumet är riktigt bra! Ångrar inte en sekund att jag gick medSkrattande

annaelfie
1

akvariefisk i forum är bäst :) räddar min dag alla dagar

Gurky
0

Jag skulle vänta med vattenbyte tills såret är läkt. Att skjuta upp ett vattenbyte i några dagar är ingen katastrof.