skadad/sjuk dvärgguramihona
Var igår och köpte 2 Dvärggurami honor - koppade in dom under kvällen och stoppade sedan i dem i akvariet.
Såg att den ena hade en liten blodröd prick vid stjärten men verkade annars ok
bägge två.
Men idag har honan med skadan legat på botten -flyttar sig emellanåt till en annan plats men lägger sig igen . Hon verkar flämta en del också..
Kan jag hjälpa henne på något sätt eller finns det något man kan göra?
Fanns inget att göra - så vi fick hjälpa henne över till fiskhimmeln
Har också haft problem med Dvärg-guramisar. Ena hanen vi hade fick stjärtfenan uppäten lite grann men återhämtade sig inte så fick avliva den. Den andra dog platt å fall, köpte tre nya och varav en fick massa sår på kroppen och blev flyttad till en liten hink för återhämtning, två dagar senare hade ett stort bildats på dess huvud och hon var tyvärr död.
Vet absolut inte vad det var för fel :/
De två jag har nu har inga fel alls och alla andra fiskar i akvariet är helt utan problem.
I know not with what weapons World War III will be fought, but World War IV will be fought with sticks and stones.
-Albert Einstein
De är känsliga. Troligtvis är de ofta ganska inavlade och då är problem med immunförsvaret vanligt. Jag har haft några ibland men de blir inte så långvariga tyvärr. Däremot har jag haft läppgurami, Mosaikgurami, blåmarmorgurami och små söta pygmégurami utan problem de verkar mycket sundare.