Blir tjockisar
Hej!
Jag köpte fjärilsciklider igår, och eftersom de är köttätare så köpte jag också röda mygglarver till dem. Men först matade jag de andra fiskarna i akvariet med flingfoder (gurami, kardinal) och sen cikliderna med larverna. Men eftersom kardlinatetrorna är så små så blir de jättetjocka när det äter sin mat plus larverna!! De får typ inte plats med en larv i magen. Slutar de äta när de blir proppmätta eller äter de så länge som det finns mat? Hur ska jag göra?
"One day your life will flash before your eyes, make sure it is worth watching"
- Gerard Way
Varför ger du dom flingfoder också?
Nej, jag gav Dvärggurami och Kardinaltetra flingfoder och fjärilscikliderna larver. Ska jag bara ge antingen larver eller flingfoder? Äter alla av det?
- Gerard Way

flingfoder är ofta inget vettigt för någon. även kardinaltetror är köttätare och allätare, så dom kan gott få sig larver, och Gurami är allätare. att försöka ge vissa fiskar visst foder och andra annat fodet ä ri princip lönlöst. fiskarna fattar inte att dom är köttätare och ska ge sjutton i foder för allätare eller foder för växtätare. försöker du mata varje fisk efter deras behov kommer du mata alla fiskar varje gång.
mitt tips, ta bort flingfodret helt. välj ett bättre foder för allätare som komplement. ge mygg och liknande fryst, dock inte röda. byt mot svarta eller vita istället. mycket bättre mat! mata 3 dagar i veckan med fryst och 4 dagar med ett pellets för allätare. då täcker du alla fiskars behov och övermatar inte.
Ok tack så jättemycket! Jag som nyss köpt helt nya röda mygglarver! De kommer ju räcka jättelänge! Jaja :) Vad är det för skillnad på svarta,vita och röda? Är det sådana tabletter som man sätter på rutan du menar då eller?
- Gerard Way
Röda mygg inehåller inte så mycket näring. Vita mygg skräpar ner nå helt otroligt 

#5, jodå, röda mygg innehåller en del näring och är kanon om man vill få igång fiskar som är kräsna exempelvis. problemet är att dom både kan orsaka alergiska reaktioner hos oss människor och har en liten krok på bakkroppen som kan irritera fiskens mun och hals. till på köpet föds dom upp i otroligt skitigt vatten, och kan innehålla en del skit. vita mygg innehåller precis lika mycket näring som vilka andra mygg som helst, så det ska inte vara någon större skillnad och skräpar inte ner mer än annat frysfoder.
Röda mygg går som sagt bra när man ska mata upp smala eller kräsna fiskar, eller för att trigga till lek. Röda mygg är packade med protein.
Däremot kan det blir för mycket, (plus vad oh-la nämner) och orsaka bukvattensot. Slöjstjärtar och kampfiskar som matas mycket med röda mygg går ofta sin död till mötes. Och då utav bukvattensot (eller förstoppning).
Jag tycker att både vita och svarta mygg skitar ner, så jag har övergått "helt" till artemia och diverse annat. Jag rekommenderar att alla matar sina fiskar med artemia några gånger i veckan. Det är väldans nyttigt och rent att mata med.
Okej, tack så mycket allihopa! Min förra fisk som dog, dog i bukvattensot (hade inte röda mygg då) och vill inte att det ska hända igen! Det låter som att jag ska sluta mata helt och hållet med mygg för att vara på den säkra sidan. Ska vända mig mot iFokus i fortsättningen för affären verkar ju inte kunna sin sak.
Jag har aldrig riktigt förstått vad artemia är helt och hållet, vad är det för något? Och innan jag har köpt det, vad ska jag mata fjärilscikliderna med?
- Gerard Way
Artemia köper du lättast i sån förpackning som röda mygg. Jag brukar plocka på mig typ en av varje sort de har (förutom röda mygg) och mata alla fiskar med så får de väldigt varierat foder :)
Okej, så det är typ frysta insekter och sånt? :) Är mygglarver också artemia?
- Gerard Way
artemia är en sorts kräftdjur, man ska fråga efter fryst artemia om man vill ha det
Nej. Artemia är endast ordet för en sorts små räkor/kräftdjur. Man kan kläcka dem själv som ägg, eller köpa fullvuxna (frusna) och utfodra med.
"frysta insekter och sånt" kallas kort och gott frysfoder :)
typ så här ser en sorts artemiapåse ut
Eller såhär. http://img.dooyoo.co.uk/GB_EN/orig/0/8/0/4/7/804736.jpg
Eller på hundra andra vis :) Se till att få hem "fryst artemia" bara, och inte "artemiaägg".
Okej, tack så mycket. Förlåt för alla frågor men jag vill ju at tdet ska bli rätt! :D Är artemia "bättre" än sådana här tabletter som någon nämnde innan? :)
- Gerard Way
Tabletter gör sig bäst för bottenlevande fiskar. Då är tetra tabimin trevliga, hälsar mina pansarmalar och malar.
Övriga fiskar äter gärna av dem också, men ska utfodras som vanligt med artemia eller liknande ändå :)
Ja, det vet jag, jag ger mina algätare algtabletter eftersom jag ej har så många fiskar än, men du vet såna tabletter man sätter på rutan? Som "simmande" fiskar äter av :)
- Gerard Way
Jag har inga erfarenheter av dem själv :) Men det är säkert något du kan ge dem någon gång i veckan utan problem. (byt dock inte ut det helt istället för artemia).
Nä, det ska jag inte, men jag kanske kan ha båda :) Det är väldigt roligt att titta på dem när de äter från såna tabletter :) Jag ska köpa ny mat snart :D Tack för svaren!
- Gerard Way