Akvarium iFokus

Akvarium

Etikettallmänt
Läst 2831 ggr
plutopellis
0

Till er som säljer!

Hejsan! Jag har en fråga till er som säljer fisk, växter, räkor mm både på ex blocket, tradera, skickar osv. Hur mycket får man egentligen odla hemma och sedan sälja utan att starta ett företag? Jag har fått tag i ett antal kar och tanken är färgavlade äpplen, räkor just nu bara rainbows och i framtiden Kampfisk och kanske någon l-mal och så. Och växter.. Hur mycket av detta får man sälja som hobby innan jag måste bilda företag? Tacksam för svar!

GuUuLd
2

Såhär står det på skatteverketshemsida

"Om du inte bedriver näringsverksamhet, men säljer för minst 30 000 kr per år, kan din verksamhet ändå betraktas som yrkesmässig. Detta gäller t.ex. om du säljer varor i din hobbyverksamhet. Det kallas att du bedriver verksamhet under näringsliknande former."

Men att komma upp i den summan/år är ganska svårt ändå om du nu inte har väldigt mycket plats. En del arter måste du hålla i ett halvår eller uppåt året innan du kan sälja dem.

//GuUuLd, 

-IE Photography-
Instagram: idaephoto, crumbleshamstery, salmonriver_shelties

plutopellis
0

Tack! Ja då ska jag nog inte behöva oroa mig på ett tag. Vem vet, kanske jag läser företagsekonomi och kör på om det fungerar om ett par år :)

GuUuLd
1

#2 Tjäna pengar på det är väldigt svårt faktiskt, har själv sålt både privat och till butik men man får oftast inte många kronor för det.

//GuUuLd, 

-IE Photography-

[dynamitella]
0

Nej precis. De pengarna man tjänar läggs direkt på grejer till akvarierna ändå.

Jag har sålt räkor för tusentals kronor i höstas och iår, men inte en krona finns kvar. Det cirkulerar liksom till nya och bättre räkor, och sen dör dem av någon anledning, och sen får man börja om på nytt.

plutopellis
0

Åh, jag som skulle tjäna stora pengar! Haha :) nä men som ni säger går man plus minus noll är det ju ändå värt det :)

GuUuLd
1

#4 Exakt, kunde inte sagt det bättre själv! :) Det man tjänar mest på är nog faktiskt räkor. Oftast lätta att dra upp + att det går ganska fort och hyfsat bra priser :)

#5 Oftast (eller iaf jag) går man mest minus..

//GuUuLd, 

-IE Photography-

[dynamitella]
0

Precis :) Mina trogna rainbows har producerat flera hundra avkommor som sålts för 10-20 kronor styck. De är lätta att bli av med också.

Men man tröttnar ju med tiden :) När det inte längre är superkul så ändrar man inriktning lite.

(Jag går alltid med plus i slutändan. Inte mycket, men bara precis någon hundring mer än när jag började. Det är bara värt slitet om man verkligen tycker att det är roligt!)

[nan013]
0

ja plutopellis du har ju kommit över ett antal karGlad…..

plutopellis
0

Åh det ska bli så spännande!

GuUuLd
0

Om man går plus eller minus har nog en del att göra med vad för fisk/räkor man pysslar med. Visst får jag tillbaka + lite till på vissa arter men sen köper man annat som kostar multum då går man minus iaf :) Skulle jag bara börja räkna värdet på alla l-malar jag har så ser man nog ganska snart att det tar ett tag att få tillbaka dem pengarna :)

//GuUuLd, 

-IE Photography-

kallepudas
2

Inget man behöver bekymra myndigheterna om när det ändå bara går +-noll.

När en verksamhet går såpass bra att man kan leva på den så blir det annat…..tills dess så betalar ni ju alla eran moms på saker ni köper & den momsen får ni inte igen på att sälja fisk/räkor…så man kan säga att ni går back.

GuUuLd
0

#9 Är det den där 15x50L ställningen på FB som du ska köpa eller? :)

//GuUuLd, 

-IE Photography-

plutopellis
1

#12 ja! Frågan är vad i hela friden jag gett mig in på! Gah! Haha :) ska bli riktigt spännande att se hur jag reder ut det här! Sant Kalle! Tack för svar :)

tesselituss
1

Lycka till o bli rik påt! Näe debkan jag säga att de blir man inte! Elen kostar, maten kostar, ev mediciner kostar och djuren så klart! Eler o maten är ju rullande utgift, och hur ofta får man rullande inkomst som är högre än utgifterna?! Nä rik blir man aldrig!!!

Kram /Tess

iiichigo
0

Sålänge ingen kund vill ha kvitto så har du inget att redovisa och affären har egentligen inte ägt rum ;)

Hälsningar Astrid :)

plutopellis
0

#15 haha bra inställning Tungan ute

Och ni ska få se minsann, jag ska bli dörik! Guld i mun *asg* Nej, det fattar jag också men hade varit roligt att odla och sälja lite Glad Testa på det, tror det är väldigt lärorikt om inte annat!

kallepudas
0

#16 det är roligt med många kar & man kan ha så många olika arter av djur.

[nan013]
0

#16 Hur går det med aluminiumställningen ?

plutopellis
0

Nyfiken? Tungan uteFlört

Den ligger i en hög på golvet. Vill tvätta av allt först men orkar inte det idag. Du ska få bilder ska bara få över dom från mobilen till datorn. Var massa skräp som vi slänger direkt men fanns fyra fungerande pumpar och bara en doppvärmare Obestämd men han hade lite skräp kvar som vi ska ta när vi hämtar sista karen så hoppas på någon mer värmare i alla fall… Karen är sådär men siliconet ser riktigt fint ut så ska nog kunna få dom fina! MEN! Jag har inte ens tänkt på armatur, bara tod för givet att det följde med men det gjorde det inte. Men det löser sig alltid, ska vi starta upp något snart kan man ju köra nödlösning med skrivbordslampa så länge Glad sanden kändes att den var bara att kasta, men köpa billig blästersand eller något i början. Och bottenfiltrena var inte fastlimmade så de är bara att ta upp om ingen vänlig själv förklarar varför de är bra/bättre än innerfilter samt hur de fungerar för nu har jag liksom plattorna i men vad har man för pump och kan man koppla flera till samma i så fall?

Ja, det var nog allt. Jo, fick med medicin, ektozon, ph test mm. också. Fast kändes som om allt kom från en gammal djuraffär från 70-talet typ! Men som sagt fin ställning och bra silicon, då löser sig det mesta Glad

Soda2
0

Bottenfilter gillar inte växterna, det drar ju ur all näring ur botten så.

Bilder är självklart obligatoriskt:)

kallepudas
0

ska man driva många kar är luftpump det billigaste alternativet men tar ju en tid innan filtrena är inkörda,men sen fungerar det bra.

plutopellis
0

#21 när du säger luftpump menar du? Jag kan typ inget! Haha Tungan ute jag har bara haft sånna innerfilter som jag så fint kallar pump.. Flört

kallepudas
0

http://www.dammbutiken.se/index.php?main_page=product_info&cPath=2_78&products_id=355&zenid=b3de182cb9b2c38752c7295062a7a56a

En sådan pump…sen googlar du på "hamburg matten filter" & välj bilder så ser du & kan läsa dig till hur det fungerar.

Så zoo-affärerna kör alla sina kar….lite dyrt med innerfilter som drar en massa ström iställer för en luftpump som driver rubbet.

Perfekt för yngel & sådant för dom kan inte dras in i något filter heller & växterna mår rätt bra oxå.

plutopellis
0

Och då kan man koppla en sån till samtliga kar?

sallad
0

#23 Växterna mår ju inte bra av luftpump. Eller?

-Rasmus 🌈

kallepudas
0

japp du kan driva nästan hur många kar du vill…..på en enda pump.

#25 Googla du med på "hamburg matten filter" kan förklara att man sätter filtermatta,bakom det ett pvc-rör där man borrar ett hål överst i röret där man drar ner luftslangen…men syresstenen sätts i botten på pvc.röret…..när luften pumpas ner så måste den ta vägen nånstans & då pumpas vattnet som är i röret ut i "själva karet" där du får cirkulationen som ett vanligt innerfilter skapar….filtreringen sker sedan i filtermattan.

sallad
0

#26 Tänkte mera på att luftbubblorna tar bort koldioxiden i vattnet som växterna vill ha. :)

-Rasmus 🌈

plutopellis
0

#26, när jag googlar hittar jag bara där de sätter filtermatta och bakom en pump? Men du menar att jag inte behöver ha pump i varje utan endast luft och syresten?

kallepudas
0

#27 På detta sätt blåser man inte luft….bara för att det är en luftpump så blåser den inte bara luft..den sätter vattnet i cirkulation.

En vanlig slang med syresten då blåser man bara luft men använder man grejerna på det sätt jag beskrev så får du en helt annan funktion.

Samt att det fungerar inte så bra med en liten vanlig luftpump….det behövs riktigt tryck i grejerna.

Detta system är vanligt då man ska driva 15-20-30-40-50 kar…..inte en vanlig människa kan ha igång 50 innerfilter elelr ytterfilter.

plutopellis
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Här kommer bilder i alla fall, har ju inte byggt ihop ställningen ännu så den får ni inte se. Ett av karen, det är 15 st 50 liters och så fick jag ett extra med på köpet som nog var lite mer men fick inte plats i bilen så ska hämtas i veckan:

kallepudas
1

http://www.youtube.com/watch?v=RitkNdxQjko

En enkel video på ett enkelt filtersystem som drivs av luftpump.

plutopellis
0

Tack Kalle för dina bra förklaringar! Nu har jag något att pyssla med Glad

En annan fråga då på samma, måste jag ha igång 15 olika doppvärmare också då? Eller hur gör man med så många kar?

plutopellis
0

Pumpar:

plutopellis
0

Medicinlåda från 70-talet Tungan ute

plutopellis
0

Såhär såg det ut innan jag rensat bort allt skräp ur lådorna jag fick med:

kallepudas
0

Med värmen är det lite värre…..men karen värmer upp det rum du ska ha dom i…..var det 15 kar?

Men ljusramper som lyser upp såpass många kar så kommer du ha rena tropiska värmen i det rum,så värmare kommer du kanske bara behöva ha i vissa kar. Men det beror ju lite på "rummet" i sig…men normal temp nu…in med 15 kar….så har du där säkert 4-5 grader varmare än nu lätt utan värmare.

Så min rekommendation är att driva kar på luft som jag beskrev & nått enstaka med innerfilter…ja du har ju lite grejer att använda.

Värmen i karen kommer du få på köpet av elen till lyset….Glad

plutopellis
0

Filmen du la ut var toppen Kalle! Så enkelt egentligen Glad

Jag har nog bestämt mig för att ha det antingen i gillestugan eller tvättstugan och där är ganska svalt men det stämmer ju det du säger. Och jag kommer absolut inte starta upp alla kar på ett bra tag! Kommer ta till efter december innan jag har pengar över till detta så..

Men tack snälla för tipsen! Nu vet jag ju vad jag ska pyssla med framöver Tungan ute

kallepudas
0

såg att du har plaströren redan iordningFlört

Roligt projekt….ska själv driva min ställning på det viset sen.

Du får skapa en ny tråd sen när du gör iordning karen & invånarna flyttar in & så….roligt att följa.

plutopellis
0

Ja, de sitter fast i bottenfiltret och tänkte precis det samma när jag såg filmen att då kan jag ju använda dom rören! Blir ju toppen Glad

Ja, jag får göra det sen när det är dags. Ska bli spännande!

Blev sugen på att testa apistogramma, aldrig sett innan men de var otroligt vackra när jag googlade på dom! Blev tipsad om att de passar i 50 l. Sen nån l-mal, Kampfisk och blir säkert ett guppykar också. Och ett växtkar! Åh jag har så många planer men pengarna finns där inte just nu Skrikandes

Hoppas jag får massa pengar i bröllopspresent i december Tungan uteFlört

Tack för all hjälp Kalle! Guld värt Glad

kallepudas
0

När du är i zoo-affärer kan du tjuvkika på deras "filterhörn" med mera så får du lite tips…sen finns det ju lite sätt att dölja filtrerna…ett enkelt är om man har till exempel svart solskyddsfilm bak på karet & sen använder svart filtermatta…vips så syns filtret inte lika tydligt.

Var så lite så…fortsätt googla & du kan se flera lösningar på detta vis.

Och bra för plånboken är det med i långa loppet.

Det enda som jag läst fått minus på detta vis är att det tar tid att köra in filtermattan…bakteriekulturen men det kanske går att lösa på nått vis….när man startar upp med lite gammalt akvarievatten kanske?

plutopellis
0

Ja precis, får krama ur filtrena i mina andra två kar där i plus vatten därifrån eller något sånt :) fick ju bakteriekultur med också, undra om sånt har bästföredatum? Det löser sig när det är dags, för köpa några testpiloter :)

kallepudas
0

Ett sätt är ju att starta karen högst upp i ställningen & sen tappa vatten från dom ner i nästa osv….en lite ide som dök upp…haha

plutopellis
0

Tar tacksamt emot alla idéer :)

Jessica Holländare
0

Spännande!!! Skrattande

plutopellis
2

Hopsatt:

plutopellis
1

Första karet igång (sanden kom med och ska bytas ut i framtiden mot svart eller soil):

kallepudas
0

se där ja…tjusigt.

Kul att du fått ihop din ställningGlad

godisgrisen
0

Glad

Jessica Holländare
0

Kan jag låna några kar eller??? Oskyldig

Luddeg
0

Spännande projekt! :)

www.shrimpshop.se/forum

Cattie
0

#45 Inte alls avundsjuk *visslar oskyldigt å ser mig omkring*

HilmaN
0

Ska du starta djuraffär??

plutopellis
0

#52 man skulle kunna tro det! Men var ett erbjudande jag inte kunde säga nej till :) blev helt enkelt tvungen att köpa :)