Akvarium iFokus

Akvarium

Etikettförlossning-bb-barnkammare
Läst 2134 ggr
Lussie
0

Är det ett skumbo?

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Hej! Eftersom min Kampfisk hane hade värkat ganska nere i mitt akvarium så skaffade jag två honor idag, nu, några timmar senare så har jag hittat något som ser ut som ett skumbo. Men frågan är, är det ett bo?

Tacksam för svar! Skrattande Bilden visar skummet ovanifrån.

[dynamitella]
1

Jag låter andra i forumet ta själva diskussionen som lär komma. :)

Men jag nämner nu, högt och tydligt, honor och hanar ska ALDRIG gå tillsammans. Det sker i många, många fall att de slår ihjäl varandra. Separera dem omedelbart.

Ja, det är början till ett skumbo.

Hyrrokkin
0

#1 Oj, jag vet jättemånga som har en hane med en eller ett par honor helt utan problem. Det handlar väl mer om individerna och hur de bor?!

[dynamitella]
0

Och jag vet ett 10 tal människor vars fiskar har brutalt slaktat varandra :)

Självklart kan det fungera. Men det är en regel snarare än ett undantag att det går fridfullt till i längden.

Lussie
0

#1 okej, vad konstig, vi har haft 1 hane och 2 honor tillsamans förut, men det har aldrig blivit något förut… Obestämd

[dynamitella]
0

Vad roligt att höra :) Jag har haft otaliga kampfiskar, och gav bort den senaste till mormor då han dödar allt som rör sig (guppys/snäckor/malar/yngel/andra levandefödare eller tetror).

Alla mina har varit otroligt aggressiva. Men ni kanske har fått vantarna på trevligare individer?

Roligt, i så fall!

Hyrrokkin
1

#3 Jao, jag har hört om de varianterna också :/ Jag tyckte bara det lät så extremt med "ALDRIG" när jag som sagt hört det fungera för fler än en. Däremot kan jag hålla med om att man inte ska räkna med att det kommer funka och hellre ta det säkra före osäkra och inte ha dom ihop mer än för lek, eller åtminstone vara beredd på att separera dom snabbt om man märker att det inte funkar.

[dynamitella]
0

Vänta in reaktionerna från resten av forumet, så ska du se att jag inte är ensam om detta :) ALDRIG är en bra riktlinje. De som gör det ändå får kallt räkna med dödsfall en vacker dag. Eller i alla fall allvarliga slagsmål, och inte "klaga" på det sen :) Det är ilskna fiskar vi pratar om, enligt naturens egen lag.

Hyrrokkin
1

#7 Haha, vi är nog av samma åsikt egentligen, jag skrev ju också att jag inte tycker man ska anta att det kommer gå bra, bara att jag uttrycker mig mer passivt och du mer offensivt aggresivt ;D

[dynamitella]
0

Bra :)

Ja, jag har märkt att aggressivt går in i skallen på folk. Annars får jag säga det tio gånger, och sen går personen och "stoppar guldfisken i en skål" ändå.

Jag är inte bekant med dig här, så det var inte tanken att skrika! Nu när det visar sig att du har huvudet på skaft och allt :)

Hyrrokkin
0

#9 Nä jag hänger mest på Katter, och där är det snarare tvärt om, för folk är så sjukt aggresiva och det är så dålig stämning emellanåt att nytt folk helt enkelt blir ivägskrämda istället för att de stannar och får chans att lära sig "rätt". Men jag tror på ett sätt att det är mer känslor inblandade i katter än i akvarium, för fiskar har mer status av.. jag vet inte..inredning(?) än av husdjur. Så det är inte lika sårande och ivägskrämmande att höra att man gör "fel" kan jag tänka mig.

Äsch, jag är i någon förkylningsdimma och vet knappt vad jag skriver, sorry för svammel xD

[dynamitella]
0

Ingen fara :)

Problemet här i "fiskvärlden" är att vi vill ändra på inrednings-synen på djuren. Alla fiskar kräver sina egna vattenvärden och specifik inredning. Och det förstår folk inte ibland, utan ser fiskar som något förbrukningsbart.

Självfallet menar jag inte i detta fallet, utan generellt :)

Förresten som alla ser så tog jag diskussionen ändå, även då jag inte planerat det.

plutopellis
1

Känna dumt att chansa och hoppas att man har trevliga individer. Jag är av dynamitellas åsikt. Skilj dom åt..

[nan013]
0

Håller också med dynamitellas och plutopellis åsikt……

Lussie
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Men hur vet jag om de har lekt? Mamma är just nu och letar fram det andra akvariumet… Glad En till bild på skumboet med hanen

[dynamitella]
0

Det går bra att söka i arkivet här i forumet. Förut var det diskussioner om ämnet flera gånger i veckan. Det finns många saker man måste läsa på om innan man ska ge sig in i odling, och jag rekommenderar att du läser på.

Lussie
0

#15, som sagt, jag vill inte odla, utan köpte honornona för att pigga upp hanen och efter som det har funkat förut, så hade jag inte en tanke på yngel(elr dyliknade) Glad

[dynamitella]
0

Jag uppfattade det så eftersom du sa att "Mamma är just nu och letar fram det andra akvariumet.". Jag tog det som att det vart till avkomman i så fall.

My bad :)

Det är svårt att se om de har lekt. Hanen kramar om honan och trycker ut hennes ägg ur magen. Sen plockar han upp äggen från marken och "blåser ut" dem i skumboet.

Hans skumbo är däremot riktigt dåligt, och kan inte "hålla en kull med ägg" :) Boet behöver vara stort och tjockt för att duga, så att säga.

Ett bra skumbo: http://thegab.org/Articles/images/BettaCareSheet/bubblenest2.jpg

Lussie
0

#Nej ,det är till honorna. :) Hanen bygger på boet nu, så det är mycket större och tjockare nu. Men honorna värkar inte vilja leka, de bara simmar undan och gömmer sig. Varför gör de det? Skrattande

[dynamitella]
2

Åh, så skönt att höra :D

Alltså. För att kampfiskar ska leka krävs det olika saker. Här är några som kan bidra till att de vill eller inte vill leka.

1. Temperaturen bör vara hög. Närmare 28-30 grader.

2. Ett mandelblad, alkottar eller eklöv sänker pH värdet. De leker inte lika gärna i hårt vatten.

3. Parterna måste vara "lika stora". Är honan för stor kan hon skada hanen eller tvärt om. Ibland resulterar planerade parningar i döden för ena eller båda fiskarna (då för att de inte passat ihop).

4. Honorna (framförallt) måste matas upp i några veckor före parningen. De måste ju vara proppfulla med rom :) Det är jätteviktigt. Annars är de inte leksugna, och självfallet blir det inga ägg som släpps om hon inte fått ordentligt med bra mat.

5. Det kan vara så att han är lite ilsk mot dem, så att de gömmer sig. Har man könen tillsammans resulterar det ibland i att honorna blir kuvade och gömmer sig.

6. Andra fiskar i akvariet kan skrämma/störa dem.

7. Vattennivån borde vara låg (10-15 cm), och ha en tätt planterad del. Annars kan det bli problem med leken.

Lussie
0

Okej, tack! Skrattande Ja, det blir nog inte yngel i mitt akvarium  iaf, det stämmer inte med det du skrev! Skrattande

[dynamitella]
0

Man vet aldrig! :) Däremot måste man separera föräldrarna från ungarna när de blir frisimmande, och sen få dem att överleva och växa.
Det är nog den svåra delen.

Säkert något som jag vill prova någon gång i livet trots det. När jag har råd och plats.

Lycka till med fiskarna!

Lussie
0

Tack! Skrattande