Hjälp! Överbefolkning!
Fått en massa Guppy yngel nu och väntar fler! Men jag behöver ta bort hanarna från de Karen där deras hona går, kan han vara i en "vas" utan pump? Guppy yngel kan det de vet jag men kan en vuxen hane det? Ska göra det med ca 20 hanar i vaser/burkar/skålar ja allt möjligt men klarar de sig med syret.. Har för mig att de går!? Tack i förhand!
varför ska du ha hanarna i vaser? hänger inte riktigt med.
Hur många kar har du ?
#1 för att inte störa honorna när dom ska ha yngel. #2 jag har fyra. Ett räkkar, ett Axolotl kar och två guppykar. De ena karet är till honor och yngel och de andra till hanar. Men jag har några lådor med guppypar, och de hanarna får inte blandas (har med vattenkvaliten att göra) med de övriga guppysarna.. Klarar det av att vara utan pump?
Det går säkert de kan nog överleva med många vattenbyten och massor av pyssel. MEN du riskerar dina fiskars hälsa och de är troligen lyckligare i ett större akvarium med kompisar. Jag förstår inte riktigt ditt upplägg på ditt guppyuppfödande men du har säkert dina skäl.
Jag försöker odla Guppy i en speciell färgskala. Jag har Guppy i tre olika akvarium. I ett har jag mina stora honor deras yngel och några snygga hanar. De honor som jag sätter in där har rätt färger och en rejäl storlek för då vet jag att de är friska starka fiskar. När ynglen i detta akvarium nått en hyfsad storlek flyttas de till ett 110l med mest Guppy men även en del andra fiskar. Där bor tre dvärgklogrodor de äter nästan alla ynel som föds här så det är "avelsdjuren" i det andra akvariet som är föräldrarna. Från det här akvariet flyttas lämpliga avelsdjur till avelsakvariet när de nått rätt storlek och är fina. I mitt tredje guppyakvarium som är på bara 25l simmar de hanar som har fel färg eller har någon defekt som jag inte vill avla på. De har pump och jag skulle personligen inte hålla Guppy i mindre akvarium.
Jag använder aldrig yngelkassar ett välplanterat akvarium funkar bättre. Vill inte stressa honorna i de små burkarna.
När jag får för mig att köpa nya fiskar/nytt blod köper jag hanar och sätter in till avelshonorna. Just nu har jag fortfarande en ganska bred avelsbas så det blir aktuellt tidigast om ett halvår.
PS. Om någon i Uppsala området vill ha fina Guppy så finns det enorma mängder hos mig. ;-)
tror inte att vaser och burkar så schysst i mer än max ett par dagar :/ jag menar, en burk/vas är inte så stor. Har du hinkar på 10-20 liter så funkar nog det bättre. Finns billiga 10 liters hinkar på coop nu, iallafall i mitt område. Ca 15 kr :P eller kolla öb…
Vi blir arga och gnälliga när folk sätter Guldfisk i 60 liter, så Guppy i en vas på 5 liter är inte bättre enligt mig :P
utan pump dessutom kräver ju vattenbyte 1-2 ggr per dag eller 1 byte och att man rör om försiktigt med en slev lr dylikt så vattenytan får rörelse. Ju mindre desto fler byten.
ts. Du behöver max fyra akvarium/spannar.
1. För honor.
2. För yngel
3. För hanar.
4. Mindre container för honor att släppa avkomman i.
Att använda vaser ser jag som onödigt. Har man inte plats ska man inte odla. :) Kort och gott.
Det var ett tag sedan jag hadde min riktiga odling. Förr hade jag 8 kar men när intresset sjönk så sålde jag 7 (inte de med mina Axolotl i) men nu för ca 1,5 månad sedan fick jag en massa fritid och ville ge det till fiskarna igen. Så jag köpte tillbaka alla fiskar jag gav bort och börja hobby odla igen. Till våren flyttar jag. Då är mitt nya rum klart! Nu har jag 13 m2 och när de nya är klart så är mitt nya rum ca 35 m2 med toalett, och då så ska vi köpa en akvarie ställning med en massa kar som ska ta upp en hel vägg. De rummet är fristående alltså så sitter de inte ihop med huset, den ska stå ute på gården bland alla träden (haha) så jag får inte köpa fler kar förrens jag ska flytta dit. Skit säger jag bara :( men bra blir de! ;)
#8 Du får sätta ut fiskarna hos en fodervärd tills du har allt klart
Har märkt de! Jag låter min kompis som har Guppy dagis ha dem.
#10 Tycker jag låter som en bra ide
Med lite tur så har dom troligen fördubblat sig också