Danmarks Akvarium
Danmarks Akvarium i Köpenhamns norra utkant (Charlottenlund) har länge varit ett måste att besöka varje gång jag har varit i Köpenhamn. Det känns lite konstigt att veta att denna anrika anläggning snart inte finns mer. Det har ju "alltid" funnits (sedan 1939) och var länge ett av de främsta offentliga akvarierna i Europa. Säkert kommer det nya akvariet som nu byggs ute vid Kastrup http://www.denblaaplanet.dk/ att bli en fantastisk anläggning, men det känns ändå lite sorgligt att inte kunna besöka gamla kära Danmarks Akvarium mer. Tydligen finns det bara plats för ett offentligt akvarium i Köpenhamn. Förra helgen var jag i alla fall på Danmarks Akvarium och tog avsked.
ååh, dit hade jag gärna velat åka, häftigt att se!
Då har du just nu 23 dagar på dig innan de stänger för gott. Lite tråkigt, för platsen har alltid haft en speciell själ. Men till våren kommer ett nytt, större akvarium att öppna på ett annat ställe i Köpenhamn. Säkert mycket sevärt det också!
Olle
då får jag nog vänta tills nästa ställe har öppnat, 23 dagar känns lite för snart. :(
Riktigt tråkigt! Dit var en resa planerad till våren - Får bli det nya stället då!
Puttar upp tråden, då folk har varit nyfikna och frågat efter den. :)
Olle

Det nya akvariet är man allt bra sugen på att åka till, när det väl öppnat dvs.