Räkor vid ankomst
Hur beter sig räkor vid ankomst när någon skickar? Är rädd att jag fått hem en påse med lik… :(
Då ska du fotografera påsen med räkor innan den öppnas, sen öppna påsen och hälla ut räkorna i en skål och fota dem, och sen lägga dem på en bit papper och fota liken.
Mot fotografierna ska då säljaren ersätta räkorna, förutsatt att du hämtat ut dem "direkt vid ankomst".
De bör simma runt som galningar i påsen. Om de är alldeles stilla eller (god forbid) på rygg, är de döda eller påväg att dö. Låt dem ligga i en skål med vatten så länge och peta lite på dem. Ibland kan de kvickna till trots allt.
Åh… antar att dom är döda då :( säljaren sa att hon packat lite "fattigt" för att hon ville få ner frakten lite å var stressad men att dom troligen skulle klara det, annars skulle jag höra av mig. Har mailat henne nu. Damn jag har väntat i flera dagar och vaktat postlådan som en tok idag å så kom det lik :'(
Beklagar :( Det har hänt mig också (att jag tagit emot döda räkor).
En gång skickade en tjej i provrör (!). De stackars räkorna hade säkert dött innan de ens nådde postens kontor.
Å fy :/ dessa låg i en påse inuti en tejprulle. Kanske en liten kartong eller flaska vore bättre då. Skulle nog underlätta om dom haft mer att hålla sig i även, några strån mossa räckte nog inte till dom, bomullspads eller nått kanske vore bättre. Aja, får se vad hon säger. Förhoppningsvis får jag nya eller tillbaka pengarna iallafall :/
Du kan ju skicka denna länken till henne. :)
http://www.redbee.se/content.php/16-Att-skicka-r%C3%A4kor-i-Sverige
Hon brukar skicka räckor och detta var första gången räkorna inte klarat resan, så det var den slarviga packningen :P hon ska skicka nya på måndag, klokt packade :)
Vad tråkigt!
Tur att du får nya i alla fall, bara synd om de stackars räkorna som fick en sån tuff resa..
#7 ja precis, det värsta är ju faktiskt inte att jag inte fick räkor, d är ju värre att dom stackarna dog :(

det är nog tyvärr något man får räkna med om man skickar räkor med posten. självklart hjälper ju det om det är ordenltig packat. jag tog en gång emot en försändelse med 10 räkor där posten tappade bort paketet i 8 dagar. tack vare avsändarens helt fenomenala packning strök inte en enda räka med :)
jag jobbar inom transport, och jag kan säga att inga inrikestransporter i sverge är anpassade för att skicka levande djur. dom hamnar på kalla terminaler, blir hanterade av ett antal personer, trillar av band, stoppas i säckar som kastas upp på bilar… nu är ju det enda chansen för många av oss att få fina, ibland kanske lite speciella räkor som inte går att få tag på i handeln. man ska nog dock kanske alltid ha i baktanken att inga transporter i sverige är anpassade för att skicka levande djur, och det är också därför ingen i stort sett tillåter det.
#9 Nä det är väl så. Heatpacket är dock ännu varmt xD så dom kanske inte frös iallafall. Stackars små räkor, men nu vet säljaren iallafall att det inte fungerade att packa på det sättet och eftersom det var första gången hennes räkor dött under en resa så antar jag att hon packar bra annars :)
Fick räkor av samma person (gissar jag på då jag sett en konversation på FB om dåligt packade & döda räkor) häromdagen. Mina var väl lite bättre packade än det du beskriver, fick iaf. kartong med lite trasiga frigolitbitar, nån typ bomull och heatpack. Alla mina levde trots att de fått ligga i vår kalla brevlåda i 4-5h (eftersom jag jobbar och inte har möjlighet att ta in posten direkt, vilket jag talade om för henne innan), men vattnet var kallt och heatpacket var inte varm längre så de hade nog inte klarat så många timmar till iaf.
//GuUuLd,
-IE Photography-
Instagram: idaephoto, crumbleshamstery, salmonriver_shelties
Men det var första gången hon hade packat på det sättet och även första gången som räkor dött under resan så då är det nog inte samma person :P
#12 Jo det är samma, läste namnet i en annan tråd.
//GuUuLd,
-IE Photography-
Tror dock hon kommer börja packa lite mer som jag gör, då hon frågade var jag köpt allt jag använde när jag packade mina räkor till henne (vi bytte räkor).
//GuUuLd,
-IE Photography-
Det är mycket olustigt att behöva läsa om dessa försändelser med levande djur.
Var finns ansvaret ?