Akvarium iFokus

Akvarium

Etikett: sydamerikanska-ciklider
Läst 5857 ggr
SuperLimm
0

Vad för ciklider ihop med praktbotior?

Hej!

Jag har äntligen fått tag i ett bra akvarie (tycker jag) för att ha ciklider i. Det är på 180 liter. Jag har just nu två praktbotior i ett litet akvarie (typ 60 liters kanske) och jag kommer köpa några till och stoppa i 180 liters akvariet.

Vill gärna ha några ciklider där i också som kan gå ihop med praktbotiorna men jag vet inte vilka som funkar. Dvärgciklider har jag hört och även endel Sydamerikanska (har jag för mig det var) kunde fungera. Vill gärna ha lite tips på vilka som skulle fungera. Palettciklider kan jag tänka mig men kommer de vara för små? Även nyckelhålsciklider tror jag skulle fungera, de blir lite större. De är båda parbildande, hur många bör man ha för att de inte ska vara för elaka mot varandra (och andra fiskar) om de börjar leka?

praktbotiorna är just nu ca 4-5cm långa.

Jag startade akvariet igår och det går en Pansarmal där i just nu. Den följde med växterna av misstag så vi får se om den överlever.

Lite rörigt blev det nu men ni får fråga om ni undrar över något!

Mvh Linn

Mvh Linn

ivanhoe81
0

Praktbotia ska ha minst 250 liter, jag gillar Malawiciklider som golden hongi etc de ska klara av minst 120liters akvarium om jag minns rätt

SuperLimm
0

Jo jag vet att praktbotier behöver större, men än är de inte så stora och 180 liter är bra mycket bättre än det dom har nu.

Okej de ska jag kolla upp, tack! :)

Mvh Linn

oh-la
1

Pansarmal, praktbotior och malawi känns inte som en helt okej blandning :P malawi är jättefina, men dom ska hållas i artakvarier med andra arter från malawi.

SuperLimm
0

jag har fått för mig om det också! Pansarmalen ska jag eventuellt flytta på, om den överlever. Hällde i vatten i akvariet igår runt 13-14 och fisken kom i vattnet runt 19 på kvällen, då hade jag ännu inte haft i något medel alls i akvariet. Men i lördags tömde de tidigare ägarna akvariet och de gjorde inte rent allt så mycket just för att jag skulle starta upp det direkt så det fanns en hel del bakterier kvar.

Äter pansarmalar yngel?

oh-la, tror du Palettciklid eller nyckelhålsciklid kan passa med praktbotior?

Mvh Linn

oh-la
0

pansarmalar jagar inte yngel, men jag tror att dom skulle kunna ta sig en tugga om dom får chansen (typ döda eller sjuka yngel stryker nog med). då skulle jag nog oroa mig mer för praktbotiorna.

generellt är jag inte mycket för att blanda arter från olika världsdelar i akvarier. dom kommer sällan från samma typer av habitan och det kan var ariktigt svårt att tillgodose de olika behoven. i övrigt har jag ingen erfarenhet av nyckelhålsciklider, men det ska väl kunna gå att hålla ett par, hona och hane, i din burk. palettciklider ska också gå bra. förutom dom finns ju en hel uppsjö av andra dvärgciklider, typ apistogramma av olika slag. också jättefina.

personligen skulle jag kanske göra mig av med praktbotiorna och köra rent sydamerikanskt i din burk, men det är ju jag :)

ivanhoe81
0

jag vet om några som har praktbotior tillsammans med malawi och det går superbra ihop

Anoki
0

#6 Fast malawi och praktbotior har helt olika krav, dom har inte heller samma pH osv så man bör inte blanda dessa.

O jag evt en som har malawi tillsammans med en pacu, och dom kommer överens men hur bra är de på en skala, de va ett ex.

CarlMH
0

Klart malawi går att blanda med andra fiskar fast gäller ju att vara försiktig de kan ju vara riktigt elaka. Men efter vad jag har sett så tappar de intresse snabbt som den utomstående fisken ger tillbaka Glad

Sen att inte blanda fiskar pga att de kommer från olika miljöer … va gör det? Så länge det är samma vattenkrav typ så är det ju upp till ägaren. (Och att de går att ha ihop)

Går ju att ha massa borgar och skeppsvrak i karet , fisken bryr sig ju mer om att ha gömställen.

Tror ju inte fiskar simmar runt och faschineras över hur naturligt det känns i karet …. väldigt naturligt att ha en sjö på några 100 LGlad

oh-la
1

#8, well, anledningen att jag (och många andra) förespråkar att man håller sig till arter som kommer från samma värdsdel är att deras krav på miljö ofta liknar varandras mer än arter från olika habitan. att efterlikna miljöer där fiskarna kommer från, med liknande ph, temp, bottensubstrat, växtlighet och liknande tror jag faktiskt också påverkar fiskarnas mående. sedan är det ju ingen hemlghet att fiskar anpassade för sura miljöer sällan trivs bra i basiska och tvärt om. även temperaturer kan ställa till det mycket!

malawisjön är en sjö med hårt vatten. malawi som går i mjukare vatten får ofta problem med svamp och liknande. självklart finns det fall där det går, en granne hade golden i ett 80l när jag var liten tillsammans med neontetror, och det gick väl, men det är inget man rekomenderar.

malawi är som sagt ganska aggro i många fall. golden är väl de snällaste, men hongi kan vara rend djävulusiska mot både varandra och andra invånare. till på köpet gräver dom som små grävmaskiner. alltså inget för någon som vill ha ett fint växtakvarium exempelvis, får lätt svamp om dom inte har rätt vattenvärden och temp.

i ärlighetens namn, och detta är ju helt min personliga åsikt, man jag tycker nog att hela tanken med akvaristik är att man ska göra det så naturligt som möjligt för firarna, alltså ta en liten del av en sjö i Malawi, eller någonstans i sydamerika och försöka skapa just det. då kan man anpassa efter gruppen fisk som naturligt lever där med de värden och temperaturer som normalt finns där. som sagt, det är min personliga åsikt.

CarlMH
0

Jo som jag sa borde ju vatten kraven vara lika. Men sen om man vill ha en stenformation eller ett slott som gömställe bryr sig ju inte fiskarna om. Men är ju upp till var och en vad man gillar Glad

SuperLimm
0

Jag är ute efter fiskar som kräver liknande värden. Palett- och nyckelhålsciklider var de jag hittade som hade ganska lika krav som praktbotian. Men det kan ju vara en bra idé att göra sig av med dom också, även att jag gillar dom, det är en väldigt rolig fisk att kolla på.

Jag får helt enkelt fundera lite till :)

BTW så lever pansarmalen än, trodde inte han skulle klara sig faktiskt. :)

Mvh Linn